וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ לחברות האנרגיה: "איומים לא ילחיצו אותנו"

אורה קורן

23.11.2010 / 11:40

שר האוצר התייחס בכנס אגף שוק ההון לסוגיית גובה תמלוגי הגז והדגיש: "לא אוותר על עשרות המיליארדים". לדבריו, ישראל לא תהיה רפובליקת בננות המתקפלת ומושפעת מלחצי חברות

משרד האוצר לא יירתע מלחצי חברות הגז ויבטיח הזרמה של עשרות מיליארדי שקלים מכספי הגז למדינה ולאזרחיה - כך אמר היום שר האוצר, יובל שטייניץ, בכנס השנתי של אגף שוק ההון. לדבריו, מזכ"ל ארגון המדינות המפותחות (oecd), אנחל גוריה, הבהיר בביקורו בארץ, כי ישראל יכולה להעלות לא רק מסים, אלא גם תמלוגים על הפקות הגז, וכי יש תקדימים למדינות שעשו זאת גם שלוש פעמים.

"גוריה העביר לנו מסר פשוט: אתם תחליטו האם אתם מדינת oecd מפותחת שיכולה לבצע מה שהתבצע במדינות אחרות או שנשארתם רפובליקת בנות, בה לחצים מהסוג הזה יכולים להשפיע על מדיניות המסים והתמלוגים", אמר שטייניץ.

"שלא יהיה ספק: את מה שצריך לעשות לטובת מדינת ישראל נעשה, ושום איומים על מצב קריטי אמיתי או מדומה, שנופל בדיוק בשבועות שבין דו"ח הביניים לדו"ח הסופי לא תכניס אותנו לפאניקה ולא תמנע מאיתנו לעשות מה שצריך וראוי לעשות למען הכלכלה החברה והמדינה", הוסיף שר האוצר.

לדבריו, מאז פרסום דו"ח הביניים של ועדת ששינסקי מופיעות ידיעות על הכרעות קריטיות שמשק הגז עומד בפניהן בשבועות הקרובים, שחוסר הבהירות עד לפרסום ההמלצות הסופיות יתקבלו. "מי שמעלה בדעתו שאני כשר אוצר אוותר על עשרות מיליארדי שקלים שמגיעים על פי סטנדרטים מקובלים בעולם וב-oecd שמגיעים לאזרחי ישראל בשבועות הללו - אין לו מושג על מה הוא מדבר".

"לא נוותר על מה שמגיע למדינה ולאזרחיה על פי המקובל במערב", הדגיש שר האוצר. "אני יכול להבין את חברות האנרגיה ואת המאבק שלהן, כל עוד אינו חורג מהמותר והלגיטימי בדמוקרטיה. אני מתקשה להבין את אלה שנכנעים ללחצים ומרכינים ראש בפניהם", אמר שטייניץ, ורמז לכיוונו של שר התשתיות, עוזי לנדאו.

"להיכנע ללחצים פירושו לוותר על מה שמגיע בדין ובצדק למדינת ישראל ולאזרחיה. אין לנו זכות וסמכות כלכלית לוותר על עשרות המיליארדים שמגיעים למדינת ישראל ואזרחיה", הוסיף.

לדבריו, גוריה הבהיר לממשלה, כי "אין שום סיבה שלא תוכלו להנהיג מסים ותמלוגים בשיעור דומה למקובל באירופה וצפון אמריקה. אל תתביישו להתעקש ולעמוד על כך, שאזרחי מדינת ישראל ייהנו גם הם מאוצרות הטבע ותגליות הנפט והגז בישראל. אל תיכנעו ללחצים. גם בהולנד, בריטניה ונורבגיה של העלו שלוש פעמים מסים היו לחצים והפחדות. והמדינות הללו וכן קנדה, ארה"ב ואוסטרליה לא נכנעו ללחצים והעלו מספר פעמים את התמלוגים והמסים - והמשקיעים לא ברחו, והגז והנפט מופקים", אמר שטייניץ.

שני: אגף שוק ההון יחוזק ב-30 תקנים בשנתיים הבאות

"משרד האוצר מסנדל את מי שעדיין סבור, שיש למזג את אגף שוק ההון שבאחריותו עם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל תחת אחריות הבנק המרכזי" - כך אמר בכנס מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני. לדבריו, לנוכח החשיבות שמייחס המשרד לאגף, הוחלט לחזק אותו ולהוסיף לו 30 תקנים, שהם תוספת של מעל 20% לעומת המצב הקיים. "חשיבות האגף אינה מוטלת בספק, ויש אישור של ההנהלה, שכחלק מתקציב האגף לשנתיים הקרובות נראה תוספת 30 תקנים שנועדה לחזק את האגף", הדגיש שני.

בין השאר עוסק אגף שוק ההון בבחינת הקלות בתחום המיסוי לחוסכים לטווח ארוך. "רשות המסים, אגף תקציבים ואגף שוק ההון בוחנים אם ניתן לפשט את המס לחוסכים פנסיונים על מנת לעודד את החוסכים לחסוך יותר. היו אצלינו באחרונה נציגי התעשיה בעיקר סוכני ביטוח שהציגו חסמים והזדמנויות", אמר שני.

בכיר באגף אישר היום, כי בנוסף עוסק האגף בהכנת תכנית מקיפה הכוללת, בין השאר, קביעת כללים לגבי דמי ניהול של גופים מוסדיים. התכנית המלאה צפויה להיחשף בשבועות הקרובים.

שני אמר, כי המשרד עוסק בניהול סיכונים בשוק ההון, וכחלק מכך נועד עם יועצו של ברק אובמה לתעשייה הפיננסית האמריקאית, פול וולקר. הפגישה נועדה ללמוד על הצעדים הנבחנים בארה,ב ולבחון, אם הם מתאימים גם לישראל.

"דיברנו לפני מספר חודשים על כך שהיינו רוצים לראות מרכיבים גלובלים בתעשיה הפיננסית. לכן, ממשלת ישראל אישרה כסף במטרה לעודד בנקים מהעולם לפתוח כאן מרכזי פיתוח של טכנולוגיה חדשנית, לדוגמה למסחר בזמן אמרת. שלושה מוסדות פיננסים הגיעו לישראל לבחון את התוכנית. אני מקווה שנתחיל בטכנולוגיה ונמשיך לפעילויות מסחר, ואולי נראה משרדים זרים ואמריקאים שעוסקים כאן בפעילות גלובלית ולא רק מול הלקוחות הישראלים", הוסיף שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully