וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדען סער עושה הליכת ירח

רוברטו ויעל קליין

29.11.2010 / 6:48

חינוך פרטי



>> כל אדם שהתנסה בחינוך ילדים יעיד כי זו אחת המשימות הקשות והמייגעות ביותר לביצוע, וניהול מערכת חינוך אף הוא מורכב ולעתים מתסכל. תסכולו של שר החינוך, גדעון סער, ניכר בדבריו נגד החינוך הפרטי שצוטטו מפיו בכנס שדרות.

החינוך הפרטי בישראל הוא חינוך טוב. מדוע? מאחר שהוא נוסד בידי מחנכים המתעניינים בבני אדם, המציבים את שאלת הילד והאדם במרכז. יותר ויותר אנשים פונים אליו ובל נשלה את עצמנו: לא מדובר באנשים עשירים בהכרח או אליטיסטים. מדובר בסדר עדיפויות. כיום אנשים חוסכים היכן שאפשר כדי לאפשר לילדיהם חינוך טוב; ולמעשה, כל דבר מלבד החינוך הציבורי. המשיכו לשלול אפשרויות חינוך שונות ממגזרים שונים - וראו כיצד החינוך נהפך לטוטליטרי, מכני, רדיקלי ומנוון, וכיצד הילדים נעשים אומללים, אלימים וכאובים יותר ויותר.



על סער לזכור שתפקידו לאפשר את החינוך ולא להיות המחנך. הגיע הזמן שנבין שלא כולם הם "אותו הדבר". הבנתו הבסיסית של המחנך המבקש להכיל כיתה שלמה של ילדים היא להכניסם אל תוך לבו ולאהוב כל אחד ואחד מהם. כך, מתוקף היותנו חברה דמוקרטית ופלורליסטית, על סער לאפשר למגזרים שונים את החינוך שהם מבקשים עבור ילדיהם, שונה ומוזר ככל שהדבר אולי ייראה לו או לאחרים.



קל לתאר את החינוך הפרטי כאליטיסטי ומתבדל, אך המציאות שונה. לדוגמה, מסגרות החינוך בהשראת וולדורף ("חינוך אנתרופוסופי") פועלות בתוך קהילות, בכל המדינה ומכילות בתוכן מעמדות סוציו-אקונומיים שונים וילדים בעלי יכולות מגוונות. גם המורים מוערכים, לא רק על ידי תגמול הולם, אלא על ידי ההורים, מאחר שמדובר באנשים בעלי שיעור קומה שמקדישים חלק ניכר מחייהם לחקר הילד והדרך לחינוכו.



אם כך, האם הבחירה בין חינוך פרטי, טוב ויקר לבין חינוך בינוני היא צו הגורל? מתברר שיש רבים המאמינים שלא, ומוכנים למאמץ שיידרש לצורך כך. אין מאחוריהם מפלגה שתדאג לצורכיהם הגשמיים, וגם אין מאחוריהם בעלי הון שיזרקו מלה לאדם הנכון, הם מטרה קלה לשר שרוצה להראות כאילו נע קדימה, כשלמעשה הוא מבצע את הליכת הירח של מייקל ג'קסון.



לפני ששר החינוך רומס וקוטל את ניצני החינוך הנהדרים הקיימים במדינה תחת ההגדרה של חינוך פרטי בשם כותרות מצודדות כמו שוויון, אנו מזמינים אותו לסיור אצלנו, בהרי יהודה או בכל מקום בו קיים חינוך אחר. אנו מזמינים אותו לבוא לראות מרחב של ילדים מאושרים ושל אנשי חינוך רציניים. שלב אותנו בחינוך הציבורי והשבח אותו במקום לבצע רפורמות וחוקים שיהיו בכייה לדורות. אזי נוכל גם לספר לך כמה דברים על מערכת החינוך הציבורית מפי אנשי חינוך.



הכותבים הם יזם היי-טק ואשת חינוך; מנהלי העמותה לקידום חינוך וולדורף - הרי יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully