וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 36 אלף ליטר ליום בתנובת החלב של הפרות בישראל

עמירם כהן

27.11.2010 / 15:29

בעקבות המחסור לא הופעלו השנה מפעלי ייבוש החלב לאבקה



הירידה בתנובת החלב של הפרה הישראלית כתוצאה מהקיץ החם ששרר השנה עדיין נמשכת ותנובת החלב הכוללת של עדר הפרות בישראל נמוך מאז חודש אוגוסט ב-36 אלף ליטר ליום (בממוצע) לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זו הסיבה העיקרית למחסור, שנמשך גם בימים אלו בכמה מוצרי חלב, בעיקר בחמאה, שחייב את משרד החקלאות להתיר יבוא של כמה אלפי טון חמאה לשימוש בתעשיית המזון. לדברי מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר יעקב בכר "לא ניתן העריך מתי הירידה הזו תיעצר והענף כולו מצוי במצב של מחסור בחלב".



עוד נמסר מהתאחדות מגדלי בקר כי מפעלי ייבוש החלב לאבקה, מפעלים המופעלים מדי שנה החל מחודשי הסתיו לא הופעלו השנה. שני מפעלי הייבוש מופעלים מדי שנה החל מחודשי הסתיו, בהם תנובת החלב של הפרות מתחילה לעלות ונוצרים ברפתות עודפי חלב, שמייבשים אותם לאבקות חלב.







מפעלי המזון, הקונדיטוריות ותעשיית הגלידות משתמשים באבקות חלב במקום בחלב ניגר. ככל הנראה יוגדלו השנה מכסות היבוא ללא מכס של לאבקות חלב, אלא שמחירי אבקות החלב ברחבי העולם האמירו מאוד בשנה האחרונה ויבוא אבקות, גם ללא תשלום מכסים, עשוי לדברי גורמים בענף החלב, להשפיע על מחירי מוצרי המזון המכילים אבקות ולייקר אותם בשיעור שעדיין לא ניתן להערכה.



בניסיון להתמודד עם המחסור בחלב, הנובע בין היתר מהגידול הטבעי בביקושים ללא מענה מתאים בהיצע, קיבלו יצרני החלב (קיבוצים ומושבים) ממשרד החקלאות תוספת מכסות יצור בהיקף 70 מיליון ליטר חלב לשנה.



תוספת זו מהווה כ-5.4% מהיצע החלב השנתי הכולל של עדר החלב בישראל המונה כ-120 אלף פרות. להשוואה: עדר החלב בהולנד מונה 1.6 מיליון פרות חולבות ובדנמרק כ-660 אלף. תנובת החלב (ממוצע) של פרה בישראל היא 11 אלף ליטר בשנה, במדינות האיחוד האירופי כ-6,000 ליטר לפרה לשנה ובארה"ב כ-7,900 ליטר לפרה לשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully