וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר קטן, הטבות גדולות

מאת עידו סולומון

25.11.2010 / 7:01

עובדי המגזר הציבורי נאלצים אמנם להסתפק בשכר נמוך מזה של עמיתיהם במגזר הפרטי, אבל שורה של הטבות מפליגות - כמו העלאות שכר במועדים קבועים, צבירת ימי חופשה והפרשות מוגדלות לפנסיה - מקפיצות את משכורתם בכ-30% בשנה. מה מסתתר בתלוש של עובדי המדינה



>> לאחר שסיים את התואר השני בפסיכולוגיה החליט יובל (35) לזנוח את עולם האקדמיה ולהשתלב בעבודה במגזר הציבורי. היום הוא מכהן בתפקיד ניהולי בדרג ביניים במשרד הרווחה. אף ששכרו נמוך מהשכר הממוצע במשק, הוא מרגיש שהגיע למקום הנכון.



"כפסיכולוג צעיר וחסר ניסיון אתה נדרש לעבוד קשה ולהרוויח מעט, אבל אתה יודע שאחרי כמה שנים תבוא גם רווחה כלכלית", אומר יובל. "העדפתי לשים את השיקול הזה בצד. היה לי חשוב לעבוד במקום שבו יש לי השפעה רחבה על המציאות, לא לטפל בבודדים אלא להניע תהליכים ברמת מדיניות, לקדם נושאים שחשובים בעיני. היה לי ברור שזו לא עבודה מתגמלת כספית אבל גם היתרונות לא נעלמו מעיני".

גלית (32) כיום כלכלנית בבנק דיסקונט, עשתה גם היא מהלך דומה. לאחר שסיימה את לימודי הכלכלה השתלבה בתפקיד זוטר במשרד האוצר. ואולם בניגוד ליובל השמח בחלקו - היא התאכזבה. "הגעתי עם מחשבות לשנות את העולם או לפחות להיות חלק ממשהו חשוב, אבל מהר מאוד הבנתי שזה מקום מאובן", היא מספרת.



לעבודה במגזר הציבורי יש יתרונות וחסרונות בהשוואה למגזר הפרטי. חלקם ברורים לעין, ואחרים דורשים התעמקות בפרטי הפרטים של תלוש השכר. כך למשל, הדו"ח שפירסם לאחרונה הממונה על השכר במשרד האוצר חשף כי השכר הממוצע בשירות הציבורי הוא 7,632 שקל לחודש, בעוד שבסקטור העסקי השכר הממוצע הוא 8,140 שקל. אלא שלא ניתן להתעלם מהתנאים ומההטבות הנלוות שמצמצמים את הפער.



מהערכה שביצע עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה, עולה כי שווי כלל התנאים שלהם זוכים עובדי המגזר הציבורי מגיע לתוספת של עד 30% בשנה לשכרם, מה שמקפיץ את השכר הממוצע במגזר לכ-10,000 שקל בחודש.



"עבור עובדים, בעיקר בדרגים זוטרים, משתלם מאוד לעבוד במגזר הציבורי", אומר יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר באוצר וכיום יו"ר קבוצת אתגר משאבי אנוש. "השכר יגיע תמיד בתחילת החודש והבוס לא יפתיע עם מכתב פיטורים. גם כבוגר פקולטה למשפטים או כלכלה כדאי להיקלט בשירות המדינה, להתמחות ולצבור ניסיון יקר ערך במערכת גדולה, לצד יכולת להשפיע על המדיניות. לצד זה יש כמובן חסרונות: אם אתה רוצה מוביליות ותגמול לפי ביצועים, אל תישאר לאורך זמן במגזר הציבורי, ומצא את מקומך בשוק הפרטי".



הנה עוד כמה הבדלים משמעותיים בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי, שיסייעו לכם להחליט אם כדאי להיות עובדי מדינה:



1. תנאי שכר



היתרון: העלאות שכר קבועות



העלאות קבועות לפי משא ומתן על תנאי העסקה הוא אחד הנושאים הקשים במגזר הפרטי. לבד מארגונים שבהם עדיין נהוגים הסכמים קיבוציים (דוגמת אל על והבנקים השונים), גובה השכר וההטבות יהיו פרי משא ומתן עם המעסיק, כשנקודת הפתיחה היא שכר מינימום.



כל שקל שידרוש העובד מעבר לכך צריך להיות מנומק; וכדי לעשות קפיצת מדרגה משמעותית על העובד להציג הישגים וערך מוסף גדול. עבור העובדים במגזר הציבורי הנושא פשוט בהרבה. לטוב ולרע שכרם קבוע בהסכמים קיבוציים החלים על העובד בהתאם לדירוגו. העלאות שכר נקבעות גם הן בהסכמים הקיבוציים המתחדשים מעת לעת, ובנוסף הוא נהנה מהעלאות קבועות כמו תוספת ותק בין בשיעור של 1%-1.5% בשנה וקידום בדרגה אחת לתקופה קבועה.



החיסרון: תקרת זכוכית פיננסית



עובדי המגזר הציבורי לא נדרשים להתמקח ועולים בדרגות לפי ותק, אבל נתקלים בתקרת זכוכית ברורה. בעוד שעובד מוכשר במגזר הפרטי יכול "להרוויח" מהיותו פרודוקטיבי במיוחד לארגון, גובה שכרם של עובדי המגזר הציבורי מוגבל.



2. שבוע עבודה וימי חופשה



היתרון: שבוע עבודה קצר ופי שניים ימי חופשה



שבוע העבודה במגזר הפרטי לעובד במשרה מלאה כולל מינימום של 43 שעות (לא כולל שעות נוספות). שבוע העבודה הרשמי של עובדי המדינה, קצר בחצי שעה מידי שבוע - 30 דקות שמסתכמות ביותר מ-20 שעות בשנה, או במלים אחרות במחצית חודש עבודה. בנוסף, הורים לילדים קטנים זכאים לקיצור נוסף של שבוע העבודה ל-40 שעות שבועיות בלבד.



גם בכל הנוגע לחופשות, ידם של עובדי המגזר ציבורי על העליונה והם זכאים ל-22 ימים החל מהשנה הראשונה, לעומת עובדי המגזר הפרטי שזכאים לרוב לעשרה ימי חופשה בשנתם הראשונה בעבודה. במגזר הציבורי יכולים העובדים גם לצבור עד 55 ימי חופשה, בניגוד לעובדי המגזר הפרטי, שנדרשים לנצל את ימי החופשה שלהם עד תום השנה, ולא הם "ימחקו". עובדי המגזר הציבורי גם זכאים לשני ימי בחירה לפי רשימה המתפרסמת מעת לעת (יום האם, יום האישה הבינלאומי, אחד במאי וכו'), הטבה שלרוב לא קיימת עבור עובדים במגזר הפרטי.



החיסרון: אין



מי לא רוצה לעבוד פחות ולקבל את אותו סכום בתלוש המשכורת?



3.תנאי פרישה וימי הבראה



היתרון: יותר ימי הבראה ומחלה ותנאי פרישה משופרים



עובדי המגזר הציבורי זכאים ליותר ימי הבראה מהמינימום המחויב במגזר הפרטי, ושוויו של כל יום גבוה יותר. מספר ימי המחלה גם הוא גבוה יותר, ובעיקר נצבר - זכות שאינה שכיחה במגזר הפרטי. בנוסף, התשלום עבור יום המחלה מתחיל במגזר הציבורי מהיום הראשון וההחזר מלא, לעומת זכאות חלקית במגזר הפרטי שמתחילה מיום המחלה השני.



שיעור ההפרשות לפנסיה כפול מבמגזר הפרטי, הן מתחילות להיצבר מהיום הראשון לעבודה וכוללות הפרשות גם על הסכומים המשולמים עבור שעות נוספות. במגזר הפרטי מעסיקים מחויבים בהפרשות לפנסיה לאחר שלושה או שישה חודשי עבודה והן אינן כוללות תוספות.



קרן השתלמות של עובד המגזר הציבורי נפתחת לרוב ביום הראשון לעבודה או אחרי שנה. במגזר הפרטי מדובר בהטבה לא סטנדרטית.



החיסרון: ההטבות אינן זמינות במשכורת



לא מעט עובדים היו שמחים להמיר את ההטבות בכסף שייכנס לחשבונם בכל חודש מבלי לחכות לפדיון ימי המחלה.



4.הכרה בשירות צבאי



היתרון: הכרה בשירות צבאי לצורך חישוב ותק



המגזר הציבורי מכיר בשירות צבאי לצורך חישוב הוותק בעבודה, הטבה שמעניקה המדינה למשרתים בצה"ל.



החיסרון: אפליה מובנית



נשים, שמתוקף החוק משרתות זמן קצר יותר מגברים, מקבלות אחוז קטן יותר של ותק ומיעוטים שונים שאינם נדרשים לשרת אינם מקבלים אותו כלל. כך הופך המגזר הציבורי למפלה בין עובדיו.



5.גיוס עובדים



היתרון: מכרז פומבי על משרות



עובד במגזר הפרטי יחפש את המשרה הבאה שלו באופן עצמאי.לעומת זאת, במגזר הציבורי משרות חדשות מאוישות לאחר פרסום מכרזים פומביים המפרטים את הכישורים והרקע הנדרשים מהמועמדים. המדינה אף נוקטת לעתים אפליה מתקנת ומפרסמת מכרזים למגזרים מסוימים דוגמת ערבים, חרדים ונשים.



החוק גם מחייב שקיפות מקסימלית על ועדת המכרזים לנמק מדוע בחרה במועמד מסוים והיא כפופה לביקורת של בתי המשפט; מעסיק פרטי לעומת זאת, יכול לבחור עובדים לפי שיקול דעתו.



החיסרון: חוסר גמישות בשל תנאי המכרז הפומבי



העדפה לעובדים מתוך המערכת היא לרועץ גם בין המשרדים, מכיוון שאינה מאפשרת את הגמישות שמאפשר המגזר הפרטי בעת הקבלה לעבודה.



עו"ד לפידור: "מעסיק פרטי יכול להחליט שהוא מחפש מועמד בעל תואר שני במינהל עסקים. במהלך הראיונות הוא מתרשם ממועמד ללא תואר שיש לו ניסיון רלוונטי ומקבל אותו. במגזר הציבורי, מועמד שלא יענה על תנאי הבסיס של המכרז לא יגיע לראיון".



6. פיטורים



היתרון: תהליך הפיטורים מסובך



ההסכמים הקיבוציים מגנים על עובדי המגזר הציבורי מפני פיטורים שרירותיים, ואפילו כאלה הנובעים מצורך בהתייעלות וצמצום. ההגנה אינה אבסולוטית, אך תהליך הפיטורים מורכב, ארוך ונדיר יותר מבמגזר הפרטי.



החיסרון: תהליך פיטורים מסובך



התהליך הקשה אינו מאפשר "להיפטר" מעובדים בעייתיים המפריעים גם לקולגות שלהם שהיו רוצים שיגיע מישהו אחר במקומם.



7.חופשה ללא תשלום והטבות צרכניות



היתרון: שמירת התפקיד לאחר חופשה ללא תשלום וקניות מרוכזות



בנסיבות מסוימות ניתנת חופשה ללא תשלום (חל"ת), למשל לצורך לימודים או ליווי של בן זוג לנסיעה ממושכת לחו"ל כשמקום עבודתם נשמר עד החזרה.



הטבה נוספת: כוח קנייה הגדול. עו"ד לפידור: "מעצם היותם ציבור גדול של עובדים הם מרכזים כוח קנייה רב, הטבות שמסתכמות במאות ואף אלפי שקלים מדי שנה, בעת רכישות של בגדים, מזון, מוצרי תרבות וכדומה".



החיסרון: אין



תשאלו את כל ההורים שמחפשים כרטיסים מוזלים למופעי חנוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully