וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות מזהיר: 80% מהדגה בים התיכון סובלת מניצול יתר וחלקה בסכנת הכחדה

עמירם כהן

30.11.2010 / 17:19

ב-30 השנה האחרונות פחת שלל הדגה הימית ב-50% - דגי הלוקס כבר הושמדו



בשלושת העשורים האחרונים פחת שלל הדגה של דייגי ישראל בים התיכון ב-50% בגין ניצול יתר, התחממות מי הים כתוצאה מהשינויים באקלים העולמי - כך מסר מנהל אגף הדייג במשרד החקלאות, חיים אנג'וני, בדיון דחוף בנושא הדיג בים התיכון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת בראשית השבוע. את הדיון יזם ח"כ דב חנין (חד"ש).



עוד מסר אנג'וני בוועדה כי 80% מהדגה בים התיכון מצויה במצב של ניצול יתר וחלקה בסכנת הכחדה. לדבריו, כתוצאה מניצול היתר הדגים שנתפסים בשנים האחרונות הם ברובם צעירים וקטנים וכן חלה עלייה תלולה בהוצאות הדייג ליחידת שלל. מנתונים שמסר עולה כי עיקר הירידה באוכלוסיית הדגים היא של דגי הבקלה, הברבוניה והלוקס, כשאוכלוסיית דגי הלוקס (דקר) נעלמה ממי החופים כמעט כליל והדג הזה אינו מהווה כבר מרכיב בשלל הדגה הימי של הדייגים (לוקס הוא דג ימי גדול ובעבר אובחנו במימי החופים של ישראל 99 מינים שלו).



אנג'וני גילה כי בכוונת משרד החקלאות להכריז על כמה אזורים ימיים שנפגעו קשה כאזורים סגורים לדייג ולאסור כליל את הדייג באזורים אלה. כמו כן, בכוונת המשרד להשבית את כל הדיג במי החופים של ישראל ל-3-2 חודשים בשנה בעונת הרבייה של הדגים והתוכניות הללו ייושמו בחלקן כבר ב-2011, תוך הענקת תמיכה לדייגים שיושבתו מעבודתם בחודשים אלה.



אמצעים נוספים שינקטו: דייג המכמורת יורחק מקו החוף, יותקנו אמצעי מילוט ברשתות הדייג עבור יונקים ימיים וצבי ים וייבחן היקף הדיג הספורטיבי באמצעות חכות מהחוף.



בנוסף לכך לדברי מנהל אגף הדייג, ייבחן צומצם צי הדייג הימי של ישראל לפי מודל שפותח בארגון מדינות oecd וכן יעשו צעדים נוספים, על מנת לאפשר לאוכלוסיית הדגים להתאושש. עוד מסר אנג'וני לוועדה כי הכנסותיהם של 430 בעלי הרישיונות לדייג ימי, שהסתכמו בעבר ב-100 מיליון שקל בשנה, נמצאות בשנים האחרונות במגמת ירידה. לגבי הבעייה הקריטית של העלמות דגי הלוקס מאזורי הדייג הימיים, נבחנת במשרד החקלאות תכנית לגדל את הדגים בבריכות מיוחדות על היבשה ולהעבירם לאחר מכן לים הפתוח.



ועדת הכלכלה החליטה לחייב את משרד החקלאות להציג לוועדה תוכנית מפורטת לתמיכה בדייגים שיפגעו מהשבתת הדיג בחודשי הרבייה ומהאיסור הכולל על הדייג בכמה אזורי ים.



עוד נמסר כי משרד האוצר התחייב להקציב מיליון שקל בשנה לעריכת סקרים לשם לימוד טוב יותר של מצב הדגה הימית ותכנון אמצעים להתגבר על המשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully