וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למשרד החינוך דרושים עוד 9 מיליארד שקל"

ליאור דטל

30.11.2010 / 8:00

להערכת מרכז המחקר של הכנסת ושר החינוך, התוספת התקציבית שקיבל משרדו, "רחוקה מלשקף מענה למכלול הצרכים". בעשור האחרון קוצצו למערכת 250 אלף שעות לימוד"

למערכת החינוך דרושה תוספת תקציבית של כ-9 מיליארד שקל כדי לענות על צרכיה ולעמוד ביעדי שר החינוך גדעון סער - כך עלה אתמול בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא תקציב מערכת החינוך ל-2011-2012.

ב-2011 יהיה תקציב משרד החינוך 37.5 מיליארד שקל. מדובר בגידול של כ-7.5% לעומת תקציבו השנה, שהיה 32.4 מיליארד שקל. סער אמר כי ב-2012 יגדל התקציב בכ-3.8% נוספים, ל-36.8 מיליארד שקל. בסך הכל מדובר בגידול של כ-4 מיליארד שקל בשנתיים.

עם זאת, סער אמר כי "התוספת התקציבית רחוקה מלשקף מענה למכלול הצרכים במערכת החינוך".

סער הסביר כי אחד הגורמים לכך שבהשוואה בינלאומית ישראל מדורגת אחרי המדינות המפותחות הוא שיעור הגידול הטבעי בישראל. הוא הציג נתונים ממרכז המידע והמחקר של הכנסת, שלפיהם שיעור הצעירים עד גיל 24 בישראל הוא 44.4% - לעומת 28.8% בשאר מדינות oecd.

התוספות בתקציב המשרד יופנו בעיקר לתוספות שעות למקצועות הליבה - מתמטיקה, שפה ומדעים - וכן ללימוד מקצוע חדש: תרבות ומורשת ישראל.

"התקציב מאפשר להתמקד ביעדים, ואני מאמין שנראה שיפור במבחנים הבינלאומיים", אמר סער. הוא הזכיר את תוצאות בדיקת מרכז המידע והכנסת שנידונו בוועדת החינוך - שלפיהן למערכת החינוך חסרים 3.1 מיליארד דולר (כ-11.4 מיליארד שקל), כדי להדביק את הממוצע של מדינות ה-oecd. הנתון מבטא את הפער בין ההוצאה הממוצעת לחינוך בישראל להוצאה הממוצעת במדינות oecd, והוא מבוסס על הדו"ח של הארגון שבחן את מערכת החינוך הישראלית לפני הצטרפות המדינה ל-oecd.

מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר בכנסת, עמי צדיק, אמר שגם לאחר התוספת התקציבית למערכת החינוך חסרים 9 מיליארד שקל כדי לעמוד ביעדי המשרד.

במהלך הדיון הציע יו"ר ועדת החינוך היוצא, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), להתנות את אישור התקציב לשנתיים הקרובות בתוספת ריאלית לתקציב החינוך.

לפני שהציג את סער אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי "מערכת החינוך בישראל אינה מהמשופרות. משרד החינוך ענק ומורכב ממערכות מסורבלות. זה משרד קשה לניהול עם ביורוקרטיה אינסופית". בסוף הדיון אמר גפני כי יש לקיים דיון ציבורי על לימודי הליבה ולעסוק בשאלה מה צריכים להיות לימודי הליבה במדינה יהודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully