וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי נמל אשדוד עומדים מאחורי החקלאים

חיים ביאור

24.11.2010 / 9:50

שרי האוצר, הפנים והחקלאות ינסו היום לפתור את המשבר עם החקלאים הנכנסים ליום השביתה האחרון. בנמל אשדוד מביעים הזדהות עם המחאה מודיעים כי ימנעו פריקת תוצרת מחו"ל

שר האוצר יובל שטייניץ, שר החקלאות שלום שמחון ושר הפנים אלי ישי ייפגשו היום עם מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, בניסיון לגבש פתרון למשבר העובדים הזרים בחקלאות, שבגללו משביתים החקלאים את אספקת התוצרת שלהם. במסגרת השביתה החקלאים עצרו את אספקת התוצרת הטרייה לשוק הסיטוני בצריפין וממנו לשווקים הפתוחים, לירקנים, למרכולים ולרשתות השיווק, ושלשום אף חסמו צמתים. החקלאים דורשים להתיר להם להביא לישראל 4,000 עובדים מתאילנד, כדי להגדיל את מספר העובדים המועסקים במשקיהם ל-26 אלף בסך הכל.

החקלאים זכו לתמיכה מצד אלון חסן, מהמנהיגים הבולטים של עובדי נמל אשדוד. חסן אמר כי העובדים ימנעו פריקת פירות וירקות מיובאים מהאוניות המגיעות לנמל, "כדי לא לאפשר לממשלה לשבור את שביתת החקלאים". לדבריו, "כשם שהחקלאים מעולם לא הפריעו למאבקינו בעבר, אנו מזדהים אתם כעת". עובדי הנמלים מצויים ממילא בסכסוך עם המדינה על רקע השלב השני של הרפורמה בנמלי הים, ובימים האחרונים הם מרבים לאיים בשביתה.

ביומיים הראשונים לשביתת החקלאים, שלשום ואתמול, לא נוצר מחסור בתוצרת חקלאית טרייה ודוכני השווקים והמרכולים היו מלאים. ואולם לטענת חיים חדד, מזכיר ארגון מגדלי הפרחים ואחראי על עובדים זרים בהתאחדות חקלאי ישראל, החל מהיום יורגש מחסור "מאחר שהמלאי שהכינו בעלי הדוכנים והמרכולים לפני פרוץ השביתה נגמר והולך".

לדבריו, היום כבר צפויה עלייה של 50% במחירי העגבניות ל-10 שקלים לק"ג ושל 30% במחירי הפלפל, הכרוב והמלפפונים. עוד אמר חדד שאם הפגישה בין שלושת השרים ומזכ"ל ההתאחדות תסתיים בלא סיכום חיובי מבחינת החקלאים, השביתה לא תימשך בימים חמישי ושישי: "כל משק בית יחוש את המחסור ואת התייקרות המוצרים".

חדד דחה את טענת עמותת מען כי 1,000 נשים ערביות-ישראליות מוכנות לעבוד בענפי החקלאות ובכך להקל על המחסור בכוח אדם במשקים החקלאיים. "זו מנטרה שאני שומע כבר חמש שנים", אמר. "לא נכון שיש 1,000 נשים ערביות המבקשות לעבוד אצלנו. מען היא עמותה לניגוח פוליטי", טען חדד.

באוצר הביעו תמיהה על המשך שביתת החקלאים. "המחסור האמיתי הוא בהיקף של 2,000 עובדים ולא 4,000", אמרו אתמול גורמים במשרד. לדבריהם, "החקלאים יכולים להביא 2,000 עובדים ואיש לא מונע זאת מהם". עוד אמרו באוצר כי "עם זאת, אנו רוצים שהחקלאים יקלטו כמה שיותר עובדים ישראלים, כי את כמחצית משכרם של העובדים הזרים גוזלות חברות התיווך".

לפי סקר של חברת דן אנד ברדסטריט, עלות השביתה מאז החלה שלשום מגיעה ל-278 מיליון שקל, מבחינת מחירי התפוקה החקלאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully