וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן קבוצות הרכישה מגיע לסופו?

רנית נחום הלוי

23.11.2010 / 13:45

סוגיית קבוצות הרכישה מגיעה לישורת האחרונה: רוב הח"כים תומכים באישור הסעיף בחוק ההסדרים הדורש מחברי קבוצות הרכישה לשלם מע"מ של 16%, כמו היזמים הפרטיים

ועדת הכספים של הכנסת עשויה לאשר בימים הקרובים את הסעיף בחוק ההסדרים המתייחס להסדרת המיסוי בתחום קבוצות הרכישה. ההערכות הן כי הוועדה תאשר את הסעיפים ביום חמישי הקרוב לאחר שיוגשו לה תיקונים לחוק, כפי שדרש זאת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני.

משמעות האישור לחוק היא כי החל מה-1 בינואר 2011 יידרשו כל חברי קבוצת הרכישה לשלם מע"מ בשיעור של 16% בגין רכישת דירה, ובכך ישתוו תנאיהם של מארגני הקבוצות ליזמי הנדל"ן. רוב חברי הכנסת שנכחו בדיון תמכו בהחלת המס על קבוצות הרכישה, כפי שמציעים משרד האוצר ורשות המסים. עם זאת, לגישתם, הטיפול בתחום חייב להיות מעמיק יותר, ולהתייחס, מלבד לנושא המיסוי, גם לרגולציה של התחום כולו.

"לדעתי צריך להעביר את החוק", ציין יו"ר הוועדה, משה גפני. "אבל אני נגד להמית את קבוצות הרכישה. צריך לבדוק מדוע ההגדרה של קבוצת רכישה הוגבלה ל-10 אנשים ומעלה? מדוע לא 20 איש? לדעתי צריך להעלות את מספר האנשים ולהגדיר קריטריונים ברורים. לא להגיד 'אנחנו מרויחים כסף מהחוק וזה העניין'. הממשלה לא עשתה כלום בנושא הדיור, כלום, והיום באה אלינו עם הצעת חוק שלכאורה היא נכונה אבל יכולה לגרום נזק. אם צריך, נשקול לפצל את הסעיף הזה מחוק ההסדרים, אלא אם כן תגישו הצעה קונסטרוקטיבית ומפורטת ונדון בה ביום ה' הקרוב".

חוק ההסדרים מציע להחיל מע"מ על מרכיב הקרקע גם בעסקות שמבצעות קבוצות רכישה, דבר שלא קרה עד היום. החוק מגדיר קבוצת רכישה כהתארגנות של 10 אנשים לכל הפחות, המתארגנת לרכישת קרקע ולבנייה.

בדיון בוועדת הכספים ציין נציג אגף התקציבים במשרד האוצר כי מיסוי קבוצות הרכישה יכניס לקופת המדינה כ-200 מיליון שקל בשנה. "לא נכון להפלות בין גורמים שונים בשוק בנושא המיסוי", אמר נציג אגף התקציבים במשרד האוצר. "לקבוצות הרכישה יש יתרון מובנה שהיא יזם, לכן 20 אחוז חיסכון הרווח היזמי לא יילקח מהם, ולא יחול עליהם מס על הרווח היזמי. מה שאנחנו מבקשים זה לא להפלות במיסוי בין גורמים שונים בשוק, בין קבוצות הרכישה לחברות הנדל"ן. בסופו של יום, זה עשוי לעשות נזק ולא תועלת. יכול להיות מצב שההטבה שניתנה עד היום מעלה את מחירי הדיור בשוק".

"המיסוי יביא לעליות מחירים"

בדיון שהתקיים בוועדת הכספים נוצרה התארגנות מלוכדת של אנשי מקצוע התומכים בקבוצות הרכישה ומתנגדים להטלת מע"מ על הקרקע: "קבוצות הרכישה הגדולות משלמות גם ככה מע"מ על מרכיב הקרקע", אמר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין ארז כהן. "החוק ישפיע רק על התארגנויות קטנות של 20 אנשים, ולכן אני רואה בדיון הזה בזבוז זמן מוחלט".

"ההערכות הן כי במידה ויוטל מע"מ על קבוצות הרכישה, הדבר יביא לעלייה בשיעור של כ-16% במחירי הדירות", הסביר עופר מנירב מלשכת רואי החשבון. "כל מי שאומר אחרת טועה ומטעה. כיום, המצב בשוק הוא שנוצרה לחברות הנדל"ן תחרות נוספת ולכן הם נדרשים להוריד מחירים. אם מבטלים את התחרות המחירים עשויים לעלות".

עו"ד זיו שרון מלשכת עורכי הדין ציין כי המהלך הנוכחי עומד בניגוד מוחלט ליוזמת הממשלה להפחית את מס השבח ליזמים שמוכרים קרקעות היסטוריות: "אם יש יוזמה של ממשלה להפחית מס השבח על קרקעות היסטוריות כדי להוציא קרקעות לשוק, הרי שהמהלך הזה מנוג דליוזמה. הרי מי שמוכר את הקרקע לא יודע מי עומד מולו - קבוצת רכישה או התארגנות של 5-3 רוכשים. התוצאה עשויה להיות ייקור מחירי הדירות".

שלי יחימוביץ': "קבוצות הרכישה הן לא פיתרון לדיור בר השגה"
התרשמותם של חברי הכנסת היא שיש לאשר את הסעיף בחוק ההסדרים, ועם זאת נטען כי יש לעשות בחינה כוללת של התחום. "אני בעד החוק", אמרה ח"כ שלי יחימוביץ'. "אבל צריך לעשות זאת תוך בחינה ובדיקה לעומק, צריך לקיים פגישות נוספות בנושא. השתכנעתי לכאורה שהסעיף בחוק הוא טוב, אחרי הכל צריך לשים את הדברים על דיוקם, קבוצות הרכישה הן לא פיתרון לדיור בר השגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully