וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדור בידיים שלנו

חגי עמית

1.12.2010 / 7:01

ניהול יקר



>> מרבית אזרחי ישראל לא ישלמו מחר בבוקר פחות כסף על המוצר החשוב ביותר לעתיד שלהם. רובם גם לא ישלמו עליו פחות בתחילת השנה הבאה, המועד שבו מרבית הצעדים ברפורמה של האוצר בדמי הניהול צפויים להיכנס לתוקף. בשלל הסעיפים שהוצגו אתמול, רק הצבת התקרה לדמי הניהול שניתן לגבות מהלקוחות תביא לירידה מיידית של דמי הניהול. וגם זאת רק עבור כחמישית מכספי הציבור המנוהלים בתחום.

אבל גם אם תוכנית האוצר לא תביא למהפכה, הרפורמה עליה הוכרז אתמול תביא לשינוי דרמטי בדמי הניהול על החיסכון הפנסיוני שמשלמים החוסכים. נראה שגם בשוק ההון מבינים זאת: אתמול, ביום יציב בבורסה, איבד מדד מניות חברות הביטוח קרוב ל-2% משוויו. אמנם, לנפילת המניות יכולות להיות סיבות רבות, אבל יש להניח שהמשקיעים חוששים מפגיעה בדמי הניהול שגובות חברות הביטוח, ותורמים רבות לרווח שלהן.



התערבות של רגולטור בשוק החופשי היא צעד חריף - וההתערבות של אתמול מעידה בראש ובראשונה על העובדה שהאוצר מכיר בכך שקיימת בישראל בעיה של דמי ניהול גבוהים מדי הנגבים מהציבור.



המהלכים של האוצר טובים, וניתן לקחת מהם דוגמה גם לגבי ענפים רבים שהתחרות בהם לא מספקת: פיקוח על התגמול של אנשי מכירות כפונקציה של הכמות שהם מוכרים ללקוח; הקפדה על כך שהצרכן יקבל דיווח ברור כאשר מייקרים את המוצר שעליו הוא משלם; הקפדה על כך שהמבצע שבו רכש הצרכן את המוצר יישמר לאורך תקופה מסוימת - כולם נכונים גם לצרכן הרוכש כבלים וטלפון, אבל אקוטיים כשמדובר בחיסכון פנסיוני. סעיפים תמימים אלה יכולים להשפיע על רמת החיים שלנו בחלק האחרון של חיינו, שבו אנחנו פגיעים יותר מבכל שלב אחר.



אבל החלק החשוב ביותר - החלק עליו גם דיברו בכירי האוצר אתמול - הוא התחרות על הצרכן. התחרות הזו כרוכה בשקיפות, שאותה מנסה הרפורמה להגביר, אבל גם לניידות קלה. ובחלק הזה נותרו לרפורמה עוד כמה צעדים לעשות: העברת כספים מפוליסות ביטוח שאליהן נכנס המבוטח בגיל צעיר ושאותן הוא רוצה לעזוב בגיל מבוגר עדיין מורכבת וכרוכה בהפסד. גם העברת הכספים והזכויות הפנסיוניות בין הגופים המוסדיים - בהיעדר המסלקה הפנסיונית שעדיין לא הוקמה - אינה פשוטה כלל.



בלי קשר לסוג הרפורמה שיוזם האוצר, בסופו של דבר הכדור יישאר בידיים של האזרחים. בסופו של יום, כל אחד מאזרחי ישראל יצטרך לקום בבוקר ולהשקיע מחשבה בחיסכון הפנסיוני שלו, להתווכח ולהתמקח עם מנהלי הכסף ולקבל מהם תשובות ברורות. כדי שנעשה זאת צריך לדאוג שהעברת הכספים תהיה פשוטה ככל הניתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully