וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ששינסקי בוחן מס גדול יותר לשותפים החזקים

מירב ארלוזורוב וליאור זנו

29.11.2010 / 8:00

קמפיין המשקיעים הקטנים הצליח? ועדת ששינסקי בוחנת כיצד לחייב את שותפויות הגז לשאת בחלק גדול מנטל המס. מדובר בבחינה ראשונית בלבד מאחר שהטלת מס כזה עלולה להיות בעייתית משפטית

בשבועות האחרונים מתרוצץ באינטרנט קמפיין אגרסיבי של מחזיקי יחידות ההשתתפות בשותפויות חיפושי הגז והנפט. הקמפיין, התוקף באמצעות עשרות מיילים וסרטונים את מסקנות ועדת ששינסקי להטלת היטל מיוחד על רווחי שותפויות הגז והנפט, טוען בין השאר כי הנפגעים העיקריים מההיטל אינם הטייקונים - כמו יצחק תשובה וקובי מימון - כי אם המשקיעים הקטנים בשותפויות הגז מקרב הציבור.

במיילים אף מפורטים החישובים, שמהם עולה כי הרווח שיישאר בידי המשקיעים הקטנים, לאחר ההיטל המיוחד, הוא קטן מאוד - קטן בהרבה מזה שיישאר בידי מנהלי שותפויות הגז, שהם השותפים הכלליים. עם זאת, מה שהמיילים אינם מגלים, הוא כי חלוקת הרווח המוטה לטובת השותף הכללי - ועל חשבון השותפים מקרב הציבור - אינה קשורה כלל למדינה. היא נובעת מההסכמים של שותפויות הגז, שמשאירים חלק גדול מההכנסות או מהרווח בידי השותף הכללי שלוקח לעצמו "תמלוג על". תמלוג העל אינו חלק מהחוק, אלא חלק מההסכמים שנחתמו בין השותפים הכלליים לבין המשקיעים. בהתאם, יש מגוון רחב מאוד של תמלוגי על, בשיעורים שונים ובדרכי גבייה שונות. לעתים התמלוג נגבה מהרווח, לעתים הוא נגבה מההכנסות (ובכך מצטרף, דה פקטו, לתמלוגים שגובה המדינה מההכנסות). למעשה, תמלוג העל שלוקח לעצמו השותף הכללי בשותפות גבעות עולם גבוה בהרבה מהתמלוגים שגובה המדינה לעצמה.

למדינה אין חלק בהסכמים החוזיים שנחתמו בין השותפים השונים - השותף הכללי מצד אחד, והשותפים מקרב הציבור מצד שני - ואין לה גם סמכות להתערב בהסכמים אלה. למעשה, מחזיקי היחידות מקרב הציבור יכולים להלין רק על עצמם, על כך שהסכימו להשקיע בשותפויות שבהן השותף הכללי גוזר לעצמו קופון שמן על חשבונם. עם זאת, ועדת ששינסקי ערה לכך שבמצב שנוצר, ההיטל מצד המדינה אכן פוגע קשה יותר במשקיעים מקרב הציבור מאשר בשותפים הכלליים.

מתמקדים בתמלוגי העל

בנוסף, ועדת ששינסקי חוששת כי השותפים הכלליים עלולים לנצל לטובתם את המצב המשפטי שנותר - הם יגבו את תמלוג העל שלהם ישירות מהכנסות השותפות בפי הבאר, וכך יהפכו את התמלוג לחלק מההוצאות של הקידוח. מאחר שההיטל המיוחד של ועדת ששינסקי אמור להיות מוטל על הרווח של השותפות, לאחר ניכוי ההוצאות, הרי שייצא מכך שתמלוג העל כחלק מההוצאות יישאר פטור מההיטל.

כדי למנוע זאת, ועדת ששינסקי בוחנת את האפשרות להכיר בתמלוג העל כחלק מההוצאות לצורך חישוב ההיטל על רווחי מחזיקי יחידות ההשתתפות מקרב הציבור. כלומר, הרווח של מחזיקי היחידות יקטן בגובה תמלוג העל, ובהתאם יקטן גם שיעור המס שיושת עליהם.

מנגד, בנוגע לחברות המנהלות את שותפויות הגז - השותפים הכלליים כמו ישראמקו (-4.1% , 57.53) או דלק קידוחים (-1.33% , 1410.0) - אצלן תמלוג העל ייחשב כרווח המחויב בהיטל המיוחד. כך ייצא שהשותפים הכלליים ישלמו את ההיטל המיוחד גם על הרווחים הנובעים להם מתמלוג העל.

מדובר בבדיקה ראשונית בלבד, מאחר שלא ברור אם מבחינה משפטית ניתן להשית את ההיטל המיוחד בדרך כזו - היטל שונה על השותף הכללי מול השותפים מקרב הציבור.

בוועדת ששינסקי שוררת הסכמה כי מבנה שותפויות הגז והנפט - שנוצר כדי לעודד קידוחי גז ונפט בישראל באמצעות הטבות מס שהעניקה המדינה לשותפויות בבורסה - כבר מיצה את עצמו, וכי הוא מיטיב בצורה לא שוויונית עם השותפים הכלליים, על חשבון הציבור הרחב. עם זאת, כנראה שהוועדה תמנע מלעסוק בכך במסקנותיה הסופיות, כדי שלא להרחיב יתר על המידה את רוחב היריעה של מסקנותיה.

גבעות שוברת שיאים

שותפויות חיפושי הגז הטבעי הן בעלות מבנה מיסוי מיוחד המאפשר לשותף הכללי לקבל תמלוגי על - ללא קשר לשיעורי אחזקתו בחברה. תמלוגי על הם שיעור קבוע מהכנסות השותפות מהפקת הגז הטבעי או הנפט, במקרה שהשותפות מצליחה להגיע להפקה מסחרית.

ברוב השותפויות הנסחרות בבורסה, שיעור תמלוגי העל שישולמו לשותף הכללי משתנה בנקודת זמן קבועה - הרגע שבו מכסים רווחי השותפות המוגבלת את הוצאות הפיתוח. ממבט על שותפויות חיפושי הגז הנסחרות נראה כי שיעורי התמלוגים המשולמים לשותף הכללי עד להחזר ההשקעה מגיעים בדך כלל ל-5%-8%, בעוד ששיעורי התמלוגים המשולמים לו לאחר החזר ההשקעה הם 12%-15%.

יוצאות דופן הן זרח (1.32% , 7.7), עם תמלוגי על של 10%-16.5% לשותף הכללי, וגבעות עולם (4.0% , 7.8) עם תמלוגי על של 20.5%. גם לאחר החזר ההשקעה, עדיין מהווה שיעור תמלוגי העל של גבעות את השיעור הגבוה ביותר שמשלמת שותפות חיפושים לשותף הכללי. במארס ניהלו משקיעי גבעות מאבק מול השותף הכללי שכלל דרישה להורדת שיעור תמלוגי העל, אך עד היום לא נשא מאבקם פרי.

המשקיעים איימו כי לא יאשרו לגבעות לבצע הנפקה אם שיעור התמלוגים לא יירד. הגיאולוג טוביה לוסקין, ענה על כך באסיפת משקיעים שנערכה אז, ואמר כי "יש לנו מיליארדים של חביות. זה לא כמו בשותפויות אחרות שכמעט שאין להן כלום, ובהן השותף הכללי מקבל פחות אחוזים. ה-80% שאתם תקבלו יהיו גבוהים הרבה יותר! אבל מצד שני, אני מזהיר - אם לא תהיה הנפקה, ה-80% ייהפכו ל-0%".

זרח פועלת בשיטה ייחודית. תמלוגי העל שלהם זכאי השותף הכללי הם 10% מסך ההכנסות, אך השותף הכללי הבטיח תמלוגים נוספים לשותפים אחרים מכמה רישיונות המוחזקים על ידי זרח. כך למשל, תקבל שותפות גינקו הקשורה לשותף הכללי 2.5% נוספים אם יימצאו גז או נפט ברישיונות זרח או צורים; והגיאולוג אלי טננבאום יקבל 2% מרישיונות זרח. תמלוג על - שיעור מסוים מהכנסות חברות חיפושי הגז והנפט שיגיעו לשותף הכללי - מעבר לאחזקתו בשותפות

השותף הכללי - השותפים שמנהלים את חברות חיפושי הגז והנפט. דוגמה: חברת דלק קידוחים, שבשליטת יצחק תשובה, היא אחד השותפים הכלליים בקידוח תמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully