וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנדאו דורש מנתניהו: הסר את המכשולים לגז

23.11.2010 / 16:20

שר התשתיות התייחס לסוגיית התמלוגים והציג את עמדת חברות החיפושים כי ועדת ששינסקי פגעה בענף האנרגיה. לדבריו, "לעם מגיע קודם חשמל - נקי וזול - וזה אומר גז"

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

"לא צריך לחכות עם תמר. אם אנחנו רוצים לפתח את תמר אנחנו צריכים לפעול עכשיו", אמר ראש המועצה הלאומית לכלכלה וחבר ועדת ששינסקי, יוג'ין קנדל, במסגרת כנס "תגליות הגז הטבעי - השלכות אסטרטגיות", שעורך המכון למחקרי ביטחון לאומי. "בשביל זה יש את ועדת ששינסקי - לה יש את הכלים, והמסקנות שלה פותרות את אי הוודאות".

"ועדת ששינסקי לקחה בחשבון את הרווחיות במאגרים. לכן, עצם זה שהוועדה הציגה את המסקנות רק שיפר את הוודאות בענף, ולא הפחית אותה", ענה קנדל בהתרסה לדבריו בימים האחרונים של שר התשתיות, עוזי לנדאו. "אי הוודאות היתה בכך שחוק הנפט ההיסטורי לא היה ישים. ברגע ששמנו גבולות גזרה הגיוניים, הם נתנו מספיק אטרקטיביות לחברות המפתחות - ואין יותר סיבה לחכות למימון תמר", אמר קנדל.

קודם לדבריו, חזר לנדאו בכנס על טענות חברות הגז לפיהן ועדת ששינסקי פגעה בוודאות בענף הגז ובגיוס המימון לפרויקטים. "ביטחון אנרגטי חיוני עכשיו, ומשמעותו היא חיבור מיידי של מאגר תמר אל מערכת הצנרת הארצית", אמר לנדאו. "אם גביית ההיטל החדש תחל רק עוד 10 שנים - מדוע מיהרו לכונן את הוועדה עכשיו, מדוע לא עוד שנתיים? לכן אני קורא לראש הממשלה להתערב באופן המהיר ביותר ולהסיר כל ספק. הצהרה על כוונה לפתור את בעיות המימון אינה מספקת. צריך פתרונות לבעיית המימון עכשיו". לנדאו הוסיף, "לעם מגיע קודם חשמל - נקי וזול - וזה אומר גז. מי שדואג לעם - שידאג קודם לגז, ומכאן הדרישה שלי מראש הממשלה להתערב ולהסיר כל מכשול מהגעת הגז".

קנדל דיבר על הגז גם בקונטקסט גלובלי. "מדובר בתוכנית להקטנת תלות בנפט בתחבורה בעולם. נראה קצת יומרני ולא ברור למה אנחנו צריכים לעסוק בזה, אבל זה בדיוק מה שאני רוצה להסביר. למה נפט? כי לפי הערכות רבות, יש סיכוי לא מבוטל שמחיר הנפט יגיע למחיר של 150-200 דולר לחבית".

לדבריו, "יש לכך השלכות כלכליות, אסטרטגיות וסביבתיות רבות בעולם. ההשלכות הן בעיקר כלכליות, החל מהאטת הצמיחה במדינות מפותחות וכלה בפשיטת רגל של מדינות מתפתחות שלא יוכלו לעמוד במחירים האלה".

קנדל הוסיף כי "70% מצריכת הנפט היום היא בענף בתחבורה. למזלנו, הסינים - ששמים הכי הרבה מכוניות על הכביש מדי שנה - מבינים כבר שצריך לשנות את זה".

עוזי לנדאו: "אין סיבה שלא נמכור לירדנים גז" לדברי שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, "אם אנחנו מספקים לירדן מים - נוכל לספק להם גם גז טבעי. ההסכם לא חייב להיות בין מדינות אלא גם בין חברות. צריך להיכנס לפרופורציות, אנחנו לא רוסיה ואין לנו גז כמו בסיביר, אבל הפוטנציאל קיים, ומותנה במה שעוד נגלה".

באשר לתקבולי המדינה ממכירות הגז הטבעי, הציע לנדאו כי אלה יממנו קרן עידוד למו"פ בתחום האנרגיות המתחדשות ובמציאת מקורות אנרגיה דלי פחם. "זה הדור הבא של היצע האנרגיה - וישראל צריכה להיות שם", אמר לנדאו.

לנדאו ציין כי בעיה שנייה הנוגעת בביטחון האנרגטי היא העובדה שרק צינור אחד אמור לחבר את מאגר תמר אל החוף. "לצערי, לא הצלחתי לשכנע להביא לכניסה צפונית של הגז כבר עכשיו. אי אפשר לבסס את כל המערכת על צינור אחד. כבר היום ייצור החשמל הוא 40% מגז. זה לא נורמלי. הדאגה שלנו היא לכניסה צפונית שנייה, ואם קידוח לוויתן יתברר כהצלחה - אני בטוח שהכניסה הצפונית תיעשה ביתר שאת ומהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully