וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר ייאלצו לתמוך במתחרה חדש

מאת אמיתי זיו

30.11.2010 / 7:06

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את רפורמת הנדידה הפנים-ארצית, שנועדה להקל על כניסתם של מפעילי סלולר חדשים. אופיר אקוניס: "אנו ניצבים בדרך לפיצוח הטריאופול בשוק הסלולר"



>> ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול עוד שתי רפורמות מפרק התקשורת בחוק ההסדרים שנועדו לקדם את התחרות בתחום הסלולר. הרפורמות הן "נדידה פנים-ארצית" וכן קיצור הליך ליבוא מכשירים סלולריים בידי ספקים שמתחרים בכך בחברות הסלולר (ראו מסגרת). שתי הרפורמות מצטרפות לצמצום קנסות היציאה, שאותו אישרו חברי הכנסת בשבוע שעבר.

הנדידה הפנים-ארצית נחשבת לרפורמה החשובה ביותר בחוק ההסדרים בהיבט התחרות בשוק הסלולר. מדובר בהסדר טכנולוגי שיאפשר לחברת סלולר אחת לספק שירות גם באזורים שבהם אין לה אנטנות וכיסוי משלה, וזאת באמצעות "רכיבה" על אתרי אנטנות של חברות מתחרות. מפעיל סלולרי יהיה חייב רק בפרישה עצמאית של 10% ביום השקת השירות, והוא יגדיל את הכיסוי העצמאי שלו עד 90% פרישה בתום שבע שנים.



בניגוד לדיון על קנסות היציאה, חברות הסלולר בחרו הפעם שלא להתנגד לרפורמות.



שר התקשורת, משה כחלון, שפתח את הדיון, הציג את סוגיית הנדידה הפנים-ארצית: "בנוסף לקנסות היציאה, זה חסם מרכזי בהכנסת מפעיל נוסף. אנו רוצים לקדם נדידה פנים-ארצית כפי שמקובל בעולם. גם בנסיבות של תחרות וגם של אסטטיקה ואיכות הסביבה. התנגדות של חברות הסלולר היא רק כדי לחסום את התחרות".



יו"ר הוועדה אופיר אקוניס, הוסיף כי "ועדת הכלכלה ניצבת בפני הצעד המהותי והמכריע ביותר בדרך לפיצוח הטריאופול בשוק הסלולר בישראל. מתוך הבנה שקיים כשל שוק בתחום, אנחנו ממשיכים במרתון חקיקה שיביא למהפך בשוק הסלולר כבר ב-2011".



נציג האוצר יהודה סבן אמר כי בצרפת ובנורווגיה, למשל, החליטו שמפעיל חדש יחויב בשלב הראשון בפרישה עצמאית של 20%, ואילו בניו זילנד החליטו על פרישה של 10%. לדבריו, "בתוך ארבע שנים המפעיל יצטרך להגיע לפרישה עצמאית של 40% - אחרת הסדר הנדידה בטל".



שלוש חברות מתמודדות



מי שצפוי ליהנות מהסדר הנדידה הוא מפעיל סלולר חדש, בעל תשתית, שיקום בישראל. משרד התקשורת פירסם מכרז תדרים שיאפשר כניסה של שני מפעילי סלולר חדשים בטכנולוגיית gsm. מירס צפויה להתמודד במכרז התדרים ולעשות שימוש בנדידה פנים ארצית. שתי מתעניינות נוספות הן חברות אקספון 018 והתארגנות חדשה בשם קשרנט. שתי החברות טענו כי חסם הכניסה של 10% פרישה עצמאית ביום השקת הרשת גבוה מדי ולא יאפשר להן להיכנס לשוק, היות וקשה להקים כיום אנטנות סלולריות בישראל.



"הנדידה הפנים ארצית אמורה לאפשר לנו להתחרות, אבל מה זה 10% פרישה? שמעתם פה את התנגדות חברי הכנסת להקמת עוד אתרי אנטנות - לא יהיה פשוט להגיע לפרישה כזו. גם 40% בארבע שנים זה לגמרי לא פשוט", טען בדיון נציג אקספון 018, איציק בן אליעזר.



בן אליעזר הוסיף: "אנו מבקשים שייקבע מעכשיו מה יהיה תעריף הנדידה הפנים ארצית, וזה חייב להיות תעריף שצריך לאפשר לנו לחיות ולהתחרות. הצעת החוק הזו, כפי שהיא כתובה כעת תאפשר רק למפעיל אחד שיושב פה לעמוד להצליח לעמוד ביעד של 10%. כרגע, אף בר דעת לא יכול לעמוד בתנאי המכרז מלבד מירס. בתוך כמה שנים המפעיל החדש יגיע לאיזון עם המפעילות הקיימות והמחירים לצרכן יחזרו להיות גבוהים".



עמדה דומה הציג יחיאל בן שושן, מנכ"ל חברת קשרנט .



נציגת פרטנר בדיון, יהל בן נר, ביקשה לקבוע כי המפעיל החדש יהיה חייב בפרישת תשתית בפריפריה. על כך הגיב שר התקשורת כחלון בזעם: "אתם יש לכם מחלקה של עובדים סוציאליים. שוב אתם דואגים לשכבות החלשות? דואגים שתהיה פרישה לפריפריה, זה כמו שדאגתם שהורדת הקישוריות תפגע בשכבות החלשות. תגידי לי: כמה תיקי הוצאה לפועל יש לכם לשכבות החלשות ועל כמה מהם ויתרתם?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully