וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמי לוי לצרכנים: תקנו פחות מוצרי חלב

עדי דברת מזריץ

29.11.2010 / 15:15

מלחמות החלב: נציגי רשתות השיווק ונציגי הספקים סיפקו אווירה חמה בכנס הקמעונות , על רקע עליית מחירי מוצרי החלב. רמי לוי: "אני פונה לצרכנים שלא ייצרו ביקוש"

האווירה ברב שיח בכירים בנושא 'קמעונאות 2020 מכאן ולאן' בכנס הקמעונות היתה חמה, בעיקר בין נציג הספקים - מנכ"ל תנובה אריק שור לבין נציגי הרשתות שהשתתפו בפאנל - רמי לוי הבעלים של רמי לוי שיווק השקמה, ופיני שטרית משנה למנכ"ל קו אופ ישראל.

נושא מרכזי בפאנל היה עליית מחירי מוצרי החלב עליה הכריזו כל המחלבות הגדולות בחודש האחרון.

"שנה שלמה היו כותרות על שוק החלב שמתעורר ועל התחרות והמלחמה בחלב, ופתאום שכחו שכל השנה התחרות בשוק החלב היתה בסדרי גודל שלא היתה בעבר. המחירים הם בהתאם להיצע וביקוש, ממש כמו בשאר מוצרי הצריכה. אם המחירים יהיו גבוהים מדי, הצרכן לא יקנה את המוצרים", אמר שור.

נציגי רשתות השיווק לא ממש הסכימו. "כשהייתה ירידה של מחירי חומרי הגלם לא ראינו שהורידו מחירים, ועכשיו כשמחירי חומרי הגלם עולים - הספקים מעלים מחירים", אמר שטרית. "המותגים המובילים הם בעייתיים מאוד ואנחנו לא מרוויחים מהם", הוסיף.

"עובדה שרואים שהרשתות שנסחרות מעלות כל פעם את הרווחיות שלהן", שור לא נשאר חייב.

רמי לוי, בתגובה, קרא לצרכנים לקנות פחות מוצרי חלב: "אם המחירים תלויים בביקוש והיצע אז אני פונה לצרכנים שלא ייצרו ביקוש גדול מדי".

שור טען כי העובדה שכל המחלבות העלו מחירים בעיתוי דומה לא מעידה על ריכוזיות. "30% מהמוצרים של תשלובת החלב של תנובה מפוקחים. בנוסף, הוכח שמה שיגרום בסוף לתת הצעת ערך יותר טובה לצרכן זה רק תחרות. אם מתעלמים ממחירי המחירון, ומסתכלים על מחירים אפקטיביים של החלב רואים שהם ירדו בשנתיים האחרונות. מדיניות החלב במדינת ישראל מפוקחת ואנחנו חייבים לקנות את כל החלב, בין אם אנחנו מוכרים אותו ובין אם לא, ולפי תנאים שקבעה המדינה. 50% משוק הריטייל מוחזק בידי שתי רשתות, שלוש חברות סלולר מחזיקות בכל השוק הסלולרי ואצלנו מחזיקים בפחות מ-50% חמישה ספקים".

מקטרים על הארנונה

"אני מאוד שמח שלקמעונאים יש המון בעיות", אמר שור אחרי שרמי שביט, מבעלי המשביר לצרכן סיפר על בעיית הארנונה המכבידה על הקמעונאים. "אני קצת מתפלא שעם כל הבעיות הם עסוקים בלהחליש את הספקים. יש לכם תחרות, בעיות עם ש"ס, עם הארנונה, עם מתחרים חדשים. אז אולי תגדירו את הספקים כשותפים שלכם, שתשקיעו בהם ותבינו שהעוצמה שלנו מגיעה מיצירתיות, משיווק ומחדשנות ולא מכוחנות. הצרכן הסופי ירוויח ואנחנו נפנה לכם את הזמן להתעסק עם ארנונה ועם כל הבעיות האחרות שלכם".

לוי ניצל את המעמד להעלאת הצעה לשנות את אופן גביית הארנונה בישראל. "צריך לבטל את הארנונה ולקחת אותה דרך המע"מ", אמר. "זוג זקן עם חמישה ילדים ובית של 150 מטר ממשיך לשלם על אותם 150 מטר למרות שהוא צורך פחות אחרי שילדיו עזבו את הבית. אם משלמים לפי המע"מ אז כל אחד ישלם לפי הצריכה שלו ואז אין פטור לא לחרדים ולא לחילונים ולא לאף אחד. כל אחד שילך לקנות חיתולים ישלם".

"ארנונה הוא מרכיב הוצאות קשה", הסכים שביט. "אנשים נסחטים ע"י ארנונות מטורפות".

מגמות בולטות בעתיד

בכירי ענף הקמעונות התייחסו גם למגמות שנראה בולטות בעתיד בקמעונות. "רואים את היעלמות שוק האמצע. בתוך עולם הפורמטים הולכים ומתכנסים לשני פורמטים עיקריים - זה שמייצג את המחיר וזה שמייצג את הנוחות. כל הניסיונות שהיו בשנים האחרונות לעשות "ואן סטופ שופ" עם ערכים נוספים לא הצליחו. אין מקום יותר לאמצע", אמר רביב ברוקהיימר, מנכ"ל הום סנטר.

מנכ"ל תנובה, אריק שור הסכים איתו ואמר: "או שהולכים לדיסקאונט או לחנויות בתוך העיר - כל מה שבאמצע יעלם בשנה הקרובה".

מגמה עתידית נוספת לדבריו היא התגברות כוחו של הצרכן. "ההשפעה של הצרכן על מה שאנחנו כספקים נייצר ועל מה שהקמעונאי יעשה תהיה עצומה ותגיע למזון ולכל שוק מוצרי הצריכה. אנחנו לא נחליט לייצר יוגורט עם פי שניים פרי - אלא הצרכן יחליט אם זה מה שהוא רוצה".

בכל הנוגע להתגברות כוחו של המסחר האינטרנטי והאם סבור רמי לוי כי רכישות המזון באינטרנט יהוו 25% מהמכירות בתחום. "ההורים שלנו היו נוסעים באוטובוס לשוק, הילדים של היום נמצאים בפייסבוק ובאינטרנט", הסביר. ואולם המשתתפים האחרים לא הסכימו עם התחזית הזו. "אני עדיין מאמין במכירה ישירה וביצירת חוויה ללקוח", אמר רמי שביט, הבעלים של קבוצת המשביר לצרכן. "האינטרנט יהיה מקום למידע ולקופונים אבל לא יחליף את הקניה הפיזית עם החניה והמיזוג וחווית הקניה בקניון".

"עם כל הכבוד לאינטרנט ולמסחר המקוון אין תחליף ללחוש משהו בידיים", אמר גם פאר נדיר, מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי. "כמו שאמרו שבתי הקולנוע גמרו את תפקידם ורואים שהם עדיין מצליחים. אנשים מחפשים את המקום הסגור במזג אויר הישראלי וימשיכו לקנות בקניונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully