וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחנת הכוח הפרטית הראשונה בארץ יוצאת לדרך

אבי בר אלי

29.11.2010 / 8:10

התחרות הראשונה לחברת החשמל נפתחת: לאחר שמונה שנים מגיע הפרויקט להקמת תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל למימוש בהשקעה של 4.5 מיליארד שקל

ב-12 בינואר 2003 קיבלה קבוצת יזמים בשם "דוראד" רישיון להקמה של תחנת כוח פרטית בדרום אשקלון. כמעט שמונה שנים חלפו מאז הניסיון להעמיד תחרות אמיתית ראשונה לחברת החשמל, ורק היום, בתום מסע רב תלאות, במשרדי בנק הפועלים בתל אביב, ייחתם בטקס חגיגי ורב משתתפים הסכם הסגירה הפיננסית של הפרויקט.

קבוצת דוראד, המוחזקת כיום בידי קצא"א הממשלתית (37.5%), קונצרן זורלו הטורקי (25%), קבוצת א. דורי (18.75%) וחברת אדלטק של משפחת אדלסבורג (18.75%), עדיין רחוקה שלוש שנים לפחות מייצור חשמל בפועל. ואולם לא פחות מעשרה גופים פיננסיים מהמובילים שוק ההון הישראלי, יביעו היום אמון בשוק חשמל תחרותי - 14 שנה לאחר שנפתח משק החשמל לתחרות (בחקיקת חוק משק החשמל).

ל-themarker נודע כי עלות הפרויקט הכוללת תסתכם ב-4.53 מיליארד שקל (1.25 מיליארד דולר). היקף החוב יהיה 3.53 מיליארד שקל (77.9%), שיושלם בהזרמת הון עצמי של 760 מיליון שקל (16.8%) ובהלוואת בעלים של 240 מיליון שקל (5.3%). הצורך בהלוואת בעלים נולד בעקבות חריגת עלויות הפרויקט מהעלות הנורמטיבית שקבעה רשות החשמל לתחנות כוח קונוונציונליות (בגז טבעי).

בתוך כך, נודע כי חברת מעלות s&p השלימה באחרונה את דירוג החוב של הפרויקט והיא עתידה להעניק לו דירוג גבוה של aa מינוס, השווה לדירוג פרויקטי הזכיינות של המדינה. אם יאושר הדירוג של aa מינוס, יישא החוב ריבית מינימלית צמודה של 5.1%, או של ריבית אג"ח + 2.85% (הגבוה מבין השניים). אם הדירוג יהיה נמוך יותר, תעמוד הריבית על 5.6% צמוד או אג"ח + 3.25%.

עם זאת, הסכם המימון כולל התניות רבות וייתכן כי יחלפו עוד כמה חודשים עד משיכת ההון הראשונה.

חיפושי ההון העצמי

הרכב המממנים והחוב שייטול כל אחד מהם עוד נתונים לשינויים של הרגע האחרון. ואולם לפי המסתמן כעת, יהיה החוב הבנקאי זהה לחוב המוסדי ואלה יסתכמו ב-3.6 מיליארד שקל בתוספת של 300 מיליון שקל כרזרבה (stand by). בנק הפועלים יישא במרבית החוב הבנקאי - 800 מיליון שקל. לצדו, יעמיד בנק לאומי חוב של 350 מיליון שקל, ובנק מזרחי - 300 מיליון שקל. את יתרת החוב הבנקאי, בסך 500 מיליון שקל, יחלקו בערכים דומים הבנקים דיסקונט והבינלאומי.

את החוב המוסדי בסך כולל של 1.95 מיליארד שקל יוביל כלל מימון (מקבוצת כלל ביטוח) שצפוי להעמיד חוב של כ-600 מיליון שקל. חברות מגדל ועמיתים (הקרנות הוותיקות) צפויות להעמיד כל אחת חוב של 400-500 מיליון שקל. מנורה תעמיד חוב של כ-350 מיליון שקל כשברגע האחרון צפוי להצטרף לקונסורציום המוסדיים גם בית ההשקעות אקסלנס, עם חוב של כ-100 מיליון שקל.

הסגירה הפיננסית התאפשרה לאחר שאושר התיקון בתנאי העמדת ההון העצמי לפרויקטי החשמל הפרטי במשק. תיקון זה מאפשר ליזמים לפרוש את הזרמת ההון העצמי הנדרש בפרויקט (20% מעלות הקמת התחנה) למשך שלוש שנות ההקמה שלו, ולא להידרש להעמדתו כבר ביום הסגירה הפיננסית. כך, הזרמת ההון העצמי של דוראד תיפרש על פני 11 רבעונים, כשמרבית ההזרמה (54%) תידרש רק בחלוף שנתיים ממועד הסגירה הפיננסית, ובמועד הסגירה יידרש היזם בהזרמת 3.85% מההון בלבד.

יחד עם זאת, שר התשתיות עוזי לנדאו קרא בסוף השבוע לרשות החשמל לוודא כי היכולת להזרים את ההון העצמי אמנם מובטחת. זאת, באמצעות דרישה להעמדת בטוחות לטובת הגורמים המממנים - ולא לטובת בעל הרישיון או הפרויקט.

לאחר כמה חודשים של חיפושים אחרי משקיע, דיווחה אתמול קבוצת א. דורי כי מכרה 40% ממניות החברה בת (חברת פרויקט) דורי אנרגיה לחברת אלומיי אנרגיה של שלמה נחמה וחמי רפאל תמורת 50 מיליון שקל. מדובר לפיכך במכירת אחזקה (בשרשור) של 7.5% ממניות הפרויקט לפי שווי של 670 מיליון שקל. אלומיי תחזיק גם באופציית call להגדלת אחזקותיה בדורי אנרגיה ל-50%, כנגד תמורה של 2.5 מיליון שקל לכל 1% נוסף.

חלקה של דורי אנרגיה בהון העצמי והערבויות שתידרש להעמיד לדוראד מוערך ב-200 עד 210 מיליון שקל. מניית א. דורי זינקה אתמול ב-9% בעקבות העסקה.

בלי רשת ביטחון

דוראד מתכננת להקים תחנת כוח בהספק של 820 מגה-ואט בדרום אשקלון. התחנה תורכב מחיבור של 12 טורבינות סילוניות מתוצרת ג'נרל אלקטריק (ge) וכן שתי טורבינות קיטוריות, בהספק כולל של 820 מגה-ואט. התחנה תופעל במודל של זמינות משתנה, שבו היצרן לא מתחייב למכור חשמל לחברת החשמל, אלא מוכר אותו במחיר גבוה יותר ישירות ללקוחות פרטיים. לפיכך, לא תידרש דוראד בהעמדת רשת ביטחון מטעם המדינה ותפתח בקרוב במגעים מואצים למכירת החשמל שתייצר לצרכני מתח גבוה במשק, בהנחה על מחיר חברת החשמל.

דוראד מחזיקה בחוזה עוגן לחמש שנים למכירת חשמל בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל למערכת הביטחון. חוזה זה נחתם עוד ב-2004, ומימושו נדחה כמה פעמים בשל העיכובים בהקמת תחנת הכוח. באחרונה ניתנה לדוראד ארכה נוספת לסגירה בתמורה להגדלת הערבויות שהפקידה ל-10 מיליון שקל.

בנוסף, מחזיקה דוראד בחוזה מכירת חשמל לחברת המים הלאומית מקורות בהיקף כולל של כ-2.4 מיליארד שקל. מדובר בהסכם לרכישת 40%-50% מצריכת החשמל השנתית של מקורות לתקופה של 12 שנה, בעלות שנתית משוערת של כ-200 מיליון שקל. במסגרת ההתקשרות, תובטח למקורות הנחה משוערת של כ-10% ממחיר החשמל המסופק לה בידי חברת החשמל בשעות שיא הביקוש. בעבר פורסם כי לדוראד הסכמי מכירת חשמל נוספים לכתר ולתנובה.

עלות ביצוע הפרויקט מוערכת ב-3.825 מיליארד שקל. זאת, כשבמעמד החתימה על הסכם המימון אמורות לקבל זורלו וא. דורי דמי ייזום בסך 100 מיליון שקל. את זורלו הטורקית מחליף בתור קבלן הפרויקט תאגיד האנרגיה האמריקאי wood group. זאת, לאחר שדוראד נדרשה בידי הגופים המממנים להחליף את קבלן עבודות התכנון והביצוע (epc) של הפרויקט, שבו מחזיקה זורלו ב-100% מהמניות - בעקבות אירועי המשט הטורקי לחופי עזה.

לפני שלושה חודשים חתמה דוראד עם חברת החשמל על הסכם מכירת החשמל מהתחנה העתידית (p.p.a). בסוף השבוע שעבר חתמה דוראד עם חברת נתג"ז על הסכם לקבלת שירותי הולכת גז טבעי לתחנת הכוח. במסגרת ההסכם תקים נתג"ז מתקן הפחתת לחץ (prms) לצורך חיבור תחנת הכוח למערכת הולכת הגז הטבעי, לשם אספקה של כ-800 מיליון קוב גז טבעי לשנה במשך 15 השנים הבאות.

את הגז הטבעי שישמש לתפעול התחנה תמכור לדוראד ספקית הגז הטבעי המצרית emg. מדובר בחוזה לאספקת 12.5 מיליארד מ"ק (bcm) גז טבעי לתקופה של 17 שנה, בתוספת אופציה לחמש שנים נוספות שבמהלכן יסופקו 3.5 bcm נוספים. היקף החוזה מוערך ב-2.1-2.5 מיליארד דולר (ללא מימוש האופציה), ועד 3.3 מיליארד דולר עם הארכת החוזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully