וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית האוצר: קופות גמל יורשו למכור ביטוח משלים; מנגנוני דמי הניהול יאוחדו

נועם בר

29.11.2010 / 21:30

צמרת האוצר תציג תוכנית מקיפה להגברת התחרות בשוק הפנסיוני ולהתמודדות עם בעיית דמי הניהול בענף



לאחר חודשים ארוכים של ספקולציות, התערבויות של חברי כנסת, לחצים והדלפות, יציג מחר משרד האוצר תוכנית גדולה ומקיפה להתמודדות עם בעיית דמי הניהול הגבוהים בחיסכון הפנסיוני. במסגרת תוכנית "הצעדים להגברת התחרותיות בשוק החיסכון הפנסיוני", מתכוון האוצר להחזיר לחיים את ענף הגמל.



מאז תיקון 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים והסדר פנסיה חובה, שנכנסו לתוקף בתחילת 2008, ענף הגמל שרוי בתהליך של פדיונות ומאבד מדי חודש מאות מיליוני שקלים. בהצגת התוכנית ישתתפו שר האוצר יובל שטייניץ, סגן שר האוצר יצחק כהן, מנכ"ל משרד האוצר חיים שני והממונה על שוק ההון והביטוח פרופסור עודד שריג.



באוצר יאפשרו לקופות הגמל למכור לחוסכים ביטוחים משלימים - כמו ביטוחי אובדן כושר עבודה וביטוחי מוות. בכך מתכוונים באוצר לפתור את החולשה שיש כיום לקופות הגמל מול קרנות הפנסיה המקיפות, המציעות לחוסכים ביטוחי ריסק ונכות לצד חיסכון לפרישה. כדי לאפשר את המהלך של האוצר, פורסם בשבוע שעבר תיקון 5 לחוק השירותים הפיננסים המסמיך את הממונה על שוק ההון לאפשר לחברות מנהלות לעסוק בעיסוקים אחרים הנוגעים למוצרים פנסיוניים.



הסדר פנסיה חובה חייב את המעסיקים לספק לעובדים שלהם תוכנית פנסיונית הכוללת קצבה לפרישה וכיסוי למקרה מוות ולמקרה של אובדן כושר עבודה. אלא שלקופות הגמל לא הותר למכור את אותם ביטוחים משלימים שנדרשו בהסדר פנסיה חובה, מה שגרם לכך שהמעבידים והעובדים העדיפו את הפיתרון המקיף והקומפקטי שמציעות קרנות הפנסיה החדשות. כתוצאה מכך הפכו קרנות הפנסיה למוקד הצמיחה של החיסכון הפנסיוני בו בזמן שענף הגמל על קופות התגמולים שבו הפך לענף שכמעט ולא רואה כסף חדש.



באוצר מצפים שהשינוי החדש יחזיר את קופות הגמל לזירת התחרות של הענף הפנסיוני ויפתור בה בעת גם את בעיית הריכוזיות הקיימת בקרנות הפנסיה ובביטוחי המנהלים. כיום 96% משוק קרנות הפנסיה נשלטים על ידי ארבעה גופים בלבד - מנורה מבטחים, מגדל, כלל, הראל והפניקס. המצב מחמיר יותר כשמגלים שגם 96% מענף ביטוחי המנהלים נשלטים על ידי אותן חמש חברות. פיתרון שיחזיר את ענף הגמל המבוזר יותר בין עשרות חברות צפוי להגדיל את התחרות לא רק בין המוצרים אלא גם בין החברות הפועלות כיום בענף הפנסיוני.



עד היום התאפשר לקופות גמל למכור רק ביטוחי ריסק על מוות בסכומי ביטוח קבועים של מאות אלפי שקלים. האפשרות הזו נוצלה בעיקר על ידי הבנקים כשהקופות היו אצלם לפני וועדת בכר. אולם לאחר הסדר פנסיה חובה, האפשרות הזו הפכה ללא מועילה כל כך והחברות כמעט שלא עשו בה שימוש, זאת בשל חוסר היכולת למכור גם כיסויים ביטוחיים על אובדן כושר עבודה וריסקים בסכומי ביטוח גדולים.



אחד הגורמים החשובים בהצלחת השינוי שיזם האוצר הוא מערך הייעוץ הפנסיוני בבנקים. כיום היועצים בבנקים לא מייעצים על מרכיבי הביטוח ומודלי הייעוץ שלהם כוללים רק שיקולים הקשורים לחיסכון. כדי שקופות הגמל יוכלו להוות אלטרנטיבה אמיתית לקרנות הפנסיה צריכים היועצים בבנקים להתחשב גם בביטוחים המשלימים שיש ללקוחות ולייעץ בהתאם לכך. כך למשל חושש האוצר ממצב שבו לקוח המחזיק בקופת גמל עם מרכיבים ביטוחיים יבוא לקבל ייעוץ בבנקים ויקבל ייעוץ שיעביר אותו לקופה שלא תעניק לו גם את מרכיבי הביטוח, זאת בשל מודלי הייעוץ הקיימים כיום בבנקים שלא מתחשבים בכך. כדי לעודד את הבנקים לשפר את המודלים שלהם ולייעץ גם על המרכיבים הביטוחיים, יאפשר האוצר לבנקים לגבות תגמול גם על ייעוץ לביטוחי חיים - מצב שלא מתאפשר להם כיום.



כצעד משלים להשוואת תנאי המשחק של קופות הגמל וקרנות הפנסיה, החליטו באוצר להשוות גם את מנגנוני דמי הניהול של המוצרים. כיום מנגנון גביית דמי הניהול בקופות הגמל כולל רק דמי ניהול מהנכסים הצבורים בקופות והוא מותר עד לשיעור של 2% מהנכסים. לעומת זאת, בקרנות הפנסיה ישנם שני סוגי דמי ניהול - דמי ניהול מהנכסים הצבורים עד שיעור של 0.5% מהנכסים בקרן ודמי ניהול של עד 6% מההפקדות השוטפות של החוסכים לקרן. באוצר יציגו מנגנון אחיד לגביית דמי ניהול בכל המוצרים הפנסיונים שיכלול את שני סוגי דמי הניהול - מההפקדות ומהנכסים הצבורים - גם בקופות גמל.



בכך מתכוונים באוצר לפתור שתי בעיות הקיימות כיום בענף. הראשונה היא הבלבול שקיים אצל החוסך כשהוא בא להשוות בין המוצרים השונים בענף. המצב הקיים היום לא מאפשר השוואה פשוטה בין המוצרים ודורש חישובים מסובכים בניסיון כדי להביא את דמי הניהול הנהוגים במוצרים השונים למצב שיאפשר ביניהם השוואה. מנגנון אחד של דמי ניהול לכל המוצרים יקל על החוסכים להשוות בין המוצרים ויתרום לתחרות ולניידות בין המוצרים והחברות, ובכך גם להורדת דמי הניהול הנגבים מהמוצרים.



הבעיה השנייה נוגעת לסוכנים המשווקים את המוצרים הפנסיונים שמקבלים חלק מדמי הניהול שגובות החברות כעמלות. במצב הקיים היום - שבו בקופות גמל נגבים דמי ניהול רק מהצבירה ולא מההפקדות השוטפות - מעדיפים הסוכנים לשווק ללקוחות חדשים מוצרים כאלה שיניבו להם עמלות מיידיות כמו ביטוחי מנהלים בהם נגבים דמי ניהול גם מההפקדות השוטפות, ולא קופות גמל שבשנים הראשונות היקפי הצבירה בהן נמוכים - ולכן גם דמי הניהול הנגבים בהן והעמלות הנגזרות מכך נמוכים.



מלבד אלו כוללת התוכנית שיציג היום האוצר צעדים נוספים המהווים יחד חבילת פיתרונות כוללת להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני, ובכך להתמודדות בעקיפין גם עם הלחצים הציבוריים להורדת דמי הניהול במוצרים הפנסיונים. בחודשים האחרונים בחנו באוצר שורה של פיתרונות להתמודדות עם בעיית דמי הניהול בענף הפנסיוני ולהגברת התחרות בענף. בין הפתרונות שנבחנו היתה הצעה להגביל את הפער המותר בין דמי הניהול המקסימליים שגובה חברה במוצר פנסיוני מסוים לדמי הניהול המינימליים שאותה חברה גובה באותו מוצר.



הרעיון הוא "להצמיד" את הלקוחות הקטנים אל הלקוחות הגדולים, הנהנים מהנחות משמעותיות בדמי הניהול שהם משלמים. כך, בעוד ישנם לקוחות פרטיים שמשלמים בקופות הגמל דמי ניהול של 2%, גופים מסוימים נהנים מדמי ניהול נמוכים של חצי אחוז ופחות. בנוסף נבחנה אפשרות לחייב את החברות המנהלות לפרסם בהבלטה את שיעור דמי הניהול שהן גובות. פיתרון שנבחן ונפסל הוא שינוי כללי המס הקיימים כיום המונעים מעבר של צבירות גדולות מקופות גמל וביטוחי מנהלים לקרנות פנסיה כך שיאפשר לחוסכים להעביר את חסכונותיהם לקרנות פנסיה הנחשבות לזולות יותר מבחינת דמי הניהול הנגבים בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully