וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שישי השחור: הצרכנים האמריקאים חזרו לחנויות

27.11.2010 / 20:01

זריקת עידוד לכלכלת ארה"ב? הצרכנים אולי נהנו מפחות מבצעים, אך לפי הניו יורק טיימס, הסתערו על החנויות לכבוד יום שישי השחור. "זה עשוי להיות אחד הימים הטובים ביותר מעולם"

הצרכנים האמריקאים חזרו למצב הרוח רודף המבצעים שלהם, ופשטו על החנויות עם תאוות קניות שעשויה להעניק להתאוששות הכלכלית בארה"ב זריקת עידוד. בניגוד לשנתיים האחרונות, צרכנים אמרו כי הם קונים יותר עבור עצמם, וכי הם פחות ממוקדים במחיר. אחרים ציינו כי המבצעים כבר אינם כה נרחבים כבעבר.

הצריכה הפרטית, האחראית לכ-70% מהתמ"ג האמריקאי, דשדשה בשנים האחרונים, וגם עונות החגים של השנתיים האחרונות היו פושרות יחסית. בעונת החגים האמריקאית, הנמשכת מחג ההודיה בסוף נובמבר ועד לחג המולד, ב-25 בדצמבר, נרשם זינוק במכירות הקמעוניות, וימי המכירות העמוסים ביותר נכללים לרוב בתקופה זו. "נראה שזה עשוי היה להיות אחד מ"ימי שישי השחורים" הטובים ביותר מעולם", אמר דיוויד בסוק, מנהל בכיר בחברת הייעוץ אליקס-פרטנרס.

יום שישי השחור בארה"ב, שופינג. GettyImages, GettyImages
ב-4 לפנות בוקר השתרך תור של כ-7,000 קונים מחוץ לחנות הדגל של מייסיס במנהטן/GettyImages, GettyImages

"ברוכים הבאים להתאוששות"

"יום שישי השחור" הוא יום השישי שמגיע לאחר חג ההודיה, יריית הפתיחה המסורתית של עונת הקניות לחגים בארה"ב. הכינוי נובע מכך שבעבר היה זה היום בו קמעוניות רבות עוברות לרווח במהלך השנה - המסומן בשחור (בניגוד להפסד, המסומן באדום). עם זאת, בשנים האחרונות נראית מגמה של ביצוע הקניות לחגים ברגע האחרון לפני חג המולד, ולכן, יש אנליסטים המעריכים כי "יום שישי השחור" אינו בהכרח מדד טוב לעונת החגים כולה.

אם בכל זאת מתייחסים ל"יום שישי השחור" כאמת מידה למצב הרוח של הצרכנים האמריקאים, אפשר לומר שטימותי גייתנר, שזכה ללעג רב כאשר באוגוסט פירסם מאמר דעה בו הכריז "ברוכים הבאים להתאוששות", אולי יכול כבר לחייך לעצמו. זהו אחד הנתונים החיוביים הראשונים לאחר שלל נתונים שליליים לגבי הכלכלה האמריקאית והצריכה הפרטית בה.

אנליסטים שעברו בין החנויות והקניונים על מנת לאמוד את התנועה, דיווחו על מבצעים בסביבות 30% עבור הלבשה ופריטים נילווים, אך הוסיפו כי ההנחות על טלוויזיות מסך דק שאינן בעלות יכולות hd או תלת מימד, היו חדות אף יותר.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה

מוכנים לבזבז יותר

הנחות פחות חדות ב"יום שישי השחור", מעידות לרוב גם על הנחות פחותות בהמשך עונת החגים - דבר שיסייע לקמעוניות להגדיל את שולי הרווח שלהן. "יותר ויותר בני נוער קונים, והם מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר. הדבר מעיד כי צרכנים מוכנים לבזבז חלק גדול יותר מההכנסה הפנויה שלהם, במקום לחסוך אותה", אמר יארון מרטיס-אוליבו, מנהל מחקר צרכנות בתומסון רויטרס. לדברי האנליסט בריאן סוזי מחברת ההשקעות וול סטריט סטרטג'יס, המבצעים היו בטווח של 25%-40% השנה, לעומת 30%-50% בשנה שעברה.

מנכ"ל הרשת הקמעונית מייסי'ז, טרי לנדגרן, דיווח כי ב-4 לפנות בוקר השתרך תור של כ-7,000 קונים מחוץ לחנות הדגל של הרשת במנהטן. לדבריו, מדובר במספר הגדול ב-2,000 לעומת השנה שעברה. פיי-פאל, שירות התשלומים המקוונים שבבעלות אי-ביי, דיווח על זינוק של 25% בתשלומים הן בחג ההודיה עצמו, והן ביום שישי השחור.

לא רק הביקוש גדל - בתקופת המשבר, קמעוניות רבות צמצמו את המלאים שלהן, ולכן צפויות להיוותר עם פחות עודפים, מה שיאפשר להן לשמור על רמות מחירים גבוהות יחסית.

פדרציית הקמעונות האמריקאית (nrf) חזתה כי 138 מיליון אנשים יבקרו בחנויות בסוף השבוע. נתונים רשמיים עבור המכירות הקמעוניות בנובמבר צפויות להתפרסם רק ביום חמישי, וביום ראשון ושני צפויים דיווחים מצד נציגי המגזר הקמעוני על התוצאות של יום שישי השחור עצמו.

עם זאת, המשבר עדיין הורגש. בקניון יוקרתי בפרברי לוס אנג'לס, אף כי צרכנים פינקו עצמם בנעלי נייקי במהדורה מיוחדת או תכשיטים, הרבה מהם בחרו לשלם במזומן. המשבר גם השפיע על רוח קניית המתנות. רבקה בוליבר, סטודנטית בת 19 שהגיעה לקניון גרדן סטייט פלאזה בניו ג'רזי, אמרה כי היא הגיע לקנות נעליים, ז'קטים ומתנות לחבר שלה - לפי הסדר הזה. "אם ייגמר לי הכסף, אני ראשונה", אמרה. ג'ן פאולו פאטנה, סטודנט בן 19, חיכה מחוץ לסניף בסט באי באוקלנד, על מנת לקנות לעצמו כונן קשיח חיצוני. "יום שישי השחור הוא בשבילי", אמר. "אני לא כאן בשביל אף אחד אחר. זה לא קשור למתנות לחג המולד. אם אנשים אחרים רוצים משהו, הם מוזמנים לעמוד כאן בקור בחוץ כל הלילה", אמר.

יום שישי השחור בארה"ב, שופינג. GettyImages, GettyImages
משלמים יותר במזומן/GettyImages, GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully