וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחזק את שירותי הרווחה בישראל

יוסף קטן

24.11.2010 / 7:03

מדיניות הרווחה



>> האירועים של רצח ילדים על ידי הוריהם ורצח נשים על ידי בני זוגן מצטרפים לשורה של דיווחים המצביעים על הצורך בחיזוק שירותי הרווחה בישראל, שבידם מופקדת האחריות על מתן מענה הולם לבעיות וצרכים של האוכלוסיות הפגיעות בחברה.

דו"ח העוני שפורסם באחרונה הצביע על החרפה בשיעורי העוני והפערים החברתיים בישראל. הדו"ח הדגיש את חיוניותם של שירותי הרווחה, שביחד עם השירותים להבטחת הכנסה ניצבים בחזית ההתמודדות עם בעיית העוני בישראל והשלכותיה על בעיות נוספות המאפיינות רבות מהמשפחות העניות, כמו אלימות, התמכרות לסמים, עבריינות, רמת הישגים נמוכה של ילדים בבתי ספר וקשיים בהשתלבות במסגרות שונות, כמו מקומות עבודה.



ההוצאה הממשלתית המוקדשת לשירותי הרווחה עלתה בשנים האחרונות, אך שירותים אלה עדיין סובלים מכמה בעיות הפוגעות ביכולתם למלא את תפקידם באמצעות מתן מענה הולם לצורכי האוכלוסיות שבטיפולם.



מחסור בעובדים: בשנים האחרונות חל אמנם גידול במספר העובדים בשירותי הרווחה, אך גידול זה לא הדביק את העלייה במספר המטופלים בשירותים ואת הגידול במשימות הרבות המוטלות על העובדים. המחסור בעובדים ובמקביל המספר הגדול של המשפחות והפרטים הנזקקים לסיוע, מטיל עומס רב על העובדים, מקשה עליהם לספק טיפול הולם לפונים ומאלץ אותם במקרים רבים להסתפק ב"כיבוי שריפות".



כיסוי חלקי: בשל המחסור בעובדים והעומס המוטל עליהם, שירותי הרווחה מקיימים כיום קשר רק עם חלק מהאוכלוסיות הנזקקות לסיוע. הכיסוי החלקי מאפיין את רוב האוכלוסיות, אך הוא בולט במיוחד בקרב צעירים ובני נוער.



אי-שוויוניות: אחד המאפיינים הבולטים של שירותי הרווחה בישראל הוא רמה גבוהה של אי-שוויוניות בין יישובים שונים ברמת השירותים המסופקים לאוכלוסייה המקומית, באיכותם ובהיקפם, כך שהבעיות שצוינו לעיל מאפיינות אמנם את רוב היישובים, אך חומרתן אינה אחידה. התופעה בולטת במיוחד ביישובים הערביים וברבים מהיישובים היהודיים בפריפריה. אי-שוויוניות זו נובעת מגורמים שונים, שאחד הבולטים שבהם הוא רמת ההשתתפות של הרשות המקומית בתקציב הרווחה, שהיא נמוכה יותר ביישובים חלשים מבחינה כלכלית-חברתית.



נראה כי הגיעה העת שמערכת שירותי הרווחה, שחיוניותה לקידומה של החברה הישראלית לא פחותה מזו של מערכת החינוך, תזכה אף היא לעדיפות שתתבטא, בין השאר, בתוספת תקציבית שתאפשר לה לשפר את תפקודה ולממש את יעדיה.



הכותב הוא פרופסור (בדימוס) בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully