וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלו חמישה פרויקטים לדיור בר-השגה במרכז

רנית נחום הלוי

24.11.2010 / 8:05

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה פסלה חמש תוכניות שכבר אושרו באזור ת"א ובהן דיור בר-השגה. לפי ההנחיות המשפטיות, אין לוועדות המחוזיות סמכות לאשר תב"ע עם דיור מסוג זה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הודיעה שלשום במפתיע כי החליטה לפסול תוכניות שאושרו להפקדה הכוללות זכויות בנייה שניתנו ליזמים עבור דיור בר-השגה. ההחלטה התקבלה לאור חוות דעת משפטיות של היועץ המשפטי של משרד הפנים והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שרית דנה.

לפי ההנחיות המשפטיות, לוועדות המחוזיות אין סמכות לאשר תוכניות בניין עיר (תב"ע) הכוללות דיור בר-השגה כל עוד לא נקבעו בחוק העקרונות לדיור כזה. לאור זאת, ההסכמים שחתמו רשויות מקומיות עם יזמים, לפיהם אלה יקבלו תוספות של זכויות בנייה בתנאי להקצאת חלק מדירות בפרויקט לדיור בר-השגה, בוטלו, כמו גם תוכניות שכבר אושרו להפקדה בוועדות המקומיות, ואף בוועדה המחוזית, שנתנה להן אור ירוק לפני כמה חודשים.

בין הפרויקטים שנפסלו נמצאים שני פרויקטים של חברת אשדר ברמת אביב, פרויקט של אפריקה ישראל ברמת גן ופרויקטים נוספים בהרצליה ובקרית אונו.

הפרויקט קטן ב-35%

במסגרת הישיבה דנה הוועדה דנה בחמש תוכניות לבניית פרויקטים למגורים שכללו רכיב לדיור בר-השגה, שהיה מוסכם על הוועדה המקומית והיזם. לפי ההסכם בין הצדדים, הוועדות המקומיות הגדילו את מספר הדירות שיוקמו בפרויקט, ואילו היזמים בתמורה היו אמורים להעביר חלק מהדירות לטובת דיור בר-השגה, בהתאם לקריטריונים שונים שנקבעו על ידי הרשויות.

"זומנו לישיבת הוועדה באופן מפתיע", סיפר אחד היזמים שכללו דיור בר-השגה בפרויקטים שלהם. "כשהגענו לוועדה ראינו שזומנו עוד ארבעה יזמים כמונו, כאשר המכנה המשותף לכולנו הוא שקידמנו פרויקטים למגורים שיש בהם רכיב של דיור בר-השגה. התברר שהיועץ המשפטי הנחה את הוועדה שאין לה סמכות להכניס סעיפים לתב"ע שבהם רכיבים של דיור בר-השגה, ולכן הן נדרשות למחוק סעיפים אלה מהתוכנית".

היזם מספר כי התוכנית לפרויקט אושרה להפקדה, וביטול רכיב הדיור בר-השגה הקטין ב-33% את היקף הדירות בפרויקט. "נוצר מצב שחמש תוכניות בניין עיר שכבר אושרו בועדה המחוזית, עם היקפי דיור מאושרים, השתנו לחלוטין", אמר היזם.

הפרויקט הבולט ביותר שנפסל אתמול היה פרויקט פינוי-בינוי של חברת אשדר ברחוב טאגור ברמת אביב בתל אביב. בפרויקט אושרו 125 דירות ללא דיור בר-השגה או 160 דירות, שמתוכן 16 דירות יוקצו לטובת דיור בר-השגה. בעקבות ההחלטה של הוועדה התבטלה האופציה השנייה. בפרויקט אחר ברחוב רקנאטי שבשכונה אושרה הקמה של 216 דירות, מתוכן 16 עבור דיור בר-השגה. כעת תקים החברה הקבלנית 180 דירות בלבד בפרויקט.

חברת אפריקה ישראל מגורים תיכננה פרויקט ברחוב קרניצי ברמת גן. הפרויקט שאושר בוועדה המקומית כלל 175 דירות, חלקן עבור דיור בר-השגה. התוכנית אושרה להפקדה, ועקב התנגדויות בוועדה המחוזית קוצצה ל-140 דירות. בעקבות ההחלטה אתמול התכווץ הפרויקט ל-108 דירות.

ההחלטה מעוררת זעם

הנחיית היועצים המשפטיים והחלטת הוועדה המחוזית עוררה זעם רב בקרב ראשי הרשויות שמקדמים דיור בר-השגה. "כמעט בכל פרויקט פינוי-בינוי שאנחנו מובילים אנחנו מקצים דירות לדיור בר-השגה", אמר ראש עיריית קריית אונו, יוסי נשרי. "החלטת הוועדה מסכלת תוכניות לטובת הציבור".

האדריכל משה צור, מתכנן הפרויקט של אפריקה ישראל, אמר כי בדיון בוועדה הובהר למשתתפים כי המצב המשפטי הנוכחי מקשה על קידום פרויקטים של דיור בר-השגה. "אנחנו נמצאים בתקופה שבה מדברים כל הזמן על מחירי הדיור הגבוהים, הנובעים ממחסור בהיצע תכנוני לדירות", אמר צור. "בדיון בוועדה פשוט נגרעה כמות גדולה של דירות מהמלאי התכנוני לבנייה בגלל שהממשלה לא העבירה חקיקה בנושא".

גם עו"ד גיל גן-מור, ראש התחום לזכות הדיור באגודה לזכויות האזרח וחבר בקואליציה לדיור בר-השגה, תקף את ההחלטה. "היעדר של חוות דעת כתובה הוא עניין פסול כשלעצמו", אמר גן-מור. "הפרשנות של משרד המשפטים לוקה בחסר. כבר כיום יש לרשויות המקומיות סמכויות לקדם דיור בר-השגה והדבר אף מתחייב מתוכנית המתאר הארצית 35, שמעמדה הוא כשל חוק לכל דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully