וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח המפקד פישר

איתן אבריאל

30.11.2010 / 7:06

המלצות הקרן



>> חברי המשלחת של קרן המטבע הבינלאומיות, שהגישו אתמול לשר האוצר יובל שטייניץ ולנגיד בנק ישראל סטנלי פישר את הניתוח המסכם שלהם לכלכלת ישראל ב-2010, לא היו עדינים. הם הציגו את האתגרים הכלכליים שעומדים בפני ישראל בצורה חדה, יחד עם שורה ארוכה של המלצות כלכליות כואבות ולא פשוטות לביצוע.

ההמלצה המרכזית היא לבצע לאלתר הידוק פיסקלי - כלומר הפחתה בגירעון התקציבי. לטענתם, צמצום כזה יפחית את הלחצים האינפלציוניים, ימנע זינוק בריבית מאוחר יותר, וימתן את התחזקות השקל.



איך בדיוק זה ייעשה? בתנועת מספריים. הקרן מציעה לקצץ בתקציב הממשלה מחד, ובמקביל לעלות מסים, בעיקר עקיפים, כמו מס ערך מוסף. כל אלה דברים שקשה לממשלה ולכנסת לבצע, בעיקר בתקופה שבה מצב המשק נראה טוב. במקומותינו, רפורמות והידוקי חגורה ניתנים לביצוע רק בעיתות משבר, כשברור כי כבר "אין ברירה".



לכלכלני הקרן יש עוד המלצות, כמו לעלות את הריבית במהלך השנה הקרובה ולאחד את רשויות הפיקוח תחת קורת גג אחת. ובחיבור רגשי מפתיע לתרבות הישראלית, יש להם גם ניתוח והצעת מדיניות לשוק הנדל"ן. השוק המנופח, הם קובעים, עלול לסכן את היציבות של הבנקים בעתיד, והוא גם מרחיק את הדירות מידיהם של הזוגות הצעירים. הפתרון המוצע: שחרור קרקעות, עידוד בנייה ובעיקר ביטול פטורים על הכנסות משכר דירה ומרווחי הון על מכירת דירות. ויש בדו"ח גם מחיאות כפיים להמלצות ועדת ששינסקי להעלאת המס על הפקת גז, והמלצה למזער את היקף ההתערבות בשוק המט"ח.



אבל מי שקורא את 23 סעיפי הניתוח וההמלצות של כלכלני קרן המטבע, נשאר עם תחושה של דז'ה וו: ההמלצות מזכירות מאוד את המדיניות של בנק ישראל, זו שנכתבת בחצי השנה האחרונה בכל דו"ח אינפלציה רבעוני ובכל הדיונים והסיכומים סביב החלטות הריבית. האם זה מקרה?



לא ממש. את רוב ישיבות העבודה שלהם, מתברר, מקיימים אנשי הקרן עם אנשי בנק ישראל. הבנק המרכזי הוא גם ספק הסטטיסטיקה והמידע הכלכלי שאליהם הם נחשפים. פישר, כמובן, הוא דמות מוכרת ומוערכת בקרב אנשי קרן המטבע - הוא הרי כיהן בעבר כלכלן הראשי של הבנק העולמי. הכימיה והתקשורת שלו עם המשלחת טובה. גם אם בדו"ח יש ביקורת על מדיניות הנגיד, למשל על ההתערבות במט"ח, התחושה היא שמעל רוב הסעיפים מרחפת "רוח המפקד".



התוצאה היא שדו"ח הקרן מושפע מהדרך שבה פישר רואה את החיים. זהו דו"ח נוח לפישר ובמידה רבה גם לשר האוצר יובל שטייניץ. עכשיו הם יכולים להראות אותו לכל קבוצות הלחץ שדורשות כספים, הטבות, פטורים, ריבית נמוכה או תנאים אחרים, ולענות להם: "אי אפשר. אסור. צריך לשמור על הקופה - תראו מה כותבים עלינו בקרן המטבע - ותראו מה הם אומרים שיקרה אם לא נשמור על משמעת תקציבית".



למעשה, זהו אפילו חלק מהתפקיד של הקרן. מי שמכיר את הדרך שבה הדו"ח נערך, יודע שהאורחים מחו"ל מוכנים לעתים לקבל מהממשלה או מבנק ישראל בקשות להוספת סעיפים וניסוחים - אם אלה יעזרו להם לממש את המלצות הקרן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully