וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות תוקף את ביה"ח אסותא

רוני לינדר גנץ

25.11.2010 / 9:01

בית החולים הפרטי הגדול בישראל עומד תחת מתקפה של משרד הבריאות, הטוען לקיומם של ליקויים בפיקוח והבקרה של הטיפולים הרפואיים במקום. בין התקלות: מנתחים לא היו זמינים

משרד הבריאות מכריז מלחמה על בית החולים הפרטי הגדול בישראל, אסותא רמת החי"ל, בטענה לקיומם של ליקויים בתחום הפיקוח והבקרה על הטיפולים הרפואיים. החזית שפותח משרד הבריאות נגד אסותא מהווה פגיעה באיכות הרפואית שאסותא מתגאה בה כל כך.

בשבוע שעבר שיגר מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, מכתב חריף למנכ"ל אסותא, איתן חי-עם, על הפיקוח והאחריות על הטיפול הרפואי באסותא. "אני מודאג מאופן הפיקוח והבקרה על טיפול רפואי באסותא", פותח גמזו, ומוסיף כי אסותא הוא בית חולים גדול - אך "ללא מערכת מובנית של פיקוח ובקרה כמו בית חולים כללי רגיל".

גמזו מפרט שלושה מקרים בעייתיים בולטים שאירעו, שבהם נפטרו נשים שנותחו בבית החולים. בשניים מהמקרים, טוען גמזו, לא דיווחה הנהלת אסותא על אירוע חריג למשרד הבריאות, וכמו כן, בית החולים התעכב בהעברת עותק מתיק האשפוז של הנפטרות למשרד הבריאות כשלושה חודשים.

גמזו מוסיף: "חלק מהתיקים עוסק בבעיה של אי זמינות המנתח בשעות הקריטיות שלאחר הניתוח". באחד מהמקרים, כותב גמזו, "הרופא המנתח לא מצא לנכון לבוא ולראות את החולה במשך חמישה ימים שבהם היה ברור שמצבה מידרדר". במקרה שלישי של נפטרת, "המנתח שהיה אמור לעצור את הדימום לא היה זמין במשך שעות למרות שהצוות יידע אותו על מצבה החמור והוא בחר להיכנס לניתוח אחר".

גמזו ממליץ כי "יש מקום לעריכת בירור יסודי לגבי השאלה של בחירת הרופאים המנתחים, שיטת הפיקוח, האחריות על המעקב הרפואי אחר החולה המנותח ונהלי הדיווח למשרד הבריאות".

במכתב נוסף שנשלח השבוע והגיע לידי themarker, פונה ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות, חזי לוי, לפרופ' יוסי קלאוזנר, ראש המועצה הלאומית לכירורגיה, ומדווח לו כי "בניתוח אירועים חריגים באסותא עולה כי אין סטנדרט ברור לנדרש מבית החולים בקבלת חולה, באחריות על ניטור החולה, אחריות המנתח והסטנדרט הנדרש ממנו, הדרך להיוועצות עם יועצים שונים בחולים מורכבים ועוד".

לוי טוען גם כי "הסטנדרט המקובל בבתי חולים הכלליים לא מיושם תמיד בדפוס הטיפול בבית החולים הפרטי". לפיכך, לוי מבקש מקלאוזנר "לבחון במסגרת המועצה את הסטנדרט הנדרש לטיפול בבית חולים הפרטי, הגדרת האחריות, נוהל התיעוד והדיווח וההסתייעות ביועצים או בטכנולוגיה מורכבת".

"בית החולים זוכה לשבחים רבים"

באסותא דוחים מכל וכל את טענות משרד הבריאות, ומשיבים מלחמה שערה: "צר לנו שבנושא כה חשוב של בקרת איכות, מטפל מנכ"ל משרד הבריאות באופן מגמתי, כשהוא פועל מתוך ניגוד עניינים", תוקפת אסותא בתגובתה, ורומזת בכך לתפקידו הכפול של משרד הבריאות כמנהל בתי חולים ממשלתיים המתחרים באסותא, ובראשם איכילוב ושיבא, וכרגולטור על מערכת הבריאות כולה. "טוב היה אילו מנכ"ל משרד הבריאות וראש מנהל הרפואה, ד"ר חזי לוי, היו מבצעים בקרת איכות על כלל מערכת הבריאות בישראל, כולל בתי החולים אתם הם קשורים ועליהם הם מופקדים. אסותא תשמח לשתף פעולה בכל מהלך כזה וכמובן לתרום מניסיונה ארוך השנים לשיפור הרפואה בישראל".

עוד נמסר מאסותא: "הפיקוח הרפואי והבקרה על הטיפולים הרפואיים באסותא הם מן המחמירים ביותר ובית החולים נמצא בביקורות תכופות של משרד הבריאות וכן זוכה פעם אחר פעם לציונים ושבחים רבים. הטענות כאילו בית החולים לא העביר דיווח על אירוע חריג למשרד הבריאות משוללות כל יסוד, שכן דיווחים על האירועים שבנידון הועברו באופן מסודר".

המפגש בין שני המנכ"לים, גמזו וחי-עם, טעון למדי: ביולי 2009 גבר חי-עם על גמזו ומונה לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בחר בחי-עם, אך לאחר חודשים ספורים חי-עם התפטר ועזב בזעם על רקע פרשת פינוי הקברים בברזילי. גמזו, שעד אז כיהן כמנהל בית החולים הכללי באיכילוב, החליף אותו בתפקיד. אגב, כאשר כיהן גמזו בתפקידו באיכילוב, הרבה להתבטא כנגד אסותא - המתחרה של איכילוב על מטופלים מאזור גוש דן.

כך, למשל, חודשים ספורים לפני שנפתח אסותא רמת החי"ל, ביולי 2008, אמר גמזו ל-themarker כי "הרגולטור נרדם פה בשמירה. הוא אישר בטעות את האיחוד של אסותא תל אביב ואסותא פתח תקוה לבית חולים חדש, מה שהביא לגידול בהיקף הפעילות של אסותא, ויצר למערכת הבריאות הציבורית התמודדות קשה. ברור שהגידול בפעילות הפרטית יגרום לשאיבה של כוח אדם רפואי והחלשה של בתי החולים הציבוריים". עתה גמזו עצמו הוא הרגולטור.

בהזדמנות אחרת אמר גמזו, "אסותא לא נועדה לבצע רפואה דחופה ומורכבת. בשביל זה יש את מרכזי העל שבהם הרפואה האמיתית. ברור לכולנו שניתוח לא מתחיל ונגמר בטכנולוגיה של חדר הניתוח אלא ברופא שנמצא לידך כל הזמן, מתמחים זמינים, רופאים בכירים וכוננים. בכל שבוע חולים מבתי החולים הפרטיים מובלים לבתי החולים הכלליים עקב סיבוכים".

במכתב התשובה שהעביר חי-עם לגמזו הוא רומז על ניגוד עניינים אישי של גמזו בטיפולו באסותא: "דעתי אינה נוחה מעמדתך כנגד בית החולים אסותא". משוכנע אני שפנייתך אינה נובעת מתפקידך הקודם. אין מניעה לערוך בירורים, בדיקות ולקיים פגישות כדי שתנוח דעתכם כי אין כל בעיה במערך הרפואי באסותא. עם זאת, דומני כי ההגינות מחייבת כי בדיקה כזו תיעשה ללא משוא פנים ועל בסיס ממצאים אמיתיים".

במכתבו שולל חי-עם את הטענה על הרופא שלא בדק את המנותחת שלו במשך חמישה ימים: "המנתח בדק אותה מדי יום, בנוסף לבדיקות שנערכו על ידי צוות הרופאים". באשר להשתהות בהעברת עותק מתיק האשפוז של המנותחות שנפטרו, טוען חי-עם כי "מקור ההשתהות) בטעות משרדית שטופלה מיידית כשנמצאה, החומר נאסף ותגובה כדבעי הועברה". הוא מדגיש כי אסותא דיווחה על שני מקרי הפטירה של הנשים למשרד הבריאות.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מדובר בבירור שמתבצע כפי שנעשה מול בתי חולים אחרים, וראוי שיתבצע במשרד הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully