וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר במאמץ אחרון: לוחצות על הח"כים

צבי זרחיה ואמיתי זיו

24.11.2010 / 7:50

הלוביסטים של חברות הסלולר מנסים לשכנע את חברי ועדת הכלכלה לא להכניס לחוק ההסדרים את רפורמה בענף. ברפורמה המתוכננת יופחתו קנסות היציאה כדי להגביר את התחרות

חברות הסלולר והלוביסטים העובדים מטעמן מפעילים לחצים על חברי כנסת שחברים בוועדת הכלכלה, כדי שאלה יתנגדו להצעה להפחתת קנסות היציאה הכלולה בהצעת חוק ההסדרים.

היום ידרשו משרדי הממשלה, האוצר והתקשורת, מחברי הכנסת בוועדת הכלכלה לתמוך בפרק התקשורת בחוק ההסדרים, הכולל רפורמה מקיפה בענף הסלולר שתגביר את התחרות בו. בפרק שורה של רפורמות, ובהן צמצום קנסות היציאה והסדר לנדידה פנים-ארצית (שימוש באנטנות של חברות מתחרות במהלך תקופת פרישת הרשת). נציג האוצר אמר בעבר בוועדה כי "יש כשל שוק בענף הסלולר".

לפי הרפורמה בתקשורת שמוביל שר התקשורת, משה כחלון, יחד עם משרד האוצר, והכלולה בחוק ההסדרים, יוגבל קנס היציאה הנדרש כיום מלקוח שרוצה להתנתק מחברת סלולר לפני תום תקופת ההתחייבות שלו. לקוח כזה יידרש, לפי הצעת החוק, לשלם קנס מקסימלי של 10% מהחשבונית הממוצעת שלו, כפול מספר החודשים שנותרו עד לסוף תקופת ההתחייבות. כיום, לקוח המבקש לבטל עסקה בשירותי התקשורת השונים מחויב לרוב בדמי יציאה של מאות ואף אלפי שקלים. מתחקיר שביצע themarker בשנה שעברה עלה כי הקנסות המקובלים בענף הסלולר נעים בין 800 שקל ל-1,800 שקל, ללקוחות פרטיים.

כמו כן, החוק דן ברפורמה שמכונה נדידה פנים-ארצית, לפיה יחויבו המפעילות הקיימות לאפשר למפעיל סלולר חדש להשתמש ברשתות שלהן, בדיוק כמו שלקוח סלולר ישראלי משתמש במכשירו בחו"ל ו"נודד" על רשתות קיימות. על פי משרדי הממשלה, ללא נדידה פנים-ארצית לא תקום רשת סלולר חדשה בישראל, והתחרות תיתקע.

פורום חברות הסלולר (סלקום, פרטנר ופלאפון) שוכר דרך קבע את משרד הלובינג פוליסי. חברת מירס עובדת דרך קבע עם משרד הלובינג גורן-עמיר. סמנכ"ל סלקום, איתמר ברטוב, ונציגי פרטנר נפגשו באחרונה עם חברים בוועדת הכלכלה בניסיון לשכנעם להתנגד לסעיפי חוק ההסדרים.

סלקום, פלאפון ומירס מתנגדות לביטול קנסות היציאה למגזר העסקי. פרטנר דורשת להגדיל את היקף פרישת האנטנות העצמאיות שבו יחויב מפעיל סלולרי חדש (כיום הוא מחויב בכיסוי של 10% מהמדינה ביום השקת הפעילות), והיענות לדרישתה תגדיל את העלויות למפעיל החדש בשלב ההקמה. ההצבעות הסופיות על הסעיפים ייערכו בעוד כחודש, יחד עם יתר ההצבעות על חוק ההסדרים.

תחרות נמוכה

בתוך כך, לידי themarker הגיע מסמך שמשקף שוב את היעדר התחרות בענף הסלולר הישראלי. בדו"ח שהכינה חברת הייעוץ שלדור על הענף עבור משרד האוצר, נבחנה סטיית התקן הממוצעת ב-ebitda (רווח תפעולי תזרימי) של חברות סלולר בעולם מול חברות הסלולר הישראליות לאורך שלוש שנים.

הדו"ח מעלה כי כי רמות הרווחיות של חברות הסלולר בישראל דומות מאוד, והשונות ברווחיות בשוק הישראלי בין החברות היא מהנמוכות בעולם.

שווקים תחרותיים מאופיינים ברמות שונות של רווחיות בין חברות, על כן היעדר מגוון רמות הרווחיות של החברות בשוק המקומי מוכיח כי הן אינן מייצרות "מלחמה" ביניהן. בעבר פורסמו נתונים משלדור על שיעורי הצמיחה ב-ebitda של חברות סלולר בעולם בהשוואה לישראל במהלך 2006-2009, לפיהם הגידול הממוצע ברווחיות בענף הסלולר הישראלי הוא הגבוה בעולם - גידול של פי 9.1 - כאשר במרבית המדינות שנסקרו הרווחיות דווקא נשחקה בתקופה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully