וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר פועל לגייס רוב בקרב השרים נגד העברת הפיקוח על שוק ההון ממנו אל בנק ישראל

מאת צבי זרחיה

26.11.2010 / 6:48

ח"כ קירשנבאום: "האוצר נוקט גישה של סתימת פיות ואינו מוכן לנהל דיון". הערכות בכנסת: נתניהו יידרש להכריע בין שטייניץ לפישר



>> משרד האוצר פועל לגייס רוב בוועדת השרים לחקיקה, שתדון ביום ראשון בהצעת חוק שהגישה ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו). לפי ההצעה, אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר יפורק, וסמכויותיו יחולקו בין בנק ישראל לרשות ניירות ערך.

בכנסת מעריכים כי אם ועדת השרים לחקיקה תדחה את הצעת החוק, צפויה ישראל ביתנו להגיש ערעור ולדרוש דיון במליאת הממשלה. ההערכה היא שראש הממשלה בנימין נתניהו ייאלץ להכריע בין עמדת קירשנבאום ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התומכים בהצעת החוק, לבין עמדתו שר האוצר יובל שטייניץ, המתנגד לה.



לפי ההצעה, בישראל יונהג מבנה פיקוח דו-ראשי, הכולל שני גופי פיקוח בלבד על שוק ההון: פיקוח על יציבות הגופים הפיננסיים, שיפעל בבנק ישראל, והגנה על הצרכן שתועבר לרשות ניירות ערך. קירשנבאום אומרת כי מבנה כזה קיים במדינות שונות כמו הולנד, אוסטרליה ושבדיה. לדבריה, היא מוכנה לדחות את הגשתה של הצעת החוק לוועדת השרים, ובלבד שתוקם ועדה מקצועית שתקיים דיון בעניין, אבל האוצר מתנגד לכך בחריפות.



על רקע המחלוקת בעניין בין האוצר לבנק ישראל, אמר השבוע פישר בדיון בוועדת משנה של ועדת הכספים בכנסת: "במשבר הבא, אם יצטרך גוף פיננסי עזרה, שהאוצר יביא לו את הכסף". קירשנבאום אמרה אתמול כי "העובדה שיש חילוקי דעות כה קשים בין האוצר לבנק ישראל מלמדת כי יש אי-הסכמה בין הרגולטורים לגבי המבנה הרצוי לרגולציה בשוק ההון הישראלי".



קירשנבאום חוששת כי "אם לא תתקבל הכרעה בזמן הקרוב, עלול לתפוס אותנו משבר פיננסי נוסף ושוק ההון הישראלי לא יהיה ערוך ומוכן לקראתו. אני דורשת ממשרד האוצר לקיים דיון מקצועי שיוגבל בזמן. האוצר נוקט גישה של סתימת פיות בנושא ואינו מוכן לנהל דיון. מקוממת אותי העובדה ששיקולים צרים מונעים מהמשק הישראלי להתפתח ולהגן על עצמו".



הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר, עודד שריג, אמר באמצע השבוע בישיבתה של ועדת המשנה לשוק ההון: "כשאנו מגבירים את היציבות אנו עלולים לפגוע בהוגנות, וכשמטפלים בהוגנות עלולים לפגוע ביציבות. לכן, צריך גוף אחד שיראה את הדברים יחד ויאזן בין הדגש על היציבות והדגש על ההוגנות".



מנגד אמר פישר כי "המגמה העולמית היא להעביר סמכויות לבנק המרכזי וללכת למודל דו-ראשי. ההתפתחות בשנים האחרונות של גופים פיננסיים לגודל שקשה לפקח עליו וקשה לתת לאותם גופים ליפול, מצריכה מבנה פיקוח טוב שרואה את הדברים בצורה מערכתית ולא סקטוריאלית. אילו היתה במשבר האשראי מחשבה על המערכת ולא רק על המוסד הפיננסי הספציפי, בטוח שלא היו נותנים לבנק ההשקעות ליהמן ברדרס ליפול", אמר פישר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully