וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: 2.2 מיליארד ש' למאבק בגזי החממה

אריאל נוי

28.11.2010 / 14:40

הממשלה תצא בתוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי חממה בישראל בתקציב של 2.2 מיליארד שקל. ראש הממשלה נתניהו: "האיום בשינוי האקלים אינו פחות מהאיומים הביטחוניים"

הממשלה אישרה היום (ראשון) את התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה ואת מתווה תוכנית הפעולה ליישומה. לצורך יישום התוכנית יושקעו 2.2 מיליארד שקל בעשור הקרוב. התוכנית כוללת הפחתת צריכת החשמל במגזר הביתי באמצעות מעבר לשימוש במכשירי חשמל ביתיים חסכניים, שיפור ושיפוץ מבנים, פעולות חינוך והסברה להעלאת המודעות להפחתת פליטות גזי חממה, קידום טכנולוגיות ישראליות חדשות, בנייה ירוקה, ועוד, זאת בהסתמך על מסקנותיה של ועדת המנכ"לים הבינמשרדית בראשות מנכ"ל משרד האוצר חיים שני, בנוגע לתוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי החממה בישראל.

לפי מסקנות הוועדה, שכאמור, אושרו על ידי ראש הממשלה, מדינת ישראל תשקיע בעשור הקרוב 2.2 מיליארד ש"ח לקידום הסביבה והכלכלה, תוך הפחתת פליטות גזי חממה. בין הפעולות, המליצה הוועדה לחסוך בפליטות גזי החממה באמצעות חסכון בחשמל ובדלקים, וכך לחסוך בכספי המשק, לשים דגש על עצמאות אנרגטית ובתוך כך להפחית את התלות בדלק פוסילי. וכמו כן, קידום תעשיית הטכנולוגיות להפחתת פליטות גזי חממה וניצול הזדמנויות בשוק הבינלאומי, והעלאת המעמד הבינלאומי למען הצטרפות לקהילה הבינלאומית. במשרד האוצר הודיעו כי הפעולות המומלצות להפחתת פליטות גזי חממה יביאו לתועלת למשק, מעבר לחסכון בפליטות גזי חממה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי ליישום התוכנית מספר משמעויות לאומיות ארוכות טווח, בהן הפחתת הביקוש לחשמל ובכך הפחתת פליטות גזי חממה, סביבה נקייה, תוך הפחתת מזהמים נוספים ובכך שיפור בריאות הציבור. כמו כן שיפור איכות החיים וקידום תעשיית הטכנולוגיות תוך ניצול הזדמנויות בשוק הבינלאומי בתחום זה. "התוכנית צפויה לייעל את צריכת האנרגיה ובכך תאפשר הפניית מקורות לפעילות כלכלית חדשה", נכתב בהודעת משרד ראש הממשלה, "מהלך זה יהווה הצטרפות לקהילה הבינלאומית במאמץ הגלובלי להתמודדות עם שינוי האקלים ועמידה בדרישות ארגון מדינות ה- OECD".

הפחתה של 60% מיעד ההפחתה הלאומי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בישיבה כי, "החודשים היבשים האחרונים ונובמבר השחון ביותר מאז קום המדינה, הינם נורת אזהרה לנו ולעולם כולנו שהאיום בשינוי האקלים אינו פחות מהאיומים הביטחוניים הנשקפים לנו. אני מתכוון לפעול בתחום זה בנחישות, במדינה הסובלת ממחסור חמור במים זוהי מלחמה קיומית".

ממשרד האוצר נמסר כי יישום המלצות הוועדה יביא להפחתת פליטות גזי החממה בסך של כ-13 מיליון טון שווה ערך CO2 בשנת 2020, אשר מהווים כ-60% מיעד ההפחתה הלאומי. כמו כן, צעדים נוספים שיבצע המשרד להגנת הסביבה בתחום הפרדת פסולת ומהפכת המיחזור, יגדילו את ההפחתה השנתית ל-15.6 מיליון טון, אשר מהווים כ- 72% מיעד ההפחתה.

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בסוף השבוע כי "עיקרי ההמלצות שגובשו בשנה האחרונה, הם צעד סביבתי כלכלי ראשון וחשוב שבבסיסו תוכנית מפורטת שתוביל להפחתת פליטות גזי החממה. התוכנית מגשרת ומקשרת בין קידום האינטרס הסביבתי לבין ההזדמנויות הכלכליות העומדות בפני המשק הישראלי ובכך תומכת בצמיחה בת קיימא".

"אין אנרגיה מיותרת"

שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, שמשרדו יזכה ל-315 מיליון שקל מהתקציב הכללי, אמר בישיבת הממשלה כי מדובר בתוכנית טובה. "יש לברך את משרד האוצר על התכנסותם לטובת תוכנית ההתייעלות האנרגטית", אמר, והוסיף כי "מרבית האחריות ביישום התוכנית הכוללת מוטלת על כתפי משרד התשתיות הלאומיות, והוא שיוביל את הנושא, יש בידינו תוכנית, מגובשת ומקיפה ובכוונתנו ליישמה במלואה. האחריות של כולנו ליישם את תוכנית ההתייעלות כי אין לנו אנרגיה מיותרת".

לדברי השר לנדאו, "התוכנית נותנת פתרון כולל לכל מגזר בישראל ומפרטת שורה ארוכה של צעדים בכל מגזר שצורך חשמל. היא מכילה התייחסות פרטנית לכלל המגזרים במשק ביניהם גם התעשייתי, הפרטי, המסחרי, הציבורי, החקלאי, תחום הבנייה הירוקה ועוד , ומכוונת לחיסכון אינטנסיבי אך מחושב. יישומה של התוכנית יאפשר הקמת תחנת כוח וירטואלית – אני מדבר על 3400 מגה-וואט שייחסכו, יחסוך לצרכנים מאות שקלים בשנה בחשבונות החשמל, יפחית את צריכת החשמל ויתרום לשיפור איכות הסביבה".

משרד התשתיות יחלק את מאות המיליונים בצורה הבאה: לפעילויות לגבי הפחתת צריכת החשמל במגזר הביתי יוקצו 269 מיליון שקל, 30 מיליון שקל יוקצו לטובת פעולות חינוך והסברה בנושא, ו- 15 מיליון שקל יוקצו לתקינה, אכיפה ותמיכה בסקרי אנרגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully