וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרטת נמל אילת מתקדמת בחשאי

אבי בר אלי

1.12.2010 / 8:10

משלחת ישראלית של בכירי ממשל יצאה לאירופה בחשאי כדי להיפגש עם חברות ענק להפעלת נמלים, כדי לשמוע את חוות דעתן למתווה ההפרטה ולאמוד את נכונותן להתמודד במכרז

ההכנות לקראת ההכרזה על הפרטת נמל אילת צוברות תאוצה: משלחת בכירי ממשל ישראלים יצאה אתמול בחשאי לאירופה בכוונה להציג את תוכנית הממשלה להפרטת הנמל.

המשלחת עורכת הצגה מקדימה (marketingpre-) של המתווים המוצעים להפרטה, כדי לקבל את חוות דעתן של חברות עולמיות להפעלת נמלים על המתווה הרצוי להפרטה - וכן כדי לאמוד את מידת נכונותן להתמודד במכרז להפרטת הנמל. עם חברי המשלחת נמנים בין היתר מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, וראש מינהל הספנות במשרד התחבורה, יגאל מאור.

בין השאר תבקר המשלחת בנמל רוטרדם בהולנד, שבו תפגוש את בכירי חברת הפעלת הנמלים apm חברה אחות של ענקית הספנות הדנית מארסק ומפעילת נמל עקבה הסמוך לאילת. לאחר מכן תמשיך המשלחת לנמל המבורג בגרמניה, שבו תיפגש עם בכירי חברת הספנות והנמלים hla.

ועדת השרים לענייני הפרטה אמורה לדון בעוד שבוע בהוצאת הצו להפרטת נמל אילת, ואולם במשרדי התחבורה והאוצר עדיין לא סוכם מתווה ההפרטה. הצעת ההחלטה שתוגש לשרים תכלול לפיכך שתי אפשרויות להפרטת הנמל, וההכרעה בין השתיים תיעשה בשלב מאוחר יותר. האחת היא הצעה למכירת הזיכיון להפעלת הנמל ל-15 שנה עם אופציה להארכת תקופת הזיכיון בעשר שנים נוספות, בהתאם לכמות המכולות שתשונע בנמל.

החלופה לכך היא מכירת מניות הנמל לגורם פרטי. חלופה זו נהוגה פחות בעולם, שם שכיחה יותר הוצאת מכרזי זיכיון להפעלת הנמלים לתקופה קצובה. עם זאת, חלופת מכירת המניות היא שסוכמה בדיוני הרפורמה בין הממשלה להסתדרות ב-2005, ושינויה כעת עלול לדרוש את פתיחת הסכם ההפרטה מול העובדים. זאת, כאשר שאלת מעמדם של העובדים במבנה חברת הנמל העתידי עדיין לא ברורה.

בחירת מתווה ההפרטה נהפכה באחרונה מורכבת יותר נוכח החלטת הממשלה לקדם קו רכבת נוסעים ומטען לאילת. פרויקט שכזה עשוי להיות כרוך בהשקעות עתק שידרשו שיתוף פעולה מצד חברת הנמל - מה גם שהשלמת הפרויקט (אם בכלל), עשויה להשליך בעתיד הרחוק על ערכו.

עיקר פעילותו של נמל אילת מתבססת כיום על יבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק וכן על שינוע כימיקלים עבור מפעלי הדרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully