וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקח על הבנקים הבא: דוד זקן

מאת אתי אפללו

30.11.2010 / 7:06

זקן היה המועמד היחיד מתוך בנק ישראל. "בחירתו מלמדת שמה שהיה הוא שיהיה", אומרים במערכת הבנקאות. הנגיד: "המפקח היוצא הכשיר אנשי מקצוע מצוינים, ובהם המפקח הנכנס"



>> נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הודיע אתמול על מינויו של דוד (דודו) זקן למפקח על הבנקים. זקן יחליף את רוני חזקיהו, שמסיים את תפקידו כמפקח בסוף השנה בתום ארבע שנות כהונה.



לאחר שבקיץ הודיע חזקיהו על סיום כהונתו בסוף השנה, ההערכות במערכת הבנקאות היו אחידות - המחליף של חזקיהו יהיה מישהו המתמצא היטב בענף. באחרונה היה יותר ויותר מקובל למנות רגולטורים המכירים את התנהלותה של מערכת הבנקאות מקרוב: חזקיהו עבד לפני כן בבנק דיסקונט; גם פרופ' עודד שריג, שמונה לתפקיד הממונה על שוק ההון, לא עבד לפני כן במשרד האוצר. מבין השמות הרבים שנזרקו לחלל האוויר כמועמדים אפשריים, זקן היה המועמד היחיד מתוך בנק ישראל.

לאחר שהתכנסה ועדת האיתור והחלה לראיין מועמדים, הפך זקן למועמד מרכזי. במערכת הבנקאות העריכו כי סיכוייו לקבל את התפקיד גבוהים. אל קו הסיום הגיעו ארבעה מועמדים: מיכל עבאדי בויאנג'ו, החשבת הראשית של הבנק הבינלאומי; זאב גוטמן, מנהל הסיכונים הראשי של הבנק הבינלאומי; אבי בזורה, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים; וזקן.



בימים האחרונים לפני בחירתו של זקן, סיפרו במערכת הבנקאות כי פישר ציין שהפעם הדגש בבחירה יהיה על המשכיות וכי הבחירה בין מועמדים פנימיים לבין חיצוניים לא דומה למה שהיה נהוג בבנק ישראל לפני ארבע שנים: "בעניין זה שידר הנגיד מסר חיובי לעובדים שיש אופק, שיש בשביל מה לעבוד". אתמול פישר שב והודה לחזקיהו על תקופת כהונתו, ואמר כי הוא "שמח על כך שהמפקח היוצא הכשיר שורה של אנשי מקצוע מצוינים בפיקוח על הבנקים, בהם המפקח הנכנס".



20 שנה בבנק ישראל



זקן (44), נשוי ואב לארבעה, הצטרף לבנק ישראל לפני כ-20 שנה כעוזר מחקר בפיקוח על הבנקים ומאז מילא שורה של תפקידים, בהם כלכלן ביחידת המחקר, עוזר למפקח על הבנקים וממונה על סיכוני שוק, מנהל יחידה בהערכה מוסדית, ממונה על איסור הלבנת הון ואחראי על צוותי באזל 2, שמציבות סטנדרטים לניהול סיכונים. מזה כשלוש שנים משמש זקן סגן המפקח על הבנקים וממונה על הערכה מוסדית ורישוי.



במקביל, משמש זקן חבר בוועדה להטלת עיצום כספי לעניין תאגידים בנקאיים לפי חוק איסור הלבנת הון. בעבר שימש זקן חבר בוועדה בין-משרדית לבחינת כשלי שוק במערך סליקת כרטיסי אשראי וקביעת מנגנון לעמלה הצולבת וכן חבר בוועדה בין-משרדית למלחמה בהלבנת הון. זקן בעל תואר ראשון בכלכלה ובסטטיסטיקה ותואר שני במינהל עסקים, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. במשך כ-10 שנים שימש זקן מרצה לנושאי בנקאות בישראל ולניהול בנקאי באוניברסיטה העברית בירושלים ובמוסדות אקדמיים נוספים.



במערכת הבנקאות בירכו אתמול על המינוי. "הוא היה הרבה זמן מאחורי הקלעים, אבל אנחנו מכירים אותו כאיש שקול וקשוב, אם כי לאו דווקא ותרן", אומרים באחד הבנקים. בבנק אחר מספרים כי "אם בחירתו של מועמד מבחוץ היתה צפויה לגרום למהפכות בבנק ישראל, בחירתו של זקן בעיקר מלמדת שמה שהיה הוא שיהיה. לא צפויים להיות שינויים דרמטיים".



עם זאת, בבנק אחר מוסיפים כי "חזקיהו הביא שינוי גדול לפיקוח על הבנקים, ולכן לא מתבקש כיום שינוי בפיקוח. אם המצב ימשיך כפי שהוא, זה לא בהכרח רע".



מנכ"ל בנק הפועלים התייחס גם הוא אתמול למינוי ואמר: "זקן הוא האיש הנכון במקום הנכון", והדגיש בעיקר את הניסיון הרב שזקן מביא עמו אל התפקיד ואת ההבנה העמוקה שלו במערכת הבנקאות.



האתגר: "הפצצה שהפיל חזקיהו לפני שעזב"



שולחנו של המפקח החדש עמוס עבודה, ולצד שינויים שוטפים עומדים בפניו חמישה נושאים משמעותיים. על זקן יוטל להמשיך את קידום טיוטת הוראה 301, שעוסקת בדרך עבודת הדירקטוריון. לטיוטה, שמכונה במערכת הבנקאות "הפצצה שהפיל חזקיהו לפני שעזב", יש משמעויות מהותיות בקשר לעבודת הבנק, אך גם משמעויות פוליטיות במישור היחסים בין היו"רים לבין המנכ"לים בבנקים השונים. איגוד הבנקים הגיש בשבוע שעבר שורה של התנגדויות להוראות שונות שבטיוטה, וכעת יצטרך זקן להמשיך ולקדמה.



נושא נוסף שיהיה על זקן לטפל בו הוא הטמעת הוראות באזל 3 במערכת הבנקאות. בתקופתו של חזקיהו אימצה מערכת הבנקאות את הוראות באזל 2. בתקופתו של זקן תצטרך המערכת לעמוד בסטנדרטים של הוראות באזל 3.



הנושא השלישי שיעמוד על שולחנו של זקן הוא שאלת הפרטת בנק לאומי. ההערכות בשוק ההון הן שתחילת מכירת המניות של לאומי על ידי המדינה היא עניין של ימים. לאחר שהמדינה תמכור את אחזקותיה, יצטרך לראשונה המפקח על הבנקים להתמודד עם בנק שמתנהל ללא גרעין שליטה, וכן עם אישור גרעיני שליטה כאלו ואחרים שיובאו לאישורו, בהם גרעין שליטה בראשותו של איש העסקים שלמה אליהו, שכבר הצהיר שבכוונתו לגבש אחד.



עניין נוסף הוא איחוד רשויות הפיקוח. מהלך לאיחוד הפיקוח על יציבות חברות הביטוח זוכה כעת לתמיכתו של הנגיד. "פישר אולי מוביל את הנושא מתוך בנק ישראל, אך ברור שהוא זקוק למישהו חזק לצדו כדי להצליח במהלך שכזה", ציינו אתמול במערכת הבנקאות.



הנושא המשמעותי האחרון הוא נושא ההוראות לבנקים בתחום המשכנתאות וצינון שוק הנדל"ן, נושא המצוי על סדר היום של הפיקוח על הבנקים בשנה האחרונה.



מעבר לחמישה נושאים אלה, לשולחנו של זקן יגיעו בקרוב שינויי החקיקה המשמעותיים בענף כרטיסי האשראי, שנידונים כעת בממשלה; שינוי דרך ההפרשות לחובות מסופקים ומדידת חובות פגומים, שישפיע על הלימות ההון בבנקים השונים; שינוי כללים חשבונאיים בדיווחי הבנקים; ובקשתו של בנק הפועלים לחלוקת דיווידנד. ואולם לפני כל אלה, האתגר הראשון העומד בפני זקן הוא ביסוס מערכת יחסים טובה ויציבה עם פישר, שידוע כבוס לא פשוט. קודמו, חזקיהו, הצליח לעשות זאת בצורה טובה וזכה לגיבוי מפישר במהלך הקדנציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully