וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: המדינה תקים רשות לפיקוח על ענף המזון

מאת רינה רוזנברג ואורה קורן

25.11.2010 / 7:01

ועדת הבריאות גיבשה הצעת חוק להקמת רשות, שתפעל במתכונת דומה ל-FDA האמריקאית ותפקח על ייצור ושיווק מצרכי המזון. יו"ר איגוד המזון, גדי לסין: "שנים אנו מתריעים על המצב האבסורדי שבו 14 רשויות שונות מפקחות על הענף"



>> חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הניחו שלשום על שולחן הכנסת הצעת חוק להקמת רשות מזון מרכזית, שתפעל באופן דומה ל-fda האמריקאית ולרגולטורים מקבילים במדינות מערביות. ועדת השרים לחקיקה תדון בהצעה בעוד כחודש.

לפי ההצעה, הרשות תיהנה מעצמאות מנהלית ומקצועית - בדומה לרשות ההגבלים העסקיים ולרשות ניירות הערך. הרשות תרכז את המידע המתקבל מהגופים המפקחים כמו משרד החקלאות, משרד הבריאות והרשויות המקומיות ותפעל לתיאום ביניהם.



בין השאר תעסוק הרשות בחקיקה, קביעת תקנים, בקרה, בדיקות ומעקב, וכן בהסדרת האכיפה בתחום. בנוסף, לרשות ייתנו סמכויות שיאפשרו לה להטיל סנקציות מינהליות ולנקוט בפעולות אכיפה, כדי ליצור הרתעה משמעותית בקרב הגורמים המפוקחים.



אם החוק ייצא אל הפועל, יקים משרד הבריאות ועדה לאיתור ראש הרשות, שימונה לכהונה של חמש שנים. מועצת הרשות, שתגבש את מדיניותה, תורכב מ-11 חברים בהם נציגי משרדי האוצר, החקלאות, המשפטים, הבריאות, הגנת הסביבה, הפנים, התמ"ת וכן נציגי יצרני ויבואני המזון והציבור.



הצעת החוק מתבססת בין השאר על עבודת מחקר של ארגון אמון הציבור, שסקרה ליקויים בתחום המזון. בדו"ח מיוחד, שהגיש הארגון לוועדת הבריאות כבר לפני שנה, נטען כי ישנם כשלים מתמשכים בתחום שאינם מטופלים מזה עשרות שנים. בין הכשלים שמנה הדו"ח: היעדר ניהול מרוכז של המידע המצוי בידי גורמי הפיקוח השונים, חוסר תיכנון של הקצאת משאבים; ופגיעה קשה ביכולת לזהות בעיות וכשלים בענף.



עוד עלה מהדו"ח, כי אין תיעוד של בדיקות שעורכים היצרנים עצמם; כי קיים חוסר אחידות בשיטות הבדיקה והפיקוח; כי מדיניות הפיקוח אינה שקופה לציבור; כי קיים צורך בענישה מרתיעה, וכי אין נהלים ברורים ומחייבים לטיפול באיסוף והחזרת מוצרים (recall).



"רשות מזון מרכזית, שתפעל על בסיס קריטריונים - הן של קביעת רף ענישה גבוה והן על בסיס שקיפות מרבית - תוביל ליצירת פיקוח יעיל, בדומה למדינות מתקדמות בעולם", נכתב בהצעה. "הרשות תבטיח הגנה על זכותו של הציבור לרכוש מזון ולצרוך אותו לפי צרכיו והעדפותיו, מתוקף שיקוליו הבריאותיים ואמונותיו".



יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ חיים כץ, אמר כי "ועדת הבריאות רואה חשיבות עליונה בהקמת רשות מזון, שתעשה סדר בכאוס ותמנע את מחדלי העתיד. רשות מזון עצמאית וחזקה מחויבת המציאות".



מנכ"לית ארגון אמון הציבור, גלית אבישי, מסרה כי "פגיעות עקב צריכת מוצרי מזון הן עניין של יום ביומו, ולראשונה בישראל ועדה של הכנסת אומרת פה אחד: עד כאן. מדובר בצעד היסטורי שיביא לשינוי המיוחל".



איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים קורא מזה שנים להקמת רשות מזון. יו"ר האיגוד, גדי לסין אמר כי "שנים אנו מתריעים על המצב האבסורדי הקיים בישראל, שלפיו 14 רשויות מפקחות על ייצור ושיווק מצרכי מזון - ללא כל תיאום ביניהן. הגיע הזמן להפסיק את השערורייה הזו. אנו מברכים על הצעת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully