וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החששות ממשבר כלכלי צבעו את אירופה באדום

נמרוד הלפרן

29.11.2010 / 20:20

החששות הכבדים מנפילת גוש היורו שלחו את הבורסות ברחבי אירופה לצניחות שערים ושפל של 6 שבועות. מדריד נסוגה ב-2.3%, פרנקפורט איבדה 2.2%, פריז נפלה ב-2.5% ומילנו איבדה 2.7%

אישור תוכנית החילוץ של אירלנד לא הצליחה להרגיע את שוקי המניות של אירופה, אשר ירדו לשפל של שישה שבועות לאחר שפתחו את יום המסחר במגמה חיובית. בורסת פרנקפורט, פאריס, מדריד, מילאנו וליסבון ירדו ביותר מ-2%. מגזרי הרכב, הטלקום והפיננסים הובילו את הירידות.

לונדון נסגרה בירידה של 1.8%; פרנקפורט איבדה 2.2%; פאריס נסוגה ב-2.5%; בורסת מדריד ירדה ב-2.3%; מילאנו נסוגה ב-2.7%; ליסבון איבדה 2.2%. בורסת דבלין נסגרה ללא שינוי. מדד יורו סטוקס 600 הכלל אירופי, אשר השלים בשבוע שעבר ירידה שבועית שלישית ברציפות, נסוג ב-1.4%, לאחר שכבר עלה במהלך יום המסחר ב-0.8%.

בורסת בודפשט נפלה היום ב-2.6% לאחר שהבנק המרכזי של הונגריה העלה במפתיע את הריבית בניסיון לבלום את התגברות האינפלציה וכדי לתמוך במטבע המקומי. בכך השלימה הבורסה נפילה של יותר מ-20% מהשיא של שנת 2010 - ההגדרה הרשמית לכניסה לשוק דובי - והפכה לכלכלה המתעוררת הראשונה ששוק המניות שלה נכנס לשוק דובי.

גרמניה וצרפת הכריזו היום כי אירופה נקטה בצעדים החלטיים להצלת גוש היורו על ידי כך שחילצו את אירלנד והניחו את היסודות למערכת קבועה לפתרון בעיות חוב, אולם המשקיעים לא השתכנעו.

שרי האוצר של האיחוד האירופי הסכימו אתמול לתמוך התוכנית הלוואות לאירלנד בסך 85 מיליארד יורו (115 מיליארד דולר), אשר תסייע לממשלת אירלנד לכסות את חובות אבודים של הבנקים במדינה את הגירעון בתקציבה.

באירלנד דווקא מחייכים

מניות הבנקים באירלנד רשמו היום עליות חדות בעקבות אישור תוכנית החילוץ. בנק אוף אירלנד, הבנק הגדול באירלנד אשר שוויו נחתך כמחצית בשבוע שעבר, זינק היום ב-16%.

כמו כן, אישרו שרי האוצר באופן עקרוני את הקמתו של מנגנון יציבות אירופי (ESM) ארוך טווח, המבוסס על ההצעה הצרפתית-גרמנית, אשר ייצור מנגנון חילוץ קבוע שיביא לכך שהמגזר הפרטי יישא באופן הדרגתי בנטל במקרי חדלות פירעון בעתיד.

שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שויבלה, אמר כי השלווה ותחושת המציאותיות אמורות לשוב לשווקים הפיננסים, וכי השקעות של ספקולנטים המהמרים נגד מדינות יורו הן "חסרות היגיון".

שרת האוצר של צרפת, כריסטין לגארד, אמרה כי שווקים "בלתי רציונליים" הנוטים "להתנהגות עדרית" אינם מתמחרים כראוי את הסיכונים על חובות של מדינות באירופה.

עם זאת, דברי בכירי אירופה לא הצליחו להרגיע את השווקים, ועלות הביטוח כנגד חדלות פירעון של ספרד ופורטוגל עלתה לשיא, ועלות הביטוח של חדלות פירעון של איטליה עלתה אף היא.

במסחר בחוזי CDS - credit default swap - מזנקת העלות השנתית של ביטוח כנגד חדלות פירעון באג"ח של ממשלת ספרד לתקופה של חמש שנים ב-0.25% ל-3.5%, לפי נתוני מרקיט. עלות הביטוח נגד חדלות פירעון באג"ח של פורטוגל עולה ב-0.43% לרמה של 5.45%, ועלות הביטוח של איטליה עולה ב-0.16% לרמה של 2.31%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully