וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבריינים נותנים מענה למצוקות השוק

אריק מירובסקי

1.12.2010 / 7:03

פתרון חלקי



>> העשור הנד"לני הבא לא יהיה דומה לנוכחי. קבוצות הרכישה, מהלהיטים הגדולים של העשור, לא יהיו מרכיב ממשי בשוק, עקב הקשחת מדיניות המיסוי על מארגניהן וחבריהן; המשקיעים ירכשו פחות דירות, משום שגם הם נמצאים על כוונת רשות המסים; ופיצול הדירות, כך נראה, נמצא בסכנת הכחדה.

"הענף נחשב כיום לתפוח אדמה לוהט שאף אחד לא מעוניין לגעת בו", אומר חיים לוי, מומחה לנדל"ן מניב. "משקיעים חדשים לא מעוניינים בדירות מפוצלות ובעלי דירות מפוצלות מנסים להיפטר מהן במהירות, תוך נכונות להורדה במחירים, רק שמישהו ייקח אותן".



מתווכים מדווחים כיום על מפצלי דירות תל אביבים שמחזירים את מצבן לקדמותו, מחשש לביקור לא סימפטי של פקחי העירייה, ועל חוזים עם שוכרי דירות הכוללים סעיפים למקרים שלדירות יוצאו צווי הריסה. ואולם יש ערים שבהן הרשויות מעדיפות להעלים עין ולראות בתופעה מנגנון לא רע לוויסות מצוקות הדיור.



מדובר בהשקפה לא בריאה, עצלה ומזיקה, שרואה ציבור של עבריינים כחלק מפתרון למצוקות של שוק לגיטימי, ולפיכך מאפשרת להם ליהנות מפירות העבריינות שלהם.



לא בריאה - משום שעבריינות היא עבריינות ובמדינה מתוקנת היא לא יכולה לשמש פתרון לשום דבר; עצלה - משום שבמקום לשבת בצד ולצפות בעבריינות הפורחת, ועדות התכנון והבנייה צריכות ליזום בעצמן תוכניות חדשות שיתירו פיצולי דירות בחוכמה ובבקרה ובמקביל לאכוף את החוק על העבריינים; מזיקה - משום שפיצולי הדירות פוגעים באופן מיידי בשכנים ובבעלי דירות שומרי חוק, המשכירים אותן ללא פיצול ולטווח ארוך יותר.



בטווח הרחוק, תוספת של מאות דירות "לא רשמיות" לעיר עלולה לגרום לאובדן שליטה של העירייה בכל הקשור לתכנון תשתיות פיזיות, חנייה, גני ילדים ובתי ספר.



לכן, כל שוחר חוק במדינה צריך לברך על הצעד של משרד המשפטים, ולשמוח על כך שהמדינה עושה סימני התעוררות למלחמה בתופעה. עם זאת, רבות תלוי ברשויות המקומיות, ולא בכולן תימצא הנכונות התואמת להדבירה.



אבל אין לשכוח שההנחיות החדשות יביאו את שוק הנדל"ן לשכירות למצוקה קשה. באם תוגשם התוכנית של משרד המשפטים, היצע הדירות יירד במידה ניכרת, במיוחד בתל אביב ובערים הסמוכות לה. ההערכה היא כי בתל אביב יש 4,000-10,000 דירות מפוצלות וביישובים הסמוכים - 1,000-5,000 דירות. הווה אומר, גריעת אלפי דירות ממצבת הדירות להשכרה, וזאת באזור שהביקושים לו רק עולים.



מדובר במצוקה של ממש. אי אפשר להסתתר עוד מאחורי הדירות המפוצלות ולטפל רק בבעיות של רוכשי הדירות. ציבור שוכרי הדירות נמצא במצוקה קשה, המחייבת מציאת פתרון לגיטימי ומכובד בהרבה מאשר הסתמכות על דירות לא חוקיות כמווסתות שוק. משום מה נראה שהממשלה פוסחת על מגזר שוכרי הדירות לחלוטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully