וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומי יציל את ספרד?

דפנה מאור

29.11.2010 / 16:01

פורטוגל נחשבת קוביית הדומינו הבאה במשבר החובות האירופי, שבו מככבת כרגע אירלנד, בעת שהיא מגבשת את פרטי הסכם החילוץ. ואולם נתונים מראים כי הקובייה המשמעותית ביותר - ואולי החוליה הקריטית בשרשרת הכלכלות החולות של גוש היורו - היא ספרד.

ספרד - סכנה לגוש היורו כולו

ספרד, ולו בשל גודלה של כלכלתה בלבד - הגדולה כפליים מאלה של יוון, אירלנד ופורטוגל גם יחד - מסכנת את גוש היורו במקרה שתגיע לסכנת חדלות פירעון. בדומה לאירלנד, הסיכון בספרד נעוץ בבנקים, שמימנו את פריחת הנדל"ן הענקית של המדינה האיברית. לפי נתונים שהציג סוסייטה ג'נרל בדו"ח אנליסטים, צורכי המימון של הבנקים בספרד גדולים בהרבה משל הבנקים האיריים (ראו תרשים). מאחר שבנקים חייבים פיקדונות ונכסים בשיעור מסוים ביחס להלוואות שנתנו, הרי שכשמפקידים מושכים את כספם, יציבותם מתערערת. באירלנד סבלו הבנקים בחודשים האחרונים מבריחת פיקדונות המוערכת בעשרות מיליארדי יורו. עד כה הבנקים של ספרד נחשבו יציבים יותר, בשל פעילות מגוונת והתנהלות שמרנית יותר ממקביליהם האיריים. ואולם כעת מתחיל להתעורר חשש מבריחת נכסים. בשל כך, כמה מהבנקים הגדולים בספרד מציעים ריבית עצומה על פיקדונות - עד 5%.

הבנקים של ספרד סובלים מחשיפה של 165 מיליארד יורו למשבר הנדל"ן בספרד, באמצעות הלוואות בעייתיות (חובות מסופקים, הלוואות ללווים בקשיים, נכסים מעוקלים ועוד). הם צריכים לפדות בטווח הקצר אג"ח בשווי של 27.5 מיליארד יורו, אך בשווקים התשואות על אג"ח שהם צריכים לשלם, כפי שעולה מהנפקות אחרונות, עולה. הפתרון האפשרי הוא פנייה לבנק המרכזי של אירופה, לאחר שבחודשים האחרונים הצטמצמו חובותיהם כלפיו. הבנקים של אירלנד כבר חייבים לו 130 מיליארד יורו - מעט פחות מחוב בסך 140 מיליארד יורו של הבנקים של ספרד ביולי, אך מאז הוא הצטמצם.

מה שמערער עוד יותר את אמון המשקיעים הוא חששות כי הבנק המרכזי של אירופה ימשיך לצמצם את האשראי שהוא מעניק לבנקים. חבר מועצת הבנק אמר בשבוע שעבר כי הבנק שוקל לסגת בו מצמצום אמצעי התמיכה בשווקים, אם יידרש. ההחלטה תתקבל ביום חמישי, בישיבתה הדו-חודשית של מועצת הבנק.

ממשלת ספרד הקטינה את חובותיה שלפני המשבר, ביחס לגודל התמ"ג. כיום החוב הוא 66% מהתמ"ג, לעומת 116% באיטליה או 127% ביוון. ואולם הגירעון שלה גדול וצורכי המימון שלה, בדומה לבנקים, מגמדים את אלה של אירלנד ויוון - 253 מיליארד יורו ל-2009-2012, לעומת 57 מיליארד יורו ביוון ו-51 מיליארד יורו של אירלנד (לפי הערכות של OECD מלפני המגעים לחילוץ). אמנם כלכלתה גדולה בהרבה, כך שהגיוני שהיא זקוקה לתקציבים גדולים יותר, אך ספרד סובלת ממצב כלכלי מהקשים ביותר בגוש היורו. יש בה יותר מ-20% מובטלים ו-0% צמיחה, נכון לרבעון השלישי.

הכסף שהעמידו מדינות האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) לחילוץ מדינות אירופיות בקשיים מסתכם ב-750 מיליארד יורו, אך אין ודאות שמדינות אירופה האחרות אכן יסכימו לשאת בחשבון סופי כזה, כפי שמראה התביעה בגרמניה לבלימת החילוץ לאירלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully