וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריטים מאושרים שוויליאם וקייט מתחתנים - רק שלא יממנו את החתונה מכספי המסים

רונית דומקה

25.11.2010 / 11:25

מנוחתם של הבריטים התערערה לאחר ההודעה הדרמטית על אירוסיו של הנסיך וויליאם לקייט מידלטון: מי ישלם על החתונה? ■ תמונות הזוג נפרשו על פני 120 עמודי עיתון ותגובות גולשים מילאו את אתרי האינטרנט ואת הרשתות החברתיות ■ הנימה העולה מהם ברורה: עם כל הכב

בריטניה הולכת לעזאזל ואלה חוגגים" - זו היתה תגובה אחת מיני רבות שהציפו את הרשת בשבוע שעבר עם ההודעה על חתונתם הצפויה של הנסיך וויליאם וארוסתו הטרייה קייט מידלטון. זה זמן רב שהרשת לא סערה כך מאירוע נוצץ ומתוקשר. למעשה, "הנסיך וויליאם" ו"קייט מידלטון" זינקו ביום שלישי שעבר לראש רשימת הנושאים הפופולריים בטוויטר. המגיבים ברשתות החברתיות היו ברובם נשים (61%) מבריטניה.



לאחר שלב האיחולים והברכות, פנו הגולשים לתהות בנוגע לתכנון החתונה ולעלויות שבצדה. כמה מהגולשים הביעו תקווה כי החתונה תהיה צנועה. "האם וויל וקייט יערכו חתונה בתקציב נמוך", תהתה דידי ונמונייד. "בזמני צנע, אנחנו צריכים לחסוך". הגולש מאט דיוויד כתב "בהתחשב בכך ש'כולנו בבוץ הזה ביחד' ורובנו נהיה חסרי בית בקיץ הבא, החתונה המלכותית צריכה להיות אירוע צנוע, נכון?"



הציבור הבריטי, כך נראה, קופץ על ההזדמנות לקחת חלק בשמחה המלכותית - אך גם מודאג מהאופן שבו ישפיע האירוע הראוותני על מצב הכיס שלו: ההערכות הן שמשלמי המסים בבריטניה ייאלצו לתרום להוצאות האבטחה ביום החתונה ולהוצאות נוספות שיאושרו על ידי הפרלמנט.



מסקר שערך בסוף השבוע העיתון "דיילי מייל" עולה כי 53% מהבריטים מרוצים מהאירוסים, וצופים שהחתונה תעודד את המורל הבריטי בתקופת הצנע. עם זאת, 51% אמרו כי הם תומכים בחתונה צנועה, ו-82% הודו כי אינם מוכנים לתרום לה מכיסם. שיעור התמיכה בבית המלוכה הבריטי, בכל מקרה, עומד איתן - כ-70% תומכים בו.



אבטחת האירוע צפויה לתפוס נתח משמעותי מתקציב החתונה - מכיוון שבני מלוכה ומנהיגים מרחבי העולם יצטרפו בוודאי למאות אלפי אזרחים בלונדון ביום החגיגי. ואולם ג'ני ג'ונס, חברת מפלגת הירוקים במועצת העיר של לונדון, אמרה כי "בתקופת צנע, לא מציאותי לצפות ממשלמי המסים לשלם מיליוני ליש"ט עבור אבטחת החתונה, לא משנה כמה יפה היא תהיה". ג'ונס הזהירה כי האירוע עלול להיות הזדמנות מצוינת לטרוריסטים. "זהו סיוט עבור המשטרה, ואני משתתפת בצערה של המשטרה המקומית משום שזהו הדבר האחרון שהם צריכים כשהם נמצאים בלחץ לקראת האולימפיאדה".



היא סבורה כי המלכה אליזבת צריכה לממן את האירוע כולו. "הונה של המלכה מוערך ב-290 מיליון ליש"ט. אני חושבת שהיא חייבת לשלם על החתונה".



אין זה פלא שהציבור הבריטי לא מתלהב לתרום מכיסו לחתונת השנה. כלכלת בריטניה עדיין מתקשה להתאושש מהמיתון הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. אף כי הכלכלה חזרה לצמוח לאחר שבשנה שעברה נסוגה ב-5% - 2.5 מיליון מתושבי הממלכה עדיין מובטלים, ובעקבות תוכנית הצנע המחמירה של הממשלה, מספרם צפוי לעלות.



בתוכנית הצנע, שעליה הכריז ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, תערוך הממשלה קיצוצים בהיקף של 83 מיליארד ליש"ט (131 מיליארד דולר) בתקציבה עד 2015, במטרה לצמצם גירעון שהגיע בשנה שעברה ל-11% מהתמ"ג. במסגרת הקיצוצים ייסגרו גופים ממשלתיים, יקוצצו משכורות ויפוטרו כחצי מיליון עובדים במגזר הציבורי.



משפחת המלוכה הבריטית דווקא הפגינה רגישות למצב הכלכלי הקשה בבריטניה באחרונה, כשביטלה את מסיבת חג המולד בארמון באקינגהם, שנערכת מדי שנתיים בהשקעה של 50 אלף ליש"ט. "בהתחשב במצב הכלכלי הנוכחי, חשנו שיהיה זה אך הולם מצד בית המלוכה להפגין איפוק", אמר דובר בית המלוכה לעיתון "סאן" בחודש שעבר.







לאור זאת, רבים ברחוב הבריטי תוהים כיום אם רגישות זו תאפיין את התנהלות משפחת המלוכה גם סביב אירוע החתונה המפואר, שמצד אחד עשוי להרים את המורל הרדום של הבריטים, אך מצד שני גם כרוך בהוצאות עצומות שבריטניה אינה יכולה להרשות לעצמה בתקופה קשה כזו - במיוחד לקראת אירוח המשחקים האולימפיים בלונדון ב-2012, שמהווים הוצאה אדירה בפני עצמה.



מקור בארמון המלוכה אמר לעיתון "דיילי מייל" כי בני הזוג "רוצים אירוע מהנה ונגיש לכולם, אך בהחלט מודעים למצב הכלכלי". דובר מטעם משפחת המלוכה אמר כי המשפחה מתעקשת לשלם את חלקה. "הנסיך מוויילס והמלכה יתרמו חלק נכבד מהוצאות החתונה. זו תהיה תרומה משפחתית", אמר.



הערכות שונות שפורסמו בעיתונות הבריטית צפו כי עלות החתונה תהיה סביב 50 מיליון ליש"ט (80 מיליון דולר). עם זאת, מארגנת החתונות שרה היווד טוענת כי אפשר לצמצם את עלויות האירוע ל-10 מיליון ליש"ט, גם כשמביאים בחשבון קבלת פנים מפוארת, הזמנות וכמובן את שמלת הכלה של מידלטון.



בנוסף, אם הטקס אכן ייערך בכנסיית ווסטמינסטר אבי העתיקה, כפי שמסתמן כעת, צוותים של המועצה יעסקו בלילה שלפני החתונה בניקיון ובהכנת השטח, ולאחר הטקס ינקו אחר הקהל הרב שיבוא לצפות בטקס. רק עלות ניקיון האזור עשויה להגיע ל-40 אלף ליש"ט (65 אלף דולר). כך לדוגמה, עלויות ניקיון הרחובות אחרי מסע הלוויה של הנסיכה דיאנה ב-1997, שנערך במרכז לונדון, הסתכמו ב-300 אלף דולר.



ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שהביע התרגשות רבה מאירוסיו של הנסיך וויליאם, הכריז כי יום החתונה יהיה יום חופש בבריטניה, מה שבוודאי ישמח בריטים רבים, אך יבוא לידי ביטוי באובדן תפוקה.



הצהובונים חוזרים לחגוג



גם בתעשיית העיתונות, שעדיין מתקשה להתאושש מהמשבר הכלכלי, מעוררים האירוסים שמחה גדולה. העיתונים הגדולים בבריטניה הקדישו ביום רביעי לפני כשבוע - היום שלמחרת ההודעה על האירוסים - לא פחות מ-120 עמודים לחתונה המלכותית. העיתון היחיד שלא התייחס לאירוסים בעמוד הראשון היה "אינדיפנדנט", שאינו נוהג לתת דגש לחדשות בנושא משפחת המלוכה, ועל כן בחר להציב את המשבר באירלנד בעמוד הראשון.



הזוג המלכותי כבר מעטר את שעריהם של לא מעט מגזינים וצהובונים, אף שידוע כי מידלטון אינה אוהבת את החשיפה. אך זאת רק ההתחלה: כל סוגיה שעליה יחליטו השניים בדרך לחתונה בוודאי תזכה לסיקור רב - השמלה, סידורי הפרחים, האורחים וההשוואות לחתונת הוריו של וויליאם.



מגזין הרכילות האמריקאי הפופולרי "פיפל", שדווקא לא הקדיש את השער לוויליאם ולקייט בשבוע שעבר בשל אילוצי גיליון "הגבר הסקסי בעולם" השנתי שלו, בוודאי יהיה אחד המרוויחים הגדולים מהחתונה. תמונותיה של הנסיכה דיאנה התנוססו על שער המגזין 56 פעמים, והשער האחרון שלו זכתה היה ב-2007, לרגל עשור למותה. הגיליון המיוחד שהקדיש "פיפל" לדיאנה לאחר מותה היה הנמכר ביותר שלו בכל הזמנים - 2.9 מיליון עותקים. וויליאם לא קופח גם הוא, וזכה להופיע על שער "פיפל" 22 פעמים.



הוצאות הספרים הגדולות צפויות להציף את חנויות הספרים בבריטניה בביוגרפיות על בני הזוג, וכמה מהן כבר הרימו את הכפפה. המו"ליות אנובה והרפר-קולינס יהיו הראשונות, בשיתוף עם הצהובון הבריטי "סאן", להוציא לאור ספר חדש על וויליאם וקייט, והוצאת הספרים מיינסטרים מוציאה בימים אלה גרסה מעודכנת של הביוגרפיה שלה על קייט מידלטון.



העולם אמנם כבר לא עוקב אחר כל צעד של משפחת המלוכה, אך "התמונות של וויליאם בחיקה של אמו כילד עדיין צרובות בזיכרון הציבור", אמר ג'ים מרפי, מפיק התוכנית "גוד מורנינג אמריקה" ברשת הטלוויזיה האמריקאית abc, שכבר החלה להתכונן לאירוע, לעיתון "ניו יורק פוסט". "כל העולם עקב אחר מה שעברו הילדים, וכעת לעקוב אחריהם לשלב הבא בחיים, ולגלות מי תהיה הנסיכה שבסופו של דבר תיהפך למלכה - אלה דברים שפשוט מרתקים אנשים".



חתונתם של וויליאם וקייט צפויה להיות האירוע הטלוויזיוני הנצפה בעולם זה לפחות דור. העיתון "דיילי טלגרף" מעריך כי מיליארד איש לפחות יצפו בשידור החתונה בטלוויזיה, בעוד שהצהובון "סאן" צופה שיעור צפייה של 3 מיליארד איש - 45% מאוכלוסיית העולם. לשם השוואה, חתונתם של צ'רלס ודיאנה ב-1981 - בה צפו 750 מיליון איש ברחבי העולם - היתה האירוע הטלוויזיוני הנצפה בעולם עד אז.



הארמון תמיד מציל את הכלכלה



האירועים הגדולים בחייה של משפחת המלוכה הבריטית חפפו פעמים רבות בהיסטוריה תקופות מיתון ומשברים כלכליים. בנובמבר 1947, כאשר בריטניה עדיין ליקקה את פצעיה לאחר מלחמת העולם השנייה והתקשתה להתאושש ממצב כלכלי קשה, נישאה הנסיכה אליזבת בת ה-21, לימים מלכת בריטניה, לנסיך פיליפ. החתונה, שנערכה בווסטמינסטר אבי, אירעה ימים ספורים לאחר שהממשלה הודיעה על קיצוצים מחמירים בתקציב, אך היתה מפוארת כיאה ליורשת עצר, והצליחה לעודד את מצב רוחו של הציבור בבריטניה, ששמח בשמחתו של בית המלוכה.



34 שנה מאוחר יותר, בריטניה שוב היתה בעיצומו של משבר כלכלי, כשהנסיך צ'רלס נשא לאישה את דיאנה ספנסר. ממשלתה של מרגרט תאצ'ר התקשתה להשתלט על האינפלציה המשתוללת, ומספר המובטלים הגיע ל-3 מיליון. כל זאת לא מנע מהעם הבריטי להתרגש לקראת יום חגה של משפחת המלוכה - מסיבות נערכו ברחובות, גל מזכרות עם תמונותיהם של בני הזוג המאורסים שטף את החנויות ותספורתה הקצרה של דיאנה נהפכה לאופנתית בקרב נשות הממלכה. עלות חתונתם של צ'רלס ודיאנה ב-1981 הוערכה ב-30 מיליון ליש"ט, ואלפי שוטרים וחיילים גדשו את רחובות לונדון, במטרה לשמור על הסדר בקרב 600 אלף האנשים שנאספו בבירה הבריטית כדי לצפות באירוע.



יתרה מכך, חתונתו של וויליאם הפופולרי עם כלתו, שנתפשת בעיני הציבור כעממית למדי, עשויה גם לתרום לשיפור המותג המלכותי, שנפגע בשל פרשיות בגידות, גירושים ובזבזנות מהשנים האחרונות. משפחת המלוכה נהפכה גם מודעת יותר לתדמיתה הציבורית לאחר הזעזועים והפרשיות הדרמטיות שסיפק הדור של הנסיך צ'רלס. מבין ארבעת ילדיה של המלכה אליזבת, הנסיך אדוארד הוא היחיד שמעולם לא התגרש.



זריקת עידוד לכלכלה



למרות החששות מההוצאות הכבדות, יש הצופים כי החתונה תיתן זריקת עידוד רצינית לכלכלה הבריטית, ותתרום לתמ"ג של בריטניה מיליארד ליש"ט. להערכת חברת הייעוץ ורדיקט, תעשיית התיירות צפויה להרוויח 620 מיליון ליש"ט (כמיליארד דולר) לפחות מהתיירים הסקרנים שיגיעו ללונדון לקראת החתונה. "מכירות המזון והמשקאות לקראת יום החתונה צפויות להכניס לקמעוניות 360 מיליון ליש"ט (580 מיליון דולר) היות שהצרכנים ירכשו מוצרים כגון שמפניה ויינות, כדי להרים כוסית לכבוד הזוג המאושר", אמר ניל סונדרס מוורדיקט.



תעשייה נוספת שכבר כיום מתחילה לגלגל כסף היא תעשיית המזכרות, שסונדרס מעריך כי תרשום הכנסות של יותר מ-26 מיליון ליש"ט (42 מיליון דולר). המזכרות הראשונות כבר הגיעו למדפי החנויות בשלישי שעבר. הקמעונית המקוונת אסדה החלה למכור ספלים עם תמונות הזוג ב-5 ליש"ט. החברות איינסלי צ'יינה ורויאל קראון דרבי, המייצרות כלי חרסינה, החלו גם הן לייצר מזכרות - מצלחות ועד טווסי חרסינה. יצרניות כלי החרסינה בבריטניה מקוות לקבל עידוד מאיגוד יצרני הקרמיקה הבריטי, שבאופן מסורתי מזמין את הזוג המלכותי לבחור סט כלים כמתנת חתונה ממבחר יצרניות החברות באיגוד.



שירות הדואר הבריטי כבר נערך בחודש שעבר להנפקת מטבע כחלק מהחגיגות, והוא צפוי גם להוציא בולי מזכרת, בהם גרסה מיוחדת לאספנים. רשת וולוורת' היתה הראשונה למכור מזכרות עם תמונותיהם של וויליאם וקייט, כבר ב-2006. הרשת היתה כל כך משוכנעת כי הזוג יתחתן, עד שייצרה 20 פריטים שונים, כולל ספלים, צלחות ואף גרסה מיוחדת של טלפון נייד. זמן קצר לאחר שהרשת העלתה את המוצרים על המדפים, נפרד הזוג לפרק זמן קצר.



באופן מפתיע אולי, למזכרות אלה יש קהל גדול, גם בתקופה שבה הציבור הבריטי כבר אינו מתרגש ממשפחת המלוכה כבעבר. מי שכבר רכשה ספל עם תמונתם של וויליאם וקייט, ואף מיהרה להצטלם איתו, היא מרגרט טיילר. טיילר בת ה-66 מתחזקת בביתה בלונדון "מקדש" למשפחת המלוכה הבריטית, המלא ביותר מ-10,000 חפצים ומזכרות שקשורים לבית המלוכה, ובהם בובה של הנסיך וויליאם כתינוק ופוסטר של הנסיכה המנוחה דיאנה בגודל טבעי.



בני דודים רחוקים



קייט מידלטון אמנם נחשבת לאחת מ"פשוטי העם", לעומת ארוסה הנסיך, אך היא בת למשפחה אמידה, ובניגוד להיסטוריה הסבוכה והשערורייתית של משפחת המלוכה, הרקע שלה נקי למדי וכמעט חסר דרמות מהסוג שמילא את הצהובונים בממלכה בשלושת העשורים האחרונים.



מידלטון, 28, היא הבכורה מבין שלושת ילדיהם של מייקל וקרול מידלטון, שבבעלותם נמצא עסק לארגון מסיבות. מייקל מידלטון, 61, הוא בנו של טייס בחברת תעופה, שעבד כדייל אוויר בבריטיש איירווייס באמצע שנות ה-70, אז פגש את אשתו קרול גולדסמית', כיום בת 55. גולדסמית', בתו של קבלן בנייה, עבדה גם היא כדיילת אוויר בחברה. ב-1979 קודם מייקל לתפקיד משגר טיסה בנמל התעופה הית'רו, ושנה מאוחר יותר הזוג התחתן.



ב-1987 הקימו בני הזוג מידלטון את חברת פארטי פיסס לציוד מסיבות. החברה - עסק להזמנת ציוד בדואר, שנועד לסייע להורים לארגן מסיבות לילדיהם בבית - פועלת באמצעות מרכז הזמנות, ומפעילה אתר אינטרנט שמושך אליו 150 אלף לקוחות בחודש. החברה נהפכה תוך כמה שנים להצלחה ענקית, ובני הזוג הרשו לעצמם סגנון חיים אמיד הכולל בית בשווי מיליון ליש"ט בברקשייר וחינוך פרטי לילדיהם. קייט למדה בבית הספר הפרטי מרלבורו קולג', שגובה שכר לימוד של 30 אלף ליש"ט בשנה. המידלטונים מחזיקים גם בדירה בצ'לסי, ששוויה מוערך בסכום של בין 750 אלף למיליון דולר.



"קרול ומייקל הם אנשים שכל חטאם היה להקים עסק ולעשות לביתם", אמר מכר ותיק של הוריה של קייט על הזוג, שלא הרבה להיחשף בתקשורת. "העובדה שהם גידלו בת שכבשה את לבו של הנסיך וויליאם צריכה להיזקף לזכותם, אך אני חושש שלהרבה אנשים בבריטניה יש עדיין אובססיה לעניין המעמדות, וחלקם לעולם לא ישכחו למידלטונים את העובדה שהם בני המעמד הבינוני".



ובכל זאת, כיאה למשפחת המלוכה הבריטית, למשפחה שעמה היא עומדת לקשור את עתידה יש גם צד מביך. הפעם, מדובר בדודה של מידלטון - אחיה של קרול מידלטון - גארי גולדסמית'. גולדסמית', יזם נדל"ן שמתגורר באיביזה עם רקדנית לשעבר, הוא בעליה הגאים של וילה בשווי 5 מיליון ליש"ט שקרויה maison de bang bang (בתרגום חופשי: בית הסקס). בשנה שעברה הוא נחשף על ידי עיתונאים בריטיים, לאחר שניסה למכור להם סמים והציג אותם לסרסור. לפי העיתון "דיילי מייל", כשגולדסמית' פגש את וויליאם לראשונה ב-2006 הוא לא ממש התרשם מהנסיך, ומלותיו הראשונות אליו היו "אוי, יא מזדיין".



"דיילי מייל" גם מצא כי למרות הבדלי המעמדות בין וויליאם לקייט, יש להם במשותף הרבה יותר מהנראה לעין. באמצעות אילנות יוחסין של שתי המשפחות, התגלה כי השניים הם למעשה בני דודים רחוקים: האב המשותף לשתי המשפחות היה רודן שמעשיו הרצחניים הושמטו בכוונה מספרי ההיסטוריה של המשפחה.



לפי ה"דיילי מייל", סיר תומס לייטון, שחי במאה ה-16, הוא החולייה המקשרת בין ויליאם לקייט. לייטון, שהיה חייל מצטיין בימי המלכה אליזבת הראשונה, מונה על ידה למושל האי הקטן גורנזי, ובו השליט טרור במשך 40 שנה. הוא סבו מדרגה 12 של ויליאם, דרך משפחת ספנסר של אמו דיאנה, והסב מדרגה 11 של קייט, דרך אביה מייקל.



קייט, שהכירה את וויליאם באוניברסיטת סנט אנדרוס, שם סיימה את לימודיה בהצטיינות, עבדה עד כה בחברה של הוריה, למעט תקופה קצרה שבה עבדה כקניינית עבור הקמעונאית הבריטית ג'יגסו. ההערכות הן כי לאחר שתיהפך לנסיכה תעזוב מידלטון את המשרה אצל הוריה, אך היא כמובן לא תירעב ללחם. למעשה, הטבעת שכבר נמצאת על אצבעה - טבעת הנישואים של הנסיכה דיאנה - שווה 85,700 ליש"ט.



מאז שמלאו לו 25, הנסיך וויליאם נהנה מהכנסה קבועה מתוך ירושה של 6.5 מיליון ליש"ט שהותירה לו אמו דיאנה, בנוסף להכנסות מהנכס שהורישה לו אם סבתו, המלכה האם, שהלכה לעולמה ב-2002. וויליאם מרוויח משכורת הגונה למדי גם כקצין בחיל האוויר המלכותי - כ-37,170 ליש"ט בשנה, ומקבל נתח מהכנסתו של אביו כדוכס מקורנוול. אם וכאשר יוכתר וויליאם למלך, הכנסתו כמובן תגדל לממדים חדשים. שווי הנכסים של סבתו של וויליאם, המלכה אליזבת השנייה, מוערך ב-290 מיליון ליש"ט.



הנישואים לוויליאם, כך נראה, צפויים להשתלם למידלטון - אך לא רק במובן הפיננסי. מקורבים למשפחת המלוכה מעריכים כי וויליאם יהיה בעל טוב לקייט, שכן עוד כילד נהג לנחם את אמו לאחר מריבות עם אביו. לדבריהם, הוא אינו עומד לחזור על הטעויות שעשה צ'רלס, ומתכוון להיות "בעל למופת". האם בריטניה סוף סוף תזכה לסוף מהאגדות? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully