וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים: מפצלי הדירות ייקנסו ב-1,400 שקל ליום

רנית נחום הלוי

1.12.2010 / 8:01

משרד המשפטים העביר הנחיות חדשות לתובעים להחמרת הענישה והקנסות למפצלי הדירות. הקנס יחושב מיום גילוי העבירה ועד מתן גזר הדין - ויכול להגיע למאות אלפי שקלים

חייהם של מפצלי הדירות עומדים להיות קשים יותר בשנים הקרובות. משרד המשפטים החליט להחמיר את ההנחיות לתובעים, בכל הקשור להגשת כתבי אישום נגד עברייני בנייה - ובמיוחד מפצלי הדירות. בין היתר הונחו התובעים לבקש מבתי המשפט לקנוס את המפצלים בסכום של עד 1,400 שקל עבור כל יום שימוש בנכס.

ביום עיון מיוחד שקיים לפני כשבועיים מנהל המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, חובב ארצי, הונחו התובעים להמליץ לבתי המשפט על שני מסלולי קנסות חלופיים: הראשון, הוא בגובה של פי ארבעה משווי הרווחים שהשיגו המפצלים במשך כל תקופת השימוש בנכס.

הסוג השני של הקנס הוא להטיל על מפצל הדירה קנס יומי בסכום של עד 1,400 שקל ליום עבור השימוש שנעשה בנכס. קנס זה יוטל על עבריין הבנייה מיום גילוי העבירה, בתנאי שנמסרה לו הודעה מראש על כך, ועד גזירת הדין - פרק זמן שעשוי לקחת שנתיים ויותר ועשוי להגיע למאות אלפי שקלים. לפי מסלול זה, התובעים יוכלו להטיל קנס נוסף בסכום של 75,300 שקל בגין עבירת הבנייה וסכום נוסף זהה בגין השימוש בנכס.

כמו כן הוצגו בפני התובעים כלים לאיתור דירות שפוצלו. בין היתר הם הונחו לעקוב אחר מודעות פרסום לדירות המוצעות למכירה ואחר תווי חנייה שניתנו לדירות קטנות. הנחיות נוספות שניתנו לתובעים הן מה לחפש בחקירה, כיצד להגיש כתב אישום, איזו עבירה לייחס לנאשמים, איזה עונש להציע וכיצד לתבוע.

משתתף בכנס הסביר כי ארצי אמר שעבירות הפיצול הן עבירות כלכליות הנעשות על רקע כלכלי טהור של בעלי דירות המבקשים להרוויח כסף, ולפיכך הדרך הראויה לטפל בבעיה היא במישור הכלכלי, על מנת שאנשים יידעו שהדבר לא משתלם להם.

"הרושם שקיבלנו ממנו היה שבמשרד המשפטים הגיעו למסקנה שצריך להילחם בתופעה הזו בכל הכוח", אמר.

בכנס השתתפו בין היתר מתכננת מחוז תל אביב, האדריכלית נעמי אנג'ל, סגנית בכירה בפרקליטות המדינה בת אור כהנוביץ ונציגים מעיריית בני ברק, חולון ותל אביב ובהם סגנית היועץ המשפטי בעיריית תל אביב, עו"ד הניה שכטמן. הדוברים הציגו את הבעיות שגורמות פיצולי הדירות, בהם העומסים התשתיתיים על הבניין ופגיעה באיכות חייהם של הדיירים.

"על העיריות ליצור גם דירות קטנות, אך אסור שהדבר הזה ייעשה באופן שרירותי על ידי פיצולי דירות ועבריינות בנייה. אנו מבחינים ביצירת תת-תנאים בכל הקשור לפיצולי דירות, ההשלכות על המרקם העירוני הן חמורות ובעקבות כך מגיעה אוכלוסייה מסוג מסוים", הסביר אחד מהמתכננים שהשתתף בכנס. "הדבר פוגם בתשתיות ובאיכות החיים של דיירי הבניין. כל זאת מעבר לסכנות הבטיחותיות הנגרמות מהתופעה".

עיריית תל אביב היתה הראשונה להודיע על החרפת האמצעים נגד מפצלי דירות לא חוקיות. באחרונה הוגבר שיתוף הפעולה בין העירייה לחברת החשמל, ונותקה אספקת חשמל ל-15 נכסים מפוצלים ברחבי העיר.

בשנתיים האחרונות הגישה עיריית תל אביב עשרות כתבי אישום בנושא, רבים מהם הסתיימו בהרשעה וחלקם עדיין תלויים ועומדים. כך למשל הוטל קנס של 150 אלף שקל למפצל דירה לשלוש דירות קטנות בשדרות בן גוריון. בנוסף חויב בעל הדירה בהיטל השבחה בסכום של 70 אלף שקל ובקנס של 10,000 שקל בגין הפרת צו בית משפט. כמו כן הוטלו קנסות של כ-570 אלף שקל למי שפיצל ארבע דירות לעשר ושל 336 אלף שקל על מפצל שתי דירות ברחוב קורדוברו לחמש דירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully