וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבדים את מעמדנו כמעצמה חקלאית

חיים אלוש

30.11.2010 / 7:06

טכנולוגיה חקלאית



>> יותר מ-20 שנה אני מלווה את החקלאות הישראלית ומבקר באופן קבוע בכל תערוכות החקלאות הגדולות בעולם. מעולם לא שבתי בתחושה כה קשה מתערוכה חקלאית כפי שקרה לי עם שובי מתעורכת "אימה" בבולוניה שבאיטליה, אחת התערוכות המוערכות והחשובות ביותר בעולם.

ולא, זה לא היה בגלל הנוכחות המינורית של ישראל ונציגיה בתערוכה. גם לא בגלל היעדרן המפתיע של כמה מהחברות הישראליות הגדולות בתחום התעשייה והמיכון החקלאי. התחושה הקשה נבעה מההרגשה כי ישראל מאבדת את מעמדה בחוד הטכנולוגיה החקלאית ואם לא תתעשת היא תמצא עצמה מהר מאוד מפגרת בביצועים שלה בחקלאות אחרי מדינות אירופיות ואף אחרי כמה ממדינות העולם השלישי המתפתחות בקצב מהיר.



סיור קצר בתערוכה חושף את המציאות העגומה: חברות ישראליות שזכו לשם עולמי בזכות ההשקעה במו"פ נושאות כיום שמות לועזיים, לאחר שנרכשו על ידי קונגלומרטים בינלאומיים. הידע עבר לחו"ל, והייצור נשאר בישראל, בינתיים. הכסף המהיר החליף את העתיד. חברת נען-דן, למשל, נהפכה להודית למחצה, פלסטו-גבת נמכרה לג'ון דיר האמריקאית וחברות הזרעים השונות הולכות ונעשות חלק מקונצרנים בינלאומיים.



פלא שהצעירים של היום לא נוהרים לפקולטות לחקלאות? שמכוני המחקר החקלאי הולכים ומידלדלים? שהמלה חקלאות בישראל צמודה יותר ויותר למלה משבר? אפילו את הטפטפות המפורסמות של נטפים החליפו בתערוכה בבולוניה חברות חיקוי צרפתיות טורקיות או מצריות. משהו בברק של המחקר והפיתוח הישראלי התעמעם או נחלש. אנחנו חיים עדיין על שרידי השם הטוב והמוניטין המעולים שהיו לחקלאות הישראלית ולחדשנות הישראלית בתחום - מוניטין שהולך ומאבד מזוהרו.



ככה זה כשלא משקיעים בפיתוח הדור הבא של המוצרים. ככה זה כאשר מזניחים את החקלאות ומצמצמים תקציבי מו"פ לטובת אתגרים אחרים או מימוש והשגת כסף מהיר וקל יחסית. התחום היחיד שבו ישראל עדיין מובילה ובולטת הוא תחום הסינון והחיסכון במים, שבו בלטה התעשייה הישראלית גם בתערוכה בבולוניה. האילוצים האקלימיים והאחרים גרמו למוח הישראלי לייצר מענה מתוחכם ואיכותי למשבר המים ולרצון לחסוך בשימוש בו. ואולם גם כאן כבר מתחילים לראות את ניצני ההפרטה המכרסמת בכל.



את השיחות עם נציגי החקלאות הישראלית בתערוכה בבולוניה אפשר היה לסכם בקריאה לממשלת ישראל ולגורמים המופקדים על ההשקעה במו"פ חקלאי: החזירו את עטרת החקלאות הישראלית המתקדמת ליושנה לפני שיהיה מאוחר.



הכותב הוא מנכ"ל קבוצת משוב, המארגנת תערוכות בנושאי חקלאות וקלינטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully