וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציג ישראל בבנק לפיתוח אירופי: לישראלים כדאי להשקיע ברוסיה בהיי-טק - ולא בנדל"ן

אדיר ונונו ואתי אפללו

28.11.2010 / 22:07

גולן בניטה: "ככשל שהמשבר העמיק, הגדלנו את ההשקעה: מ-5 מיליארד דולר ל-9 מיליארד יורו בשנה"



המשבר בשווקים המפותחים במדינות המערב ממקד את תשומת הלב העולמית בהזדמנויות שצצות במזרח. למרות זאת, ד"ר גולן בניטה, נציג בנק ישראל בבנק האירופי לשיקום ופיתוח (ebrd), ועו"ד אנה משה, שותפה במשרד mbkb, חושבים שיש הזדמנויות השקעה במקומות הרבה יותר קרובים - במזרח ודרום אירופה, ובייחוד ברוסיה.



"ברוסיה יש פוטנציאל בהשקעות בתעשיות עתירות ידע ובהיי-טק, שאין במקומות אחרים בעולם, כולל בתמיכה ממשלתית ובאוכלוסייה משכילה ובעלת ידע ברמות שלא קיימות בסין ובהודו", אומר בניטה. בניטה הגיע לישראל לרגל כנס סחר החוץ השנתי gateaway israel, שמתקיים היום ומחר. בניטה ומשה יציגו בכנס את מעורבותן של חברות ישראליות בפרויקטים בינלאומיים.



ebrd משלב בפעילותו שיקולים אידאולוגיים והמטרה המרכזית שהבנק הציב לעצמו היא להפוך את הכלכלות הקומוניסטיות לשעבר לכלכלות שוק חופשי. בניגוד לבנק העולמי, שמרכז את השקעותיו במדינות מתפתחות ומתמקד במגזר הציבורי, מנתב הבנק האירופי את השקעותיו למגזר הפרטי ומשתמש בחברות שבהן הוא משקיע כפלטפורמה לייעול השוק המקומי.



"לא מתחרה בבנקים מסחריים"



61 מדינות מחזיקות בבעלות על הבנק האירופי לשיקום ופיתוח, שבסיס הונו 30 מיליארד יורו. מדובר, בין השאר, בצרפת, גרמניה, בריטניה, יוון, קירגיסטאן ואוזבקיסטאן. ישראל, שהצטרפה לבנק עם הקמתו ב-1990, רכשה מניות בכ-136.5 מיליון יורו, ובניטה משמש בבנק דירקטור מטעמה.



האזורים שבהם פועל הבנק האירופי משתנים על פי הצורך של המדינות באשראי. רוסיה, בשל גודלה, מהווה 40% מפעילותו, כשאוקראינה וטורקיה - מדינה שהצטרפה ל-ebrd רק ב-2009, על אף שלא היתה כלכלה קומוניסטית - מהוות עוד 20% מפעילות הבנק.



אבל משקיעים ויזמים ישראלים, שרק לפני שנתיים יצאו לאירופה, הפסידו שם הרבה כסף. מדוע שיחזרו לשם?



בניטה: "הבועה העיקרית היתה בנדל"ן ¬ הפרטה שפגשה תחרות אדירה לספק אשראי. בסרביה, למשל, האשראי צמח באמצע העשור הקודם בקצב של 120% בשנה. שוק הנדל"ן אכן לא יחזור לרמות של לפני המשבר, אבל האזור כולו יוצא מהמיתון. התחזית לצמיחה של האזור ב-2011 היא 4.2%. רמת הפגיעות של המדינות האלה היתה גבוהה; היו שם בועות אשראי, בועות נכסים, גירעונות תקציביים ותלות מוחלטת במשקיעים זרים שברחו".



הראיון המלא מחר ב-themarker.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully