וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים ראשונים על נפח הגז בלווייתן - בתוך שבועיים

מאת אבי בר-אלי

30.11.2010 / 7:06

דלק, נובל אנרג'י ורציו דיווחו אתמול על סימני גז ראשוניים בקידוח לווייתן 1. מנכ"ל רציו: "לא הופתענו"



>> שישה שבועות לאחר שהחל קידוח "לווייתן 1" 135 ק"מ מערבית לחיפה, דיווחו אתמול השותפות בקידוח על סיומו בהצלחה של השלב הראשון. כפי שפורסם שלשום ב-themarker, הגיעה אסדת הקידוח sedco express אל שכבת המטרה במבנה הגיאולוגי ונתקלה בסימנים ראשונים לגז טבעי.

מדובר בשכבת חול בעומק של 1,634 מטר, ובעומק כולל של כ-5,100 מטר מתחת לפני הים. בשכבה זו, הזהה בתכונותיה לזו שבה אותר מבנה תמר, דיווחה נובל אנרג'י לפני כחודשיים על פוטנציאל עתודות גז טבעי בנפח 453 מיליארד מ"ק בהסתברות של 50%. ואמנם, שותפות הקידוח נובל אנרג'י (40%), קבוצת דלק (45%) ורציו (15%) דיווחו אתמול כי מניתוח ראשוני של המידע שהתקבל במהלך הקידוח נראה כי המטרה כוללת חולות המכילים גז טבעי. כמו כן, צוין כי "בשלב זה מדובר באינדיקציות ראשוניות בלבד וטרם ניתן לקבוע את גודלו, איכותו או כלכליותו של המאגר".



שר התשתיות עוזי לנדאו בירך על הדיווח ואמר: "זהו צעד חשוב נוסף בדרך להענקת ביטחון אנרגטי למדינת ישראל, ולמיצובה כשחקן בעל ערך גם במישור הבינלאומי. על כן, המדינה צריכה לפעול בזריזות לכך שהגז המיועד למשק הישראלי יגיע ליעדו בזמן, וללא עיכובים נוספים, במטרה להבטיח שהרווח האמיתי יגיע במהירות לכל בית ובית בישראל".



מנכ"ל רציו יגאל לנדאו אמר אתמול בתגובה: "לא הופתענו מהאינדיקציה החיובית שענתה על ציפיותינו ממאגר לווייתן. נמתין בסבלנות לשלבים הבאים של הקידוח ולניתוח הממצאים על ידי חברת נובל אנרג'י".



לאחר ההגעה אל שכבת המטרה, צפויה נובל להתחיל בביצוע בדיקות חשמליות במטרה לאמוד את תכונות הסלע (עובי, נקבוביות וחדירות). ממצאי בדיקות אלה יאפשרו לראשונה לאמוד ברמת ודאות גבוהה יותר את היקף פוטנציאל הגז שבמאגר ואת יכולת ההפקה. פענוח ממצאים אלה צפוי בתוך שבועיים. לאור התוצאות יחליטו השותפות אם לבצע באתר מבחני הפקה במטרה לבחון את קצב ההפקה היומי של הגז הטבעי מהקידוח.



לאחר מכן יעמיק הקידוח ב-700 מטר נוספים לשכבה מעידן אוליגוקן (תחתון). בשכבה זו, העריכה נובל את ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הטבעי הניתנות להפקה ב-3 מיליארד חביות נפט, בהסתברות גיאולוגית של 17%. לאחר מכן בכוונת השותפות להעמיק עוד יותר את הקידוח לצורך בחינת שכבת חול נוספת, בשכבות מתקופה גיאולוגית קורטיקון. מדובר בשכבת חול בעומק כולל של כ-7,200 מטר, שבה העריכה נובל כי ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הניתנות להפקה שווה ערך ל-1.2 מיליארד חביות נפט, אם כי בהסתברות נמוכה יחסית של 8%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully