וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסקנות ועדת ששינסקי תוקעות את קידוח תמר"

צבי זרחיה

30.11.2010 / 16:45

מנכ"ל דלק אנרגיה התריע על חוסר הוודאות שנובעת ממסקנות ועדת ששינסקי: "איני רואה איך הקידוח יתקדם. אנו תקועים באמצע פרויקט של 3.5 מיליארד ד' ולא מסוגלים להציג מודל עסקי"

"אם יתקבלו מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי איני רואה איך קידוח 'תמר' יתקדם. לכן לאור המסקנות הללו הוא לא יכול להתקדם" - כך התריע היום גדעון תדמור מנכ"ל דלק אנרגיה.

לדבריו, קידוח "תמר" נתקע ולא ניתן לקדמו בגלל חוסר הוודאות וחוסר האמון שנוצרו באמצעות מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי שהוחלו על "תמר" ו"דלית". "איני יכול לקבל החלטות כשאיני יודע מהי הכדאיות הכלכלית של הפרוייקט כתוצאה ממסקנות הביניים".

תדמור הוסיף כי "אנו תקועים באמצע של פרויקט בסך 3.5 מיליארד דולר ולא מסוגלים להציג בפני ההנהלות והמשקיעים שלנו מודל עסקי. אין שום ודאות איך הפרויקט הזה נראה ולכן אנו תקועים. אנו משלמים מחיר מיידי בכך שיש משק אנרגיה שמחכה לו בנקודה קריטית. לדבריו, "היתה הסכמה מלאה שהמלצות ועדת ששינסקי לא יחולו על התגליות הקיימות. כשפורסמו מסקנות הוועדה הם הפתיעו אותנו וגם בחלומות הגרועים לא חשבנו שמסקנות כאלה יתפרסמו כמסקנות ביניים. אנו משלמים מחיר מיידי עבור זה שלקחנו את הפרויקט הזה, ובלי משים לכאורה יצרנו מצב שלא ניתן לקדם את הפרויקט הזה. זה שערורייה".

ד"ר יעקב מימרן, נציג משרד התשתיות וחבר בוועדת ששינסקי, התייחס לדבריו של תדמור ואמר כי "איני רואה אופציה שהפרויקט הזה לא יקום. עד שהליך השימוע הפורמלי יתגלגל הוקמה בוועדת ששינסקי תת ועדה המקיימת מפגשים אינטנסיביים עם חברות הנפט, ביניהם נובל אנרג'י. אנו דואגים לכל השותפות שחייבת לשאת את הפרוייקט".

לוסן פרימן, עוזר נשיא חברת נובל אנרג'י, אמר כי "אנו נמצאים במצב שאין לנו כרגע יכולת ברורה איך מתקדמים קדימה עם 'תמר' ו'מארי-בי'. נובל אחרי 12 שנות פעולה בישראל לא הוציאה אף שקל מישראל. כל הכספים שאותם הרוויחה נשארו בישראל ואחרי 12 שנים אנו במינוס על ההשקעה. עד היום הוצאנו יותר כספים ממה שקיבלנו", הדגיש. פרימן הוסיף כי "סכומים מפרויקט 'מארי בי' שהסתמכו לצורך המימון של 'תמר' לא קיימים אם ההמלצות של ששינסקי ימוצו. היינו מאוד קרובים לסכם הסכמים למכירת גז. גם אנו וגם יצרני החשמל הפרטיים חייבים את ההסכמים כדי להתקדם קדימה. לדבריו, "החסכונות והיתרונות הכלכליים שיש למדינה כתוצאה מ'מארי בי' הם אדירים. החיסכון בפליטות של פחמן דו חמצני מקביל להשבתת כל הרכבים במדינה למשך שנה וחצי. החיסכון כתוצאה שישתמו בגז שלנו מגיע עד היום ל-4.8 מיליארד דולר והוא הלך לצרכנים של המדינה. מעולם לא באנו ואמרנו 'תנו לנו חלק בחיסכון הזה', אבל לא הגון ולא הוגן להתעלם מזה כשמסתכלים על רווחי המדינה". עוד הדגיש כי "אם משכללים את כל ההטבות הכלכליות שנגרמו לאזרחי המדינה - אזי החלק האמיתי שהוא שלמדינה ניתנו 80% הטבות וליזמים - 20%".

לוועדה נמסר שנובל אנרג'י, השותפה ב"תמר" אין בעיה של מימון בקידוח.

עוד אמר כי פרימן "גם אחרי התגלית ב"תמר" יש סיכונים גדולים. קיימת אפשרות שהמאגר לא יגיע למה שאנו חושבים. מפעם לפעם אנו קודחים בארות יבשים. אנו מדברים על מאגר גדול. קדחנו 2 חורים והכל מבוסס על שני החורים הללו. דברים רבים יכולים להשתמש והרבה דברים הם בגדר לא ידוע אבל אלה הדברים שאנו מנהלים. אין ודאות לגבי עלויות ולוחות זמנים. שינוי המסוי המוצעים אינם מקובלים ונורמליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully