וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריקו על רשתות המזון: העדיפו את הרשתות הפרטיות בדגש על רמי לוי וכמעט חינם

TheMarker Online

29.11.2010 / 14:40

"המלצתנו הינה התמקדות ברשתות הפרטיות הנסחרות בבורסה, כגון רשת רמי לוי או צים שיווק (כמעט חינם)"



חטיבת המחקר של בית ההשקעות פריקו ppm ערכה סקירה על סקטור רשתות המזון בישראל. בשנים האחרונות מעורר סקטור רשתות המזון, עניין רב בקרב המשקיעים. מענף רדום יחסית, בו שלטו ללא עוררין שניים עד שלושה גופים גדולים, הפך הענף לתוסס וצומח וקיימת בו פעילות של שחקנים קטנים יותר אשר לא פעם קובעים לגופים הגדולים את כללי המשחק השיווקיים והתמחוריים.



תחום רשתות המזון נחשב לאפיק השקעה אטרקטיבי בזכות רמת סיכון נמוכה יחסית מהממוצע. רמת הסיכון הנמוכה נובעת בשל הקשיחות היחסית גבוהה של הביקוש מצד הצרכנים כמו גם הרגישות הנמוכה למצבי שפל כלכליים – הביקוש למוצרי יסוד כמו מזון וחומרי ניקוי נותר קשיח מצד הצרכן הישראלי.



אומדן המחזור של כלל שוק הקמעונאות עומד על כ-33 מיליארד שקל (לשנת 2009) כאשר ההכנסות בענף מתבססות על פיזור רחב של לקוחות וכפועל יוצא גם רמת סיכוני האשראי. יכולת נוספת של הענף היא מינוף נקודת החוזק אל מול הספקים ליצירת בסיס תזרימי איתן (פער בין ימי אשראי ספקים לימי אשראי לקוחות).



רשתות המזון בישראל נחלקות לשתי המובילות, שופרסל וריבוע כחול ולרשתות הפרטיות.
בין הרשתות הפרטיות ניתן למנות את רשתות השיווק האזוריות העצמאיות ואת "הרשת הרביעית" (מותג פרטי המאוגד כחברה המקנה יתרון ברכש מן הספקים, המוחזק בידי – רמי לוי, סופר דוש, ויקטורי, מחסני שוק, מחסני להב, מחסני מזון נתניה ועוד) ואף את רשתות החנויות של חברות הדלק, כגון yellow ומנטה שהפכו בשנים האחרונות לשחקן שיש להתחשב בכוח הקנייה שלו.



מפת הרשתות והתחרות בינהן השתנתה באופן דרמטי בשנת 2005 בעקבות קריסת רשת קלאבמרקט אשר נרכשה מאוחר יותר על ידי שופרסל.



התחרות מתרחשת בעיקר בשתי חזיתות: החזית הראשונה היא הסניפים הגדולים הממוקמים מחוץ לעיר והמכונים סניפי דיסקאונט ואילו החזית השניה מצויה בסניפים העירוניים ומתמקדת בעיקר באלמנט המחיר וכן מנושא המיקום אשר מהווה אלמנט קריטי, בעיקר בסגמנט הסניפים העירוניים.



הרשתות הפרטיות נהנות מפדיון למטר רבוע, כמעט כפול מאשר הרשתות הגדולות. הרווחיות הגבוהה למטר נובעת מגודל החנויות והן בשל דגש אחר על חווית קניה "סמי סיטונאית" המבוססת על אריזות גדולות, מבצעים וסוג של שוק מודרני.



בשנים האחרונות, רשתות השיווק הפרטיות הגדילו את נתח השוק שלהן באופן ניכר. בבואנו לבחון את השינוי המתחולל בענף ניתן ללמוד רבות דווקא מן הרשתות הפרטיות הדינמיות כגון רמי לוי או כמעט חינם.



ניקח לדוגמא את רשת כמעט חינם שמניותיה נסחרות באחד העם תחת השם "צים שיווק".
החברה מפעילה 23 סניפים בפריסה ארצית ובכוונתה להקים 11 סניפים נוספים עד לסוף שנת 2012. החברה נכנסה לאחרונה בנוסף גם לרכישה והפצה של ירקות ופירות טריים על ידי חברה בת "תנובות הדרום" (כמו רשת רמי לוי שהשקיעה בחברת ביכורי שדה) ונכון לתחילת 2010 עמד נתח השוק (על פי נילסן) של החברה על מעל ל-3%.



בשלוש השנים האחרונות, הוכפלו שטחי המכירה של כמעט חינם ומספר הסניפים עלה ב-3 השנים האלה ב-80% וככל הנראה, החברה לא סיימה את מהלך ההתרחבות שלה.



שיעור הרווחיות הגבוה למטר, צפוי להמשיך ולסייע לרשתות הפרטיות להגביר את התחרות ולשמור על רמת מחירים נמוכה יותר מהרשתות הגדולות שצפויות להמשיך ולאבד לקוחות לרשתות הפרטיות.



להערכת האנליסטים של פריקו, מלחמת המחירים תשפיע לרעה על תוצאות שופרסל והריבוע הכחול שממשיכות את מלחמות המחירים גם מעבר לסניפי הדיסקאונט לסניפים העירוניים.



ריבוי השחקנים הקטנים והצומחים בענף עשוי להוביל לגל רכישות ומיזוגים. בנוסף, רשתות קמעונאיות מזון גדולות מאירופה ומארה"ב עשויות יהיו להיות מעוניינות בחדירה לישראל באמצעות רכישה של רשת מזון מקומית.



עדות להתחממות התחרות והעניין בסקטור רשתות המזון, ניתן לראות ברכישת אחזקות בהנפקת מניות צים שיווק ("כמעט חינם") על ידי ספקיות המזון נטו ומשפחת ויליגר באמצעות ויליפוד. להערכת פריקו, זוהי הבעת אמון של ספקי מזון גדולים בתימחור הענף וכן ביכולת הצמיחה וההתמודדות של השחקנים הקטנים בענף.



"המלצתנו הינה התמקדות ברשתות הפרטיות הנסחרות בבורסה, כגון רשת רמי לוי או צים שיווק ("כמעט חינם"), בהן חלות התפתחויות מואצות ולהן כושר צמיחה גבוה יותר גם בהינתן פרופיל סיכון/סיכוי גבוה", מסכמים בפריקו.





טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully