וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר שולח עוד מיליארדי שקלים של הציבור לבורסה

אסא ששון

24.11.2010 / 7:30

BenchMarker



>> אגף שוק ההון באוצר מתכנן שינויים לקרנות הפנסיה הוותיקות - אותן קרנות המנהלות כ-160 מיליארד שקל מחסכונות הציבור. את אחד השינויים העיקריים המתוכננים הציגה הילה בן חיים, סגנית בכירה לממונה על שוק ההון, בכנס למימון תאגידי שהתקיים שלשום בתל אביב.

כיום יש מגבלות רבות על סוג ההשקעות שאותן רשאיות קרנות אלה לבצע בשוק ההון. למעשה, רק 10% מנכסיהן, שהם כ-16 מיליארד שקל, ניתן להשקיע בהשקעות חופשיות בשוק ההון. שאר ההשקעות מחייבות דרגת זהירות גבוהה, כמו השקעה באג"ח ממשלתיות, אג"ח בדירוג גבוה ואג"ח מיועדות (שאינן מונפקות יותר).



עכשיו רוצים באוצר לחייב את קרנות הפנסיה הוותיקות - רגע לפני שהן משקיעות בהנפקה של מניות או משקיעות בנדל"ן ישירות, כמו רכישת בניין או מימון עסקת נדל"ן - לעמוד בתקנות הדומות לתקנות ועדת חודק, אותן תקנות המסדירות את ההשקעות של קרנות הפנסיה והגמל בהנפקות אג"ח.



בתמורה להטלת המגבלות מוכנים באוצר לאפשר לקרנות הפנסיה הוותיקות להגדיל את שיעור ההשקעה החופשית. הסיבה העיקרית לנדיבות הלב של האוצר היא רמת הריבית הנמוכה השוררת במשק ותשואות האג"ח הנגזרות ממנה. תשואות האג"ח הנמוכות לא יאפשרו לקרנות הפנסיה הוותיקות להשיג את יעד התשואה הריאלית שקבעו לעצמן - 4%.



קרנות הפנסיה משקיעות לטווח ארוך, וככאלה הן נחשבות ידיים חזקות בשוק - כלומר, הקרנות לא ימהרו למכור כאשר השוק נופל. להיפך, ירידות בשוק מהוות הזדמנות קנייה מבחינתן. אבל להצעת האוצר יש היבט נוסף. המשמעות המעשית של ההצעה היא שלשוק ההון יזרמו מיליארדי שקלים. לא רק מיליארדי השקלים של קרנות הנאמנות יחפשו היכן להשקיע, גם מיליארדי השקלים של קרנות הפנסיה הוותיקות יצטרפו לחיפוש. כסף זורם שמחפש השקעה, יודע לדחוף את מדדי המניות כלפי מעלה.



אבל כאן יש בעיה. קרנות הפנסיה הוותיקות לא בהכרח יצליחו להשיג בשוק ההון את יעד התשואה שהציבו לעצמן, שכן הבורסה - למרות המומנטום החיובי שלה ב-2010 - יודעת לא רק לעלות, אלא גם לרדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully