וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיסר העיתונות מול נסיך הטלוויזיה: סיבוב נוסף במערכה

מאת אופיר בר-זהר ושחר רן

24.11.2010 / 7:31

בלעדי הקרב על השליטה בזירת המדיה נמשך: קשת הגישה תלונה למועצת העיתונות נגד "ידיעות אחרונות" בטענה שהעיתון הונע מאינטרסים עסקיים בכתבה השלילית שפירסם על ערוץ 24; בשישי הקרוב יופיע ב"ידיעות" תחקיר שלילי על אייל שני, שופט ב"מאסטר שף" של הזכיינית



>> הסלמה בסכסוך בין זכיינית ערוץ 2 קשת לקבוצת ידיעות: בעיתון "ידיעות אחרונות" התפרסמה ביום שישי האחרון כתבה שלילית ורחבת היקף על ערוץ 24, וביום שישי הקרוב אמורה להתפרסם כתבה שלילית נוספת על אייל שני, המשמש שופט בתוכניתה המצליחה של קשת "מאסטר שף".



בקשת טוענים כי "ידיעות אחרונות" פירסם את הכתבה על ערוץ 24 בכוונה לפגוע במתחרה עסקי, וכי העיתון לא יידע את הקוראים בנוגע לאינטרסים העסקיים שלו בעניין - כפי שהיה אמור לעשות. קשת, המחזיקה ב-44% מערוץ 24, פנתה למועצת העיתונות בתלונה בנושא, שהגיעה לידי themarker.

בלי גילוי נאות



הסיבוב הנוכחי בהתכתשות בין שני גופי המדי נפתח בשישי האחרון כשבמוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות" פורסמה כתבה תחת הכותרת "בגלל המוסיקה?" בין השאר נכתב בה: "כשערוץ המוסיקה עלה לאוויר ביולי 2003, דיברו על בית חם למוסיקה הישראלית על כל סוגיה, מקפצה לתעשיית הקליפים המקומית, חממה לכישרונות צעירים. ככה הוא נראה ב-2010: שירים חדשים מקבלים זמן אוויר זניח, מוסיקה ים תיכונית מקבלת נתח שמן הרבה יותר משאר סוגי המוסיקה, ויותר מהכל יש דיבורים".



בהמשך הכתבה מובא ציטוט ממקור אנונימי, המקורב לבעלי המניות במימד, השותפה עם קשת בערוץ: "כואב לנו מאוד מה שקורה היום בערוץ. זה בטח לא היה החזון של מי שהקים אותו. הוא נהפך לערוץ ברמה נמוכה מאוד". בכתבה נטען עוד, כי "אל תסבך אותי עם קשת, היא התגובה החוזרת של אמנים שמתבקשים להביע את דעתם על ערוץ 24. אחרי הכל, מי לא ירצה לקבל במה בעונה החדשה של 'כוכב נולד' עתירת הרייטינג?" בהמשך נכתב: "גם הציטוטים, בעילום שם, נשמעים כמעט זהים. 'בושה, ביזיון למוסיקה, התחתית של התחתית', אומר זמר מוביל אחד. 'הערוץ הוא בזבוז זמן, לא משקף כהלכה את הזרמים במוסיקה העברית. מלא מלל ולהג נמוכים ביותר', טוענת זמרת אחרת".



בקשת טוענים בפנייתם למועצת העיתונות כי קבוצת ידיעות פעלה במקרה זה ממניעים שאינם עיתונאיים גרידא, אלא כדי לפגוע במתחרה עסקית. בא כוחה של קשת, עו"ד רון גזית, כתב למועצת העיתונות כי "לכתבה זו ולעיתוי שבה פורסמה, זיקה ישירה לאינטרסים כלכליים של בעלי המניות ב'ידיעות אחרונות' ושל גורמים נוספים עמם קשור העיתון ובעליו בקשרים מסחריים".



קשת מבקשת ממועצת העיתונות לאכוף על ידיעות סעיף בתקנון המועצה המורה על חשיפתו של כל אינטרס מהותי, כלכלי או אחר, בנושא של פרסום מסוים. זאת, בדומה לבקשת העמותה לדמוקרטיה מתקדמת מאוקטובר שביקשה אף היא ממועצת העיתונות לדרוש מהעיתונים גילוי נאות בכל נושא הרלוונטי לאינטרסים שלהם. יש לציין כי כיום סעיף זה לא נאכף במלואו בשום עיתון, וכן כי מועצת העיתונות היא גוף שאינו יכול להטיל סנקציות על העיתונים.



רשת סבוכה של אינטרסים



קשת פורשת במסמך את מארג האינטרסים של ידיעות נגדה, כפי שהיא רואה אותו. ראשית היא מציינת, כי "ידיעות היא הבעלים של ידיעות אינטרנט, המפעילה את פורטל התוכן והחדשות ynet. הפורטל הוא מתחרה ישיר של פורטל mako המופעל על ידי קשת, והמשמש בין השאר כאתר הרשמי של ערוץ 24. כמו כן, ל-ynet קשרים עסקיים עם פורטל חפלה, שהוא פורטל מוסיקה ים תיכונית המתחרה בערוץ 24".



טיעון נוסף של קשת קושר בין ידיעות לזכיינית ערוץ 2 רשת: "ידיעות אינטרנט מקיימת קשרים מסחריים ענפים והדוקים עם זכיינית ערוץ 2 רשת, שהיא מתחרה ישירה של קשת. ynet משמש את רשת לצורך הפצת תכניה וקידומם. היקף ההתקשרות העסקית בין ידיעות לרשת נאמד במיליוני שקלים בשנה".



אינטרס שלישי שקשת מפרטת במכתבה הוא' כי "רשת היא בעלת אינטרסים מהותיים בערוץ מוסיקה ים תיכוני, שהוקם לשם שידורו בכבלים ובלוויין בתחרות חזיתית מול ערוץ 24. כיום מצוי הערוץ בעיצומו של הליך שימוע במועצה לשידורי כבלים ולוויין".



בקשת טוענים כי חשיפת אינטרסים אלה היתה מעלה סימן שאלה בקרב הקוראים. לפי גזית, "הקורא המצוי סבור בוודאי כי הכתבה היא תחקיר עיתונאי נטול פניות, אלא שגילוי נאות של האינטרסים המפורטים לעיל, כמתחייב לפי התקנון, היה חושף את האפשרות כי המניע מאחורי הכתבה אינו אלא ניסיון לפגוע במתחרה עסקי".



כמו כן, מוחים בקשת על שימוש בציטוטים אנונימיים להבאת דברי ביקורת על הערוץ (אופן פעולה נפוץ בעיתונות, שכן מרואיינים רבים אינם מעוניינים להסתכסך עם הגופים המסוקרים), וכן על גודל וניסוחי ההפניה לכתבה, שלדעתם הוסיפו דרמטיות לנושא.



גורם בידיעות: "טענות הזויות ומצחיקות"



קשת טוענת עוד כי חלק מהטענות לא נבדקו באופן שמתקבל על הדעת. את הטענה שערוץ 24 אחראי להרס תעשיית הקליפים בישראל, למשל, אפשר להפריך בקלות טוענים בזכיינית. לגבי הטענה על כמות שידורי המוסיקה מדי יום, גורסת קשת כי לא נבדקו כל שעות היממה, ובהן שעות הלילה והבוקר המוקדמות. עוד אומרים בקשת כי לא זכו להגיב לכלל הטענות שעלו בכתבה.



לפי קשת מדובר בכתבה שנועדה לפגוע בסיכויי ערוץ המוסיקה ליהנות מתוצאות שימוע שמתפרסם בימים אלה במועצת הכבלים והלוויין, ומבקשת להשפיע על דעתם של חברי המועצה לקראת קבלת הכרעה בעניין. בשימוע הנוכחי מוצע לאפשר לערוץ 24 לשדר יותר תכני לייף-סטייל ובידור על חשבון תכנים מוסיקליים - הצעה שאכן זוכה לביקורת מצד גורמים בשוק, ולא רק גורמים מתחרים.



בקשת רומזים כי מדובר בשיטה: הם מזכירים במכתבם כי גם באפריל האחרון, כשהמועצה דנה בשימוע שנערך לערוץ הים תיכוני של רשת, פורסמה ב"ידיעות" כתבה שהעבירה ביקורת על ערוץ 24. ביום שישי הקרוב צפויים קוראי העיתון להיחשף לכתבה העוסקת באייל שני, אחד השופטים בתוכנית "מאסטר שף" של קשת, המניבה את שיעורי הרייטינג הגבוהים ביותר בטבלת המדרוג מאז שעלתה לאוויר.



מקור ב"ידיעות" אמר כי "מדובר בטענות הזויות ומצחיקות. כנראה שקשת נבוכה מאחד הכישלונות הכי גדולים שלה בטלוויזיה, כפי שהובאו לידי ביטוי בכתבה ומבקשת להסיט את הדיון מהערוץ הכושל, שאינו ממלא את תפקידיו לפי הרישיון, לטענות לא ענייניות. כמו בכל כתבה, הנושא הוא פרי יוזמה עיתונאית נטולת פניות ואינטרסים כלשהם".



הגורם הוסיף עוד, כי בכתבה היתה שורה ארוכה של מרואיינים מכובדים שדיברו בשמם, וכי "קשת לא מתעניינת במועצה לעיתונות, אלא במועצת הכבלים והלוויין ומצפה להעביר את הבקשה להקלת תנאים מתחת לרדאר". מזכ"ל מועצת העיתונות, אריק בכר, מסר בתגובה: "התלונה התקבלה והועברה לטיפול בהתאם לנהלי מועצת העיתונות". מקשת ומידיעות אחרונות לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully