וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ששינסקי ואירלנד לא ישפיעו - הרווח מעבר לפינה

עמי שקד

25.11.2010 / 13:40

טלטלות השערים בימים האחרונים הובילו את העולם לחששות? ד"ר עמי שקד חושב שהמניות לא שינו את התנאים לחידוש מגמת העליות ושהרגע בו המשקיעים יתחילו לראות רווחים - אינו רחוק

כמה ימים רצופים של טלטלות שערים בת"א ובוול סטריט גרמו למשקיעים רבים להפוך לפסימיים לאחר חודשים של אופטימיות מתמשכת בשוקי המניות. ועדת ששינסקי הפילה בת"א את סקטור הגז שגרר בעקבותיו את כל מדדי המניות. החשש מקריסת אירלנד, פורטוגל ומאפשרות העלאת ריבית בסין שתפגע בצמיחה במדינה השרו אווירה בעייתית בשווקים העולמיים. וגם הלך הרוח בצפון קוריאה הוסיף לחששות.

יומיים של ירידות והנה במקהלה מופיעים להם כרגיל נביאי הזעם בדמות אנליסטים שמנבאים נבואות זעם. אליהם תמיד מצטרף הכלכלן המפורסם רוביני שחושש מקריסה כלכלית כלל עולמית כבר שנתיים בקביעות. אט אט, במיוחד בקרב "סוחרי יום", אלה שפעילים בשווקים לטווח קצרצר, שעות או ימים ספורים, גוברת הפסימיות בפעולות מבוהלות וחדות.

ריבית ורווחיות

ההשקעה במניות שנחשבת מאז ומתמיד למסוכנת מושפעת בשנתיים החולפות מריבית נמוכה עד אפסית בעולם כבסיס לרצפה מוניטרית ולהוצאת המשקים המרכזיים כארה"ב מחוסר נזילות מעיקה. צרפו לכך את משבר 2007 העולמית שיצר התייעלות וצמצום בהוצאות בצירוף שיפור ברווחיות והנה תחילת מתכון לרגיעה ושיפור במניות.

אומרים ששווקים מריחים קדימה את המציאות ויודעים להתנהג בהתאם. לכן התחיל הראלי בוול סטריט ב- 2009 וגלש לתוך 2010 בשל ציפיות להתאוששות כלכלית בארה"ב. סימני ההתאוששות איטיים מהצפוי ושיעור האבטלה בארה"ב שקרוב ל – 10% עדיין מדאיג. גם בעיות של חששות מחדלות פירעון באירופה בשרשרת מדינות יצרו מדרגת חששות מחודשת.

ההתאוששות הכלכלית הנמוכה יוצרת גלי מימוש מעת לעת בשווקים ובעיקר בוול סטריט ובסין שמשפיעות על העולם. בסין הבעיה שונה כיוון ששם המשק רותח ואם יצטנן מתעוררים חששות שישפיע לרעה על כל העולם.

2010-11: שיפור כלכלי

2010 הייתה כאמור שנה של התייצבות יחסית למפולות של 2007 – 2008. 2011 שבפתח עשויה לסמן בכלכלת ארה"ב המשך שיפור קל חלקו מכסף זול וחלקו מהמשך שיפור באמון הצרכנים האמריקאיים שיוציאו יותר כסף על מוצרי צריכה ויסייעו לכלכלה האמריקאית.

הפסדם של נציגי אובמה בבחירות לפני שבועיים לבית הנבחרים נבעו בעיקר מחוסר שביעות רצון של הבוחרים ממצב הכלכלה. סביר שהממשל הפנים זאת כראוי וב–2011 ימשיך בשיתוף הבנק המרכזי בתוכניות עידוד לכלכלה וביוזמות שיפור בתעסוקה ובנושאים חשובים לבוחר ולארה"ב. מכאן אפשר להניח שהבהלה האחרונה בשווקים עשויה להירגע. בישראל נושפע עדיין ממסקנות שישינסקי ומהמאבק שיתפתח בכנסת ובממשלה בנושא ההמתנה לתוצאות קידוח לוויתן. גם אצלנו מניות הגז אינם חזות הכול ויש מספיק חברות רציניות שיכולות לקבוע מגמות מסחר חיוביות.

מומלץ לכן למשקיע הסולידי לא להיסחף בבהלה ובתנודות של הימים האחרונים ולנצל הזדמנויות בחברות מובילות שירדו לרכישה לטווח ארוך. סבלנות ורוגע בזמני הם מתכון טוב להפקת רווחים בעוד זמן לא רב.



ד"ר עמי שקד הוא סגן דיקן המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully