וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "רוצה להיות מסוגל לקרוא את תלוש קרן הפנסיה"

30.11.2010 / 11:30

האוצר מציג את הרפורמה המקיפה בחיסכון הפנסיוני. כחלק מהרפורמה ישונו דמי הניהול בגמל ל-1.2% מהצבירה ו-5% מההפקדות, יפעלו להגברת השקיפות, ויבוטלו ההטיות של הייעוץ בתחום

לאחר חודשים ארוכים של ספקולציות, התערבויות של חברי כנסת, לחצים והדלפות, הציג היום (ג') משרד האוצר תוכנית מקיפה להתמודדות עם בעיית דמי הניהול הגבוהים בחיסכון הפנסיוני. במסגרת תוכנית "הצעדים להגברת התחרותיות בשוק החיסכון הפנסיוני", מתכוון האוצר להחזיר לחיים את ענף הגמל. במסגרת הרפורמה שהציגו השר שטייניץ והאחראי על שוק ההון עודד שריג, ישונו דמי הניהול המקסימליים לקופות הגמל מ-2% מהצבירה ו-0% מההפקדות כיום, ל-1.2% מהצבירה ו-5% מההפקדות בסיום הרפורמה ב-2015, עם שלב ביניים ב-2012.

מהלך נוסף שיתבצע במסגרת הרפורמה יכלול את הגברת שקיפות השירותים הניתנים לאזרח. במסגרת מהלך זה, ייקבע מודל אחיד למוצרים הפנסיוניים, והקרנות יחויבו לשלוח הודעה נפרדת, הן ללקוח והן למפיץ, על העלות דמי הניהול. כמו כן, ייאסר על העלאת דמי ניהול מסוכמים למשך שנתיים לפחות. שטייניץ ציין בהקשר זה כי "אני רוצה להיות מסוגל לקרוא את התלוש שמגיע אלי מקרן הפנסיה או מקופת הגמל".

החלק השלישי של הרפורמה הוא שינוי הטיות הייעוץ בתחום, כאשר במסגרת חלק זה טוענים באוצר כי ייפעלו למען איבייקטיביות הייעוץ, במטרה לתת לעובדים את האפשרות לבחור בעצמם את קרנות הפנסיה שלהם, ולא לתת למעסיקים לבצע את הבחירה עבורם.

שטייניץ פתח את דבריו וציין כי "המטרה העיקרית של משרד האוצר היא לדאוג לכלכלת ישראל, אבל במקביל לכך אנחנו מחויבים גם לדאוג לאזרחי מדינת ישראל, לרווחתם, וגם לחיסכון הפנסיוני שלהם. המאמצים של האוצר לחזק את כלכלת ישראל זכו להצלחה ולמחמאות".

"אגף שוק ההון השקיע מאמצים אדירים, מחשבה, חדשנות ואחריות כדי להביא לשיפור שיש בו קפיצת מדרגה בנושא החיסכון הפנסיוני לטווח ארוך, נושא שנוגע כמעט בכל אזרחי ישראל. העולם עבר משבר כלכלי לא פשוט, גם משבר פיננסי וגם משבר בתחום המוסדות הפיננסים".

900 מיליארד שקל בחיסכון

"תפקידו של הרגולטור לא קל, יש כאן מתח בין פיקוח לבין פיתוח. בשתי המשימות הללו אגף שוק ההון ביצע תהליכים משמעותיים. ועדת חודק נגעה לפיקוח, ועכשיו אנחנו משלימים את הצד השני של המטבע - השירות הומוצר לאזרח".

שר האוצר הציג את עיקרי הרפורמה: "החבילה תכלול 3 מרכיבים משמעותיים: 1. טיפול בדמי הניהול והוזלת התקרות של דמי הניהול לאזרח, בעיקר לחוסך החלש יותר, זה שאין לו כוח מיקוח מול המוסדות. 2. הגברת השקיפות - אני רוצה להיות מסוגל לקרוא את התלוש שמגיע אלי מקרן הפנסיה או מקופת הגמל. חייבת להיות שקיפות ובהירות בתחום המורכב הזה. אחרת לא יהיה לחץ לשיפור השירות, לא יהיה טעם למעבר מחברת ביטוח אחת או מקרן פנסיה אחת לאחרת, ולא תהיה תחרות אמיתית. 3. ביטול ההטיות של הייעוץ בתחום. אם נשיג את מטרותינו ב-3 הדרכים הללו - יחול שיפור משמעותי בשוק הזה ושיפור משמעותי במוצר שהאזזרח מקבל תוך פרק זמן של שנים ספורות".

מנכ"ל משרד האוצר חיים שני הוסיף כי "חשוב לזכור שאנחנו מדברים על 900 מיליארד שקל שיש בחיסכון ובהפקדות של מעל 20 מיליארד שקל בשנה. נכון להיום, מרבית האזרחים לא מבינים כלום בתחום החיסכון למרות שזו ההחלטה החשובה ביותר שיקבלו בחיים".

עודד שריג, שהיה אחראי על גיבוש התוכנית, הציגה: "נעבור למצב בו המחיר יהיה במודל שווה לכל המוצרים. לגבי דמי הניהול בגמל, היום מדובר במגבלה של 2% ביתרה. בעתיד, המגבלה תהיה עד 1.2% מהיתרה ועד 5% מההפקדות. אנחנו מורידים את התקרה באופן מהותי".

שינוי נוסף שהציג שריג הוא מתן האפשרות לעובדים לבחור את סוכני הביטוח שלהם, בניגוד למצב כיום בו המעסיק בוחר את סוכן הביטוח של העובד. שטייניץ ציין בהקשר כי "אנחנו נותנים לעובד עצמאות רבה יותר".

"אנחנו שמים כאן תקרה, את המחיר יקבעו בסופו של דבר כוחות השוק. השאלה של מה יקרה בשוק נתונה לכוחו של המו"מ. על ידי הגברת השקיפות והגדלת כוחו של הייעוץ האובייקטיבי, אנחנו מאפשרים לחוסך לעשות את המו"מ מנקודה חזקה יותר מזו שיש לו כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully