וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "נאיץ את הפרטת הנמלים תמורת בעלות לעובדים"

מאת אבי בר-אלי

24.11.2010 / 10:32

את הדברים אמר אבי אדרי בכנס איגוד המשתמשים; יורם זבה: "העובדים מאותתים שהם הבעלים גם בלי אחוזים"



"נהיה מוכנים להאיץ את ההפרטה של חברות נמלי הים - אם הממשלה תהיה מוכנה להתייחס לעובדים כבעלים, ולמכור להם למשל 30% ממניות החברות", כך אמר אתמול יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית.



האצבע לא קלה על השאלטר כשאתה בעלים", הוסיף אדרי. "בסוף השנה אולי תהיה חלוקת דיווידנדים, ולא תרצה לוותר על כך. העובד חושב אחרת כשהוא בעלים - כפי שהוכח בארקיע, למשל. אנחנו לא מבקשים את המניות בחינם - נרכוש אותן - אבל בואו תרימו את הכפפה, ותראו מה אנחנו יכולים לעשות".



בתגובה לדבריו של אדרי, העיר בסרקזם מנחה הכנס, ד"ר יורם זבה, כי "העובדים מאותתים שהם הבעלים גם בלי אחוזים". מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן, לא פסל את ההצעה (בתנאי שלא תועבר השליטה לידי העובדים), אך ציין כי לא מדובר במודל מקובל בעולם וכי לא הוכח כי בעלות עובדים תורמת ליעילות.



"אם יוסכם על האצת ההפרטה, נשקול להסיר את המגבלות הרגולטוריות על חברות הנמל, למשל הפיקוח על השכר", אמר כהן. לדבריו, מחיר השירותים לא ירד בהכרח בעקבות הפרטות שנעשו בעולם, מאחר שכוחם של איגודי העובדים נשמר, אך המטרה לטענתו היא ליצור מודל תחרותי שיעודד התייעלות ויביא לתוצר גבוה יותר. בעוד שבשעה אחת מטפל צוות בנמלי ישראל ב-23 מכולות בלבד, בעולם קיימים נמלים עם תפוקה של 40-41 מכולות בשעה. התייעלות של 10% בנמלים בלבד, אמר כהן, תוסיף לבדה כ-2% לתוצר הלאומי.



"מכירת מניות החברות בבורסה היא אבן דרך חשובה ביותר, בזכות חשיפת העוצמות והחולשות של הנמלים - לצד הגדלת התחרות שבעצם המעבר להחזקת מניות בידי העובדים", אמר כהן. "יש קשר הדוק בין שווי המניה לפעילות השוטפת. עצם המסחר יגביר את התחרות וישליך על השאיפה להגדלת הרווח, להתייעלות ולמלחמה על כל לקוח", הוסיף.



הנפקת 15% ממניות חברות נמלי חיפה ואשדוד אמורה היתה להתבצע כבר לפני חצי שנה, אך מתעכבת בשל התנגדות ועדי העובדים להפרטה. כהן הביע תקווה כי הממשלה תוכל לצאת בהנפקה לפחות בחברת נמל אחת (אשדוד) בתחילת 2011, וזאת על בסיס דו"חות החברה לרבעון השלישי של השנה.



יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אמר כי "הפרטת הנמלים היא אינטרס ברור של בעלי המטענים, אך אם רוצים שהתהליך יצליח - לא ניתן לעשות זאת בלא הידברות ותיאום מול העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully