וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מחשבים את הצמיחה?

נתן שבע

28.11.2010 / 7:02

אני רק שאלה



אתם כותבים הרבה על צמיחת התמ"ג ועל החשיבות שלה לכלכלה. איך מחשבים את הצמיחה הזאת?

שאול מאשדוד



התמ"ג - ראשי התיבות של תוצר מקומי גולמי - מוגדר כערך הכולל של המוצרים והשירותים שיוצרו במדינה מסוימת. הוא מחושב בדרך כלל לתקופה של רבעון או שנה.



השינוי באחוזים מתקופה לתקופה מציין את הצמיחה של המדינה, והוא אחד האינדיקטורים הכלכליים למצבו של המשק. בהגדרה, שני רבעונים רצופים שבהם היקף התמ"ג מתכווץ מעידים כי המשק נקלע למיתון.



את התמ"ג מחשבת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לשם כך היא מחברת את נתוני הצריכה הפרטית, ההשקעות, הצריכה הציבורית והיצוא נטו (ההפרש בין היצוא ליבוא).



הצריכה הפרטית כוללת את כל המוצרים והשירותים שהתושבים צורכים בתקופה זו, ההשקעות הן ההשקעות העסקיות או השקעות בתשתיות, והצריכה הציבורית היא סך כל ההשקעות של הממשלה, הכוללות את הוצאותיה על משכורות לעובדי המדינה.



מנועי הצמיחה החשובים של המשק הם הצריכה הפרטית (בישראל היא אחראית לכמעט 30% מהתמ"ג) והיצוא. כשאלה עולים, הצמיחה של המשק היא ממשית יותר מאשר גידול מלאכותי בתמ"ג שנוצר כאשר המדינה מגדילה את הוצאותיה.



כדי למדוד את רמת החיים במדינה מחלקים את היקף התמ"ג במספר התושבים. המנה, תמ"ג לנפש, משמשת כאומדן להשוואה בינלאומית. ב-2009 היה התוצר לנפש בישראל 28 אלף דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully