וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק קבוצות ריכוז אושר בקריאה ראשונה

צבי זרחיה ואורה קורן

29.11.2010 / 21:50

הצעת החוק שנועדה להצר את דרכיהן של קבוצות הריכוז במשק הישראלי עברה את המשוכה הראשונה. מגיש החוק, השר בן אליעזר: "בתעשיות רבות בארץ לא מתקיימת תחרות אפקטיבית"

מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה ראשונה את הצעת חוק קבוצות ריכוז שהגיש שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר. השר הסביר כי התיקון לחוק נועד להתמודד עם קבוצות ריכוז שמהוות כשל תחרותי מרכזי בענפי משק בהם קיים צירוף של מיעוט מתחרים עם חסמי כניסה גבוהים.

בן אליעזר הדגיש כי "הפעלת כוח שוק על ידי אוליגופולים גורמת להקצאה לא יעילה של גורמי הייצור במשק, לפגיעה במחקר, בפיתוח ובאימוץ של טכנולוגיות חדשות, ולעיוות של הקצאת המקורות בציבור - תוך הגדלת עושרם של מעטים על חשבון הציבור הרחב". לדבריו, "כתוצאה מכך נפגעת התחרות, נפגעים הצרכנים ונפגע המשק".

שר התמ"ת אמר כי "התיקון נועד להעמיד לממונה על ההגבלים העסקיים כלים להתמודדות אפקטיבית עם בעיות תחרות מסוג זה". לדבריו, "התיקון המוצע מפריד בין מערכת הנורמות שחלה על בעל מונופולים לבין זו שתחול על חבר בקבוצת ריכוז, זאת נוכח ההבדלים המשמעותיים בין התופעות הכלכליות". בן אליעזר הוסיף כי "הניסיון המצטבר מראה כי הבדלים אלה מחייבים התייחסות נפרדת בחקיקה".

השר הסביר ש"הצעת החוק היא תולדה של יישום מסקנות ועדה שמונתה בשנת 2005 על ידי שר התמ"ת, אשר בחנה את הוראות החוק שעוסקות במישרין בקבוצות ריכוז. מסקנת הוועדה היא כי קיים צורך ברור בשינוי מהותי של ההסדרה של קבוצות ריכוז בחוק". לדבריו, "בשווקים אוליגופולים, בהם ישנה ריכוזיות, נקבע מחיר אספקה גבוה יותר, לצד מגוון ואיכות ירודים יותר".

לדברי בן אליעזר, "הנזקים של כשל תחרותי זה לציבור הרחב ולמשק המדינה הם כבדים ומגוונים". השר הסביר כי "הפעלת כוח שוק על ידי אוליגופולים גורמת להקצאה לא יעילה של גורמי הייצור במשק, לפגיעה במחקר ופיתוח ולמניעה של אימוץ טכנולוגיות חדשות". לדבריו, "בשווקים ריכוזיים התמריץ להתייעל פוחת, מה שקורה בפועל הוא הגדלת עושרם של מעטים על חשבון הציבור הרחב". בן אליעזר אמר כי "מאפייניו של המשק הישראלי מלמדים שבתעשיות רבות באופן יחסי, מתקיימים תנאים נוחים לפעילות אוליגופולית. המשק הישראלי מתאפיין בהיקף פעילות קטן. בתעשיות רבות בארץ פועלים שחקנים מועטים, ולא מתקיימת בהן תחרות אפקטיבית". לדבריו, "ההוראות הקיימות כיום נוגעות למונופולים ואינן מתאימות להתמודדות עם המאפיינים הייחודיים של תופעת האוליגופול וקבוצות הריכוז. לכן, התיקון המוצע כולל שני שינויים מרכזיים, אשר מאזנים זה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully