וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר המוות: 8%

עמי גינזבורג

30.11.2010 / 7:05

BenchMarker



>> עם כל הכבוד לרכילויות הדיפלומטיות העסיסיות מוויקיליקס, הסיפור שמשפיע עתה על העולם מצוי בראשם של המשקיעים בשוק האג"ח הבינלאומי. ליתר דיוק, בשוק האג"ח הממשלתיות הנקובות יורו.

גוש היורו נמצא במבחן עצום. הקולות לפורר אותו ולהתנתק ממנו מתרבים והולכים. זה התחיל עם יוון, שנאלצה לקבל סיוע של יותר מ-100 מיליארד דולר מקרן מימון מיוחדת שהקימו השותפות בגוש היורו.



יוון, שסובלת ממשבר תקציבי חמור ויחס חוב-תוצר גבוה, קיבלה איתותים עצבניים משוק האג"ח. ברגע שתשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלתה חצתה רמה של 8% ונותרה שם, הסיפור שלה היה גמור. ברמת ריבית כזו גיוס חובות הוא כמעט מכת מוות למדינה, ובטח למדינה ששקועה בחובות ענקיים ואבטלה גואה. בקשה לסיוע חירום פיננסי היתה שאלה של זמן. גם לאחר הסיוע, יוון עדיין נאנקת תחת חובות גדולים, ותשואת האג"ח אתמול היתה 11.5%; רמז לכך שהמדינה תיזקק בקרוב לסיוע נוסף.



לפני כחודש החלו איגרות החוב הממשלתיות של אירלנד להיסחר בתשואה של יותר מ-8%. לא חלף זמן רב וגם היא נאלצה להסכים ללחץ של חברותיה לגוש לקבלת סיוע חירום. הסיבה למשברים ביוון ובאירלנד שונה. ביוון החוב צמח עקב הפקרות בהוצאה הציבורית. באירלנד החוב נגרם עקב הלאמת בנקים שנפגעו קשה במשבר הנדל"ן. הסיבות שונות, אבל התוצאה דומה: חוב ממשלתי עצום שיש קושי אמיתי לפרוע אותו.



כעת נשואות העיניים לפורטוגל. בימים האחרונים משליכים המשקיעים אג"ח של פורטוגל ותשואתן נושקת ל-7%. נראה שקוביית הדומינו הבאה היא ספרד. גם כאן האיתותים מגיעים משוק האג"ח. אתמול ניצבה תשואת האג"ח של ממשלת ספרד על 5.4%, כלומר 270 נקודות בסיס מעל האג"ח של גרמניה.



עקב משבר הנדל"ן והאבטלה הגבוהה בספרד, החובות שלה תופחים במהירות. אם יוון, אירלנד ופורטוגל הן כלכלות קטנות יחסית בגוש היורו, ספרד - שהיא אחת מארבע הכלכלות הגדולות בגוש - היא כבר סיפור מליגה אחרת. אם שוקי האג"ח ימשיכו לשדר חוסר אמון בכלכלה הספרדית ותשואת האג"ח תמשיך לטפס - עתיד גוש היורו עלול להיות סופני. הגוש שהוקם כדי לסמל אירופה חדשה ומאוחדת - מסמל כיום חולשה, עצבנות ומבוכה; ממש כמו מטבע היורו עצמו שצנח מול הדולר ב-8.5% מתחילת נובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully