וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר אי אפשר להשתיק את הקורבנות

איילה צורף

24.11.2010 / 7:03

חומר נפיץ



>> יום אחד מתחיל אזרח ישראלי לקבל איומים על חייו. הוא פונה למשטרה ומבקש את עזרתה, אבל מרגיש שהיא לא מתייחסת לדבריו ברצינות הראויה. הוא פונה לעיתונאים ומנסה לעניין אותם בסיפור, אבל גם הם לא מוצאים בו עניין. מחוסר ברירה הוא מחליט לפתוח חשבון טוויטר, מתוך תקווה ששם יוכל לקבל הד ציבורי. בחשבון הוא משתף את הגולשים בחששותיו, חושף בפניהם את הצדדים האנושיים ביותר של הפחד הקיומי - החשש לחייו ולחיי בני משפחתו.

ואז זה קורה. החששות של ג' (השם המלא אסור לפרסום) נהפכים למציאות - הוא נפגע ביום ראשון ממטען שהונח מתחת למכוניתו, ויחד עמו בתו הפעוטה. בעבר יכלה המשטרה למנוע מקולו של הנפגע להישמע. תחת צו איסור פרסום, ובתואנה שחשיפתו תפגע בהליך התקין של החקירה, היא יכלה לאסור עליו להתראיין. כלי התקשורת והנפגע מחויבים לעמוד בהוראות המשטרה ובתי המשפט.



הפעם מדובר במקרה ראשון שבו ניתן לשמוע באופן חזק וברור גם את גרסת הנפגע, בזמן אמת, ללא סינון וללא תיווך של המשטרה, התקשורת, או גורמים בעלי עניין. זה רק הגולשים והנפגע - הוא מדבר והם מקשיבים.



זו הפעם הראשונה שה"ראיון" עם הנפגע לא מתקיים לאחר הפגיעה. מדובר בציטוטים פומביים, בטקסט שמופיע במדיה החברתית, והמשטרה לא יכולה לשנות את המציאות כפי שחווה אותה המתלונן. הגרסה של המתלונן נמצאת שם, ומספרת את הסיפור שלו בקול רם וברור. מי שמעוניין לשמוע את גרסתו יכול למצוא אותה בקלות רבה ברשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר.



מבחינת המשטרה זהו צומת דרכים: זאת הפעם הראשונה שאין לה שליטה על המתפרסם בפומבי. היא יכולה כמובן לפנות לטוויטר ולבקש להסיר את הציוצים של ג' בנימוק שהדבר פוגע בחקירה. אבל עד שמישהו שם בהנהלת טוויטר יענה לה, יברר עם בעל החשבון את הדברים ואז יקבל החלטה, יעברו ימים רבים. בפרק הזמן הזה המיידיות של המדיה החברתית תיכנס לפעולה. יותר ויותר עוקבים יצטרפו אליו, והקהל שמקשיב לו יגדל.



פעמים רבות בעבר שמענו על נשים שחוו אלימות במשפחה ופנו למשטרה להתלונן על כך שהן חוששות לחייהן - אך חזרו הביתה בידיים ריקות וללא מענה משטרתי. למרבה הצער, פעמים רבות זה הסתיים ברצח. בדרך כלל זהו השלב שבו נכנסים בני המשפחה לפעולה: הם מספרים לעיתונאים שהאשה התלוננה בעבר. באותם מקרים, דוברי המשטרה עסוקים בניסיון להגן על שמה הטוב של המשטרה - וטוענים כי המשטרה לא יכולה היתה למנוע את האסון. כשזה מגיע לכלי התקשורת, העיתונאים מציגים את עמדות שני הצדדים, והציבור מקבל גרסה משולבת, לשיפוטו.



כעת, בפעם הראשונה בישראל, הנפגע - האיש שכמעט קיפח את חייו השבוע - תיעד הכל בזמן אמת, והדברים מוגשים לקוראים ללא תיווך ובאופן זמין לכל. עבור המשטרה מדובר בהפתעה. זאת הפעם הראשונה שזה קורה לה. בקצב ההתפשטות של המדיה החברתית, כנראה לא מדובר בפעם האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully