וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדר צדק, אז עכשיו עושים לו תספורת

חיים דוידיאן

25.11.2010 / 7:01

תמלוגי הגז



>> "מהמרים בקזינו - ובוכים" (themarker, 19.11) כתבה מירב ארלוזורוב על המשקיעים הפרטיים בשותפויות הנפט והגז, והטיפה להם ללמוד כביכול "מהמשקיעים המקצועיים (המוסדיים) שרק רבע אחוז מהתיק שלהם מושקע בנפט".

אכן, איננו משקיעים רגילים שנותנים ליועץ בבנק לבנות להם תיק השקעות סולידי או מסתפקים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות. אנו ערים לנטיית המקצוענים משוק ההון ומהעיתונות הכלכלית לראות בנו עדר מהמרים חסר דעת. זה נוח מאוד. הבעיה היא שפתאום חלק מהעדר התעשר. אחרי עשרות ניסיונות הצליח לו, ועכשיו צריך לראות איך עושים לו תספורת שתחזירו לממדיו הטבעיים. כמעט כל המימון לביצוע חיפושי גז ונפט בישראל ב-30 השנים האחרונות בא ממשקיעים החולמים ונוטלים סיכונים. ללא ההשתתפות פעילה שלנו בגיוסי כסף שביצעו שותפויות הנפט בבורסה, בלי הנכונות להזרים כסף חדש לקידוחים אחרי אינספור אכזבות, לא היתה מתפתחת כאן תעשיית הגז.



לפי תחזיות שאך לפני שנתיים נראו הזויות, תוך כמה שנים עשוי להגיע מלאי הגז והנפט בישראל לשווי של טריליון שקל. היחידים שהאמינו בכך היינו אנחנו. בתחום שבחרנו לעצמנו יש ללא ספק מרכיב הימור גבוה מהמקובל בהשקעות בשוק ההון. ברורה למשקיעים רמת הסיכון בתחומים אלה והם מביאים בחשבון סיכוי שאחד מהפרויקטים יצליח לעומת 10 כישלונות ואף יותר. לכן ברורה גם ציפיית המשקיע להכפלת השקעתו בפרויקט האחד שיצליח ובכך יממן את עשרת הכישלונות ואף יותיר רווח בידי המשקיע.



איתן ששינסקי סבור כי משקיע שהשקעתו צלחה צריך להסתפק ב"רווח סביר". מה זה רווח סביר? לבצע את חישובי הרווח וההפסד רק על הפרויקט האחרון שהצליח? להתעלם מהשקעות העבר ומהעובדה שאיש מהמשקיעים לא היה משקיע לו ידע שהמדינה ממתינה בפינה כדי להלאים את זכויותיו? מסקנות ועדת ששינסקי, אם יתקבלו, משמעותן הלאמה: הפקעה לצורכי ציבור ללא פיצוי. האם מישהו חשב להטיל מס של 80% על קרנות ההון סיכון שהצליחו אחרי אינספור כישלונות? האם גם הם צריכים לחשוש מששינסקי אם ירוויחו פי 20-30 באחד מהפרויקטים?



ארלוזורוב מקנחת בעצה למדינה שלפיה "אל לה לבסס את מדיניות המיסוי שלה על האינטרסים של קומץ מהמרים". זה טיעון מטעה. ועדת ששינסקי נקטה כאן מדיניות של איפה ואיפה. המדינה מחלקת משאבי טבע בקרקע ובאוויר לחברות כמו כיל וחברות הסלולר. היא לא שוקלת לשנות את מדיניות המיסוי לחברות אלה או לגופי השידור, כביש 6 ואחרים שעשו רווחי ענק, הרבה מעל המצופה.



מסקנות ועדת ששינסקי לא פוגעות בטייקונים כפי שהן פוגעות באזרחים שמשלמים מסים ושבזכותם התגלו הגז והנפט בים. רוב האחזקות בשותפויות הנפט והגז הן של הציבור. גזירות הוועדה, אם יתקבלו, יפגעו בנו הרבה יותר. כבר כיום המשקיעים הפרטיים המונים עשרות אלפים משלמים 52% מס ותמלוגים על הרווחים - הרבה מעבר למה שמשלמים הטייקונים. אבל למדינה קל הרבה יותר לפגוע באזרח המוגבל ביכולתו להתגונן.



הכותב הוא משקיע פרטי מקבוצת המשקיעים המיוצגים על ידי עורך הדין יהודה רסלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully