וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר הפנים במאוחדת: ממצאי המבקר מתאימים לתרבות הארגונית בקופה

מאת רוני לינדר-גנץ

28.11.2010 / 7:02

דו"ח מבקר המדינה קבע כי דוד סומך, מבקר הפנים של מאוחדת, כשל בתפקידו - והוא אולץ להתפטר ממשרתו



>> מבקר הפנים של קופת חולים מאוחדת, דוד סומך, העיד בשימוע שנערך לו בעקבות פרסום הדו"ח החמור של מבקר המדינה על התנהלות הקופה, כי ההיבטים שבחן המבקר "חוסים תחת התרבות הארגונית שהיתה נהוגה בארגון".



דירקטוריון הקופה עדיין לא סיפק תשובות ראשונות למשרד הבריאות בעקבות החשדות לשחיתות שנתגלו בקופה, אך סומך כבר החל לשלם את המחיר בעקבות החשדות. סומך, ששימש עד היום כחבר הנהלה ומועצה בלשכת מבקרי הפנים וכיהן כסגן נשיא ומזכיר כבוד בלשכה, השעה את עצמו בתחילת השבוע מתפקידיו.




סומך נענה בכך להנחיה של נשיא הלשכה, שלמה קלדרון. קלדרון אימץ בכך חוות דעת של היועץ המשפטי של הלשכה, עו"ד גדעון פישר, שגם ערך לסומך בירור בנושא לפני כשבוע וחצי.



עם זאת, בדו"ח המבקר נכתב כי סומך כשל בתפקידו כמבקר הפנים של הקופה: הוא לא ביצע ביקורות בנושאים קריטיים כמו רכש תרופות ומערך הרוקחות, הליכי רכש וטיפולים רפואיים בחו"ל. לדבריו, התבקש להימנע מכך על ידי המנכ"ל הקודם עוזי סלנט, אך גם לא התריע על כך בפני איש. בנוסף, ניהל סומך התקשרויות עם ספקים בהיקף של מיליוני שקלים, אף שאין זה מתפקידו של מבקר פנים, ואף עשה זאת בלי מכרז.



עוד נכתב בדו"ח כי סומך השתתף בכנסים של הקופה בישראל ובחו"ל, בלוויית בת זוגו ובלא ששילם על כך. כמו כן, קיבל תוספת ייצוג - תוספת שכר קבועה של כ-1,800 שקל עבור השתתפות באירועים משפחתיים של עובדי הקופה. בנוסף, באחרונה פורסם כי סומך משמש מדריך טיולים בחו"ל, במקביל לעבודתו בקופה.



במהלך הבירור שנערך לסומך במשרדו של פישר, הוא טען כי היה כפוף לשלושה מנהלים - מנכ"ל הקופה, יו"ר הדירקטוריון ויו"ר ועדת הביקורת, וכי "היה נתון למניפולציות של שלושת הממונים מעליו, היבט שהיה עלול להטות ולהקשות על תפקודו התקין כמבקר, על לא עוול בכפו, וכי עשה כל שלאל ידו במסגרת הנסיבות". בנוסף, טען סומך כי "ההיבטים אותם בחן מבקר המדינה... חוסים תחת התרבות הארגונית שהיתה נהוגה בארגון", והזכיר כי השיב חלק מהכספים לארגון. בחוות הדעת ציין פישר כי "התנהלותו (של סומך) מהווה הפרה רבתי של הקוד האתי של הלשכה".



סומך הסכים להשעות את עצמו "עד שיסתיים הליך הבירור בעניינו במסגרת הלשכה". עם זאת, הוחלט שלא לנקוט הליך משמעתי נגד סומך בשלב זה. לדברי קלדרון, "בעקבות דו"ח מבקר המדינה ומסיבות אתיות ביקשתי מסומך להשעות את עצמו. סומך הוא אדם בוגר וחושב, והוא עשה את הדבר הנכון ונענה לפנייתי".



לא מביך שגורם כל כך בכיר בלשכה מקבל ביקורת כזו ממבקר המדינה?



קלדרון: "לא נחמד שאדם לא פועל על פי כללי המקצוע, אבל הלשכה היא לא הבעלים של כל חבר וחבר. צריך לשמור על הכללים והוא הבין שעליו להשעות את עצמו בעקבות הדו"ח. אנחנו מאמינים שאנו צריכים להיות מוסיפי ערך כשומרי הסף וצריכים להיות ראויים. אני מקווה שהפעילות ההתנדבותית שלי ושל חברי תקדם את הביקורת ושתהיה הגנה גם על המבקרים".



גם מבקר משרד הבריאות, אריה פז, התייחס באחרונה לסוגיית סומך ואמר בפורומים שונים כי לדעתו מבקרי פנים במוסדות ציבוריים, כולל משרדי ממשלה, צריכים לפרסם את הדו"חות שלהם לציבור - גם אם הדבר כרוך בשינוי חוק הביקורת הפנימית. לדבריו, פרשת מאוחדת ממחישה זאת היטב, שכן לו היה סומך נדרש לפרסם את הדו"חות שלו לציבור, היתה בקרה אמיתית על טיב עבודתו ועל טיב הממצאים שלו.



ממאוחדת נמסר כי "סומך הבהיר כי פעילויותיו האחרות - שכולן בהתנדבות, לרבות יציאה לטיולים על חשבונו - אינן נעשות על חשבון זמן עבודתו ולא בזמן או במקביל לעבודתו. עיסוק זה בא על חשבון חופשות שנתיות מאושרות כדין בלבד והוא אינו מקבל כל שכר על פעילויות אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully