וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "המדינה מעדיפה הכרעה שיפוטית על פני פשרה - גם כשהיא יודעת שתחויב בסכומי כסף נכבדים"

מאת שני מזרחי

28.11.2010 / 7:02

לדברי נשיאת העליון, בג"ץ נוהג באיפוק רב בהחלטות שיש להן השלכות תקציביות על המדינה



>> הביקורת נגד מערכת המשפט והקריאות לצמצם את סמכויות בג"ץ "אינן רואות לנגד עיניהן את הקו המנחה את שופטי ישראל לדורותיהם", אמרה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש ביום חמישי בפתיחת כנס העמותה למשפט ציבורי, שעסק בהיבטים הכלכליים של משפט ציבורי. "תמיד היה קו המבטא מצד אחד ריסון רב בכל הנוגע להחלטות שיש להן השלכות תקציביות ובוודאי בכל הנוגע להתערבות במדיניות כלכלית - ומן הצד האחר, תמיד נשקל הצורך לקיים את עקרונות היסוד של שיטתנו המשפטית".



ביניש ציינה כי בתי המשפט נוהגים באיפוק רב בהחלטות שיש להן השלכות כלכליות ותקציביות. כדי להמחיש את דבריה הזכירה את הבג"ץ בעניין הרכב סל התרופות, שבו "קבענו כי השיקול התקציבי הוא שיקול לגיטימי וענייני שוועדת הסל רשאית להתחשב בו, וזאת בתיקים שהעותרים וזעקתם עוררו אהדה".




מנגד, לדברי הנשיאה, יש לזכור שעיקר תפקידו של בית המשפט הוא לפרש את החוק ולהגן על זכויות אדם, וכי "לפרשנות החוק עשויות להיות השלכות תקציביות משמעותיות". לדעתה, במקרים רבים המדינה מסרבת ליטול אחריות ומעדיפה שההכרעה תיפול על בית המשפט. "הכרעה שיפוטית עדיפה בעיני המדינה על הכרעה מינהלית ועל פשרה, גם כאשר ידוע וברור כי היא תחויב בסכומי כסף נכבדים וכבדים".



לדבריה, לרשות, ככלל, יש אפשרות לשנות את המצב המשפטי ואת התוצאה שהתקבלה בבית המשפט בדרך של פשרה או חקיקה, אבל "הפתרון הקל הוא לתקוף את בית המשפט". תקיפה זו, אומרת ביניש, אינה מוצדקת.



שר המשפטים יעקב נאמן התייחס בנאומו לעבירות כלכליות שנשפטות לפי הדין הפלילי, ובפרט לעבירות מס. לדבריו, הדין הפלילי (שמטיל עונשים כמו מאסר) אינו מתאים לעבירות מס ויש להחיל עליהן דין מינהלי של קנסות. לטענתו, בעבירות מסוג זה ראוי שהנאשם, שבידו מצויים המסמכים, יצטרך להוכיח את חפותו ולא המדינה את אשמתו, כנהוג בהליך פלילי. לשיטתו, אדם שמעלים מס "אומר לעצמו, הסיכוי שיתפסו אותי הוא אחד למאה אלף. אם יתפסו אותי יתפסו חצי ממה שהעלמתי, יאשימו אותי על רבע וירשיעו אותי על שמינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully