וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 חברות ישראליות הפחיתו בזיהום וירוויחו עשרות מיליוני דולרים בשוק למסחר בפליטת פחמן

יעל פטר

23.11.2010 / 12:52

בעקבות אמנת קיוטו התפתח שוק למסחר בפליטת פחמן שצפוי להגיע ל-140-150 מיליארד דולר ב-2010



בסוף החודש צפויה להתכנס במקסיקו ועידת האקלים העולמית כמדי שנה. על סדר היום עומדות סוגיות אקלימיות וכלכליות כאחד, והמטרה המשותפת של ראשי המדינות המשתתפים בה, היא להגיע לאמנה חדשה בנושא התמודדות עם ההתחממות הגלובלית אשר תחליף את אמנת קיוטו בשנת 1997.



האמנה, שנכנסה לתוקף בראשית 2005, הטילה חובה על המדינות המתועשות להפחית את פליטת גזי החממה בשיעור משותף של 5% יחסית לשיעור שנמדד ב-1990. המדינות המתפתחות אינן מחויבות בכל הפחתה, אך בכדי לעודד אותן בכל זאת להפחית את היקף הפליטות, נקבעו באמנה מנגנוני סחר המאפשרים לגופים ממדינות אלו לבצע פרויקטים להפחתה של פליטת גזי החממה, ובתמורה לקבל נקודות פחמן. את נקודות הפחמן הם יכולים למכור לגופים ממדינות מפותחות שמחויבות לאמנה. מספר חברות ישראליות עשו מזה עסק המכניס עשרות מליוני שקלים.



השוק הגלובלי למסחר בנקודות פחמן, צפוי לעמוד בשנת 2010 על היקף של כ-140-150 מיליארד דולר. המסחר יכול להתבצע במספר דרכים למשל חוזים ישירים נקודתיים או חוזים עתידיים בין מוכרים וקונים. המסחר מתבצע במספר בורסות יעודיות.



ישנן מספר חברות ישראליות שניצלו את ההזדמנות ונכנסו לפרויקטים. חברת חיפה כימיקלים ביצעה פרויקט שהביא להפחתה שלה בפליטת גזי החממה, ואת נקודות הפחמן שקיבלה בתמורה, היא מכרה לסיטי בנק, בהיקף כולל של כ-60 מיליון דולר, תמורה שתתקבל עד סוף שנת 2012.



חברת (כיל) ביצעה אף היא מספר פרויקטים שהפחיתו את פליטות החברה, ומכרה את נקודות הפחמן בתמורה למיליוני יורו לשנה הצפויים להיכנס לקופת החברה עד סוף 2012. חברת חדרה נייר הסבה את תחנת האנרגיה שלה ממזוט לגז טבעי, ובתמורה לנקודות הפחמן היא תקבל סכום של כ-9 מיליון שקל עד סוף 2012.



לא רק חברות פועלות בתחום סחר בנקודות הפחמן. איגוד הערים דן לתברואה הקים מערכת לשאיבת גז מתאן שנוצר באתר חיריה, ומכר את זכויות הפליטה לחברת edf הצרפתית בהיקף של 12 מיליון שקל עד סוף 2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully