וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהטמפרטורות נשארות גבוהות - חנויות המעצבים קופאות

מאת שני שילה

25.11.2010 / 7:01

רשתות האופנה כבר בעיצומן של מכירות סוף העונה, הקור מבושש לבוא ומעצבי האופנה העצמאים מחפשים דרכים להתמודד עם חוסר הביקוש לקולקציות החורף. חלקם אפילו מחליטים פשוט לוותר עליה



>> כל מי שביקר באחרונה במרכזי הקניות הבחין בוודאי שסוף העונה כבר כאן. רשתות אופנה רבות מציעות הנחות על קולקציות החורף שלהן, וגם מבצעים של 1+1 הם מראה נפוץ. בגלל המשבר הכלכלי, בשנתיים האחרונות נוהגות רשתות האופנה הגדולות להקדים את מבצעי סוף העונה. אלא שהשנה החורף עצמו מבושש במיוחד לבוא -והקולקציות ממתינות ללקוחות, שעדיין לא החלו לחשוב על הסוודר החדש שירצו לקנות.

"לרשתות הגדולות יש גב רחב והחזית האחידה שהן מובילות בנוגע להתחלת סוף העונה כבר בנובמבר פוגעת קשות במעצבים הקטנים", מספרת המעצבת גלה דרין על תלאות מעבר העונה. דרין, הבעלים של מותג האופנה גלה, מודה שהיא "צריכה להתאמץ חזק כדי לצוף בחורף הזה. ללקוחות לא בא למדוד בגדים ארוכים כשחם להן והן מזיעות. רק עכשיו, באמצע נובמבר, מרגישים תזוזה בחנויות".



החורף הוא בדרך כלל עונה קשה למעצבי אופנה. בגלל כמות הבד, סוגי הבדים ואופי הפריטים - עלות הייצור של קולקציות החורף גבוהה יותר מזו של הקולקציות לעונות השנה האחרות. אבל בגלל הטמפרטורות שמסרבות לרדת, החורף הנוכחי קשה למעצבים במיוחד.



"בשנה שעברה הוצאתי לחנויות כמה פריטי מעבר - שמלות גופיה שאפשר להתאים לקרדיגן וחולצה עם שרוול קצר", מספרת דרין. "הסחורה חזרה בתוך שלושה שבועות, כי החנויות אמרו שאין להן מה לעשות עם שרוול קצר. השנה, יש לי גופייה מקולקציית הקיץ, שכבר רציתי לסיים לייצר אותה, אבל יש לה עדיין דרישה".



נוגה אדלשטיין, אשת יחסי ציבור ויועצת תקשורת בענייני אופנה, אומרת כי "בכל שנה אוקטובר הוא חודש קשה כי קולקציות החורף כבר מחכות, אבל החורף מתמהמה. אבל אני שומעת ממעצבות וממעצבים שהתחושה השנה קשה יותר.הבאזז בתעשייה הוא שלא רק מזג האוויר חם יותר מהרגיל, אלא שהמיתון סוף-סוף פגע במלוא העוצמה".



לעצב לחורף הישראלי



הקיץ המתמשך פוגש את ענף האופנה בתקופה לא פשוטה. השפעות המשבר הכלכלי העולמי עדיין מורגשות, חברת הג'ינס לי קופר עמדה בסכנת סגירה עד שנמכרה באחרונה וגם חברת נו ניים קיבלה בספטמבר צו זמני להקפאת הליכים. דניאל ויצמן, המייסד והבעלים של נו ניים, הצביע בספטמבר בראיון ל-the marker על סיבה נוספת שמקשה על העסקים בתחום האופנה בישראל: תחושת הרווייה בשוק. "כל קניון חדש שפותחים מחליש את המכירות של קניון אחר באזור. נוצר מצב שיש לך כמה חנויות עם מכירות טובות והרבה חנויות שאינן מרוויחות, או מפסידות", אמר ויצמן.



על עודף ההיצע מתלוננת גם המעצבת הוותיקה חיה ניר, שסגרה לפני כחודש את החנות שלה, כתומנטה, לאחר 25 שנות פעילות: "השוק גדל מאוד בשנים האחרונות, יש יותר מעצבים, יותר רשתות ויותר חנויות, אבל מספר הקונים לא גדל. הכל מתחלק על אותו קהל".



עם זאת, ניר מדגישה שכתומנטה נסגרה מסיבות אחרות. "המשבר הכלכלי תפס אותי כבר במדרון", היא מודה. "עשיתי את הכל בכתומנטה - ניהלתי, עיצבתי, עשיתי יחסי ציבור. בסופו של דבר הרגשתי שזה גדול עלי וגם אין לזה תמורה כלכלית".



במובנים רבים, החורף שלא מגיע מעצים את הבעיות של ענף האופנה, ובעיקר את הקשיים שעמם מתמודדים המעצבים העצמאים. שולי הרווח הנמוכים בגלל עלויות הייצור הגבוהות, קשיי השיווק והקרב על קהל הלקוחות הקטן יחסית - כל אלה מאלצים את המעצבים לשנות אסטרטגיה כדי לשרוד.



לדברי שימי בר, הבעלים המשותף עם טל טנא של מותג האופנה מנדינקה, "יש מעצבים שלא יוצרים בכלל קולקצייה לעונת החורף. אנחנו החלטנו להמשיך לעשות את העונות כרגיל ולהתחיל לעבוד מול חו"ל - עיצבנו סוודרים ומעילים שנמכרו רק לחו"ל". בר סבור כי הפתרון של יציאה לחו"ל עשוי לעזור למעצבים להתמודד עם הקשיים בעונת החורף וכן עם בעיית הרוויה בשוק.



שירה שיר, המעצבת הראשית של המותג גרטרוד, מספרת שאחד הפתרונות שלה להתמודד עם החורפים החמים בישראל הוא עיצוב ותכנון של דגמים שניתן להציע ללקוחות במחירים נוחים. "אני יודעת איזה גזרות הלקוחה שלי אוהבת, אז אשתדל להתבסס עליהן", אומרת שיר. "כדאי גם לא להגזים בפרטים כי הם מעלים את המחיר. אבל על הבד אנחנו לא מתפשרות, כי ללקוחות שלנו זה חשוב".



לדברי שיר, מבצעים עשויים להביא לשיתוק העסק אם הלקוחות מתחילים להתרגל אליהם, ולכן כדאי לבחור בדרכים יצירתיות אחרות כדי למשוך לקוחות לחנות. "כבר שלוש שנים שהמיתון כאן. בהתחלה חשבנו שזו תקופה קצרה אז יצאנו במבצעים, אבל המיתון מתמשך וכעת הלקוחות סבורים ששווה לחכות למבצעים", היא אומרת. "לכן הפתרון הוא לייצר כמות קטנה מכל דגם כדי שהלקוחות לא ירצו לקחת את הסיכון שלא יישאר. אנחנו גם גורמות להן להיכנס לחנות בעזרת מתנות ליום הולדת או תחרויות בדף שלנו בפייסבוק. המדיה ברשת מאוד חשובה".



מלבד מבצעים, התפשטות לחו"ל, תכנון קולקציות "בטוחות" בהיקפים מצומצמים ופרסום ברשתות חברתיות - האסטרטגיה הבטוחה ביותר לשרוד את החורף הישראלי היא להתאים את הקולקציה אליו, ולא לחורף גשום שהולם יותר אזורים אחרים בעולם. רווית לוין, מעצבת ובעלים של מותג גרדרובה: "משום שהתכוננתי מראש, החורף החם לא בא לי בהפתעה. בחורף שעבר כמעט לא לבשתי מעיל ורוב הזמן הייתי עם שרוול קצר, כי גם בימים שירד גשם לא היה קר. כשאני מעצבת, אני חושבת על עצמי, ולכן מראש הקולקציה לא תוכננה למזג אוויר חורפי מאוד. אני מניחה שבמקום עם חורף אמיתי יקראו לזה קולקציית אביב, אבל זה מה שיש כאן - וצריך להתרגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully